Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips tack!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips tack!

    Hallå alla glada!

    Jag har virit i kontakt med en kille (kanske nån här?) som har en og 9-3:a till salu.
    Priset är bra men den verkar ha ett "litet" problem!

    Såhär skriver han i mailet som jag fick:
    "ACC kyler utmärkt dock så riktas inte luften rätt i kupén. Jag har fått ett tips från SAAB om att kalibrering av ACC kanske kan lösa problemet. Jag skall testa det ikväll. "
    Vad tror ni om detta?
    Kan det vara värt att köpa en 9-3:a som har lite trasslig ACC?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Hallå alla glada!

    Jag har virit i kontakt med en kille (kanske nån här?) som har en og 9-3:a till salu.
    Priset är bra men den verkar ha ett "litet" problem!

    Såhär skriver han i mailet som jag fick:
    "ACC kyler utmärkt dock så riktas inte luften rätt i kupén. Jag har fått ett tips från SAAB om att kalibrering av ACC kanske kan lösa problemet. Jag skall testa det ikväll. "
    Vad tror ni om detta?
    Kan det vara värt att köpa en 9-3:a som har lite trasslig ACC?
    Kyler den utmärkt men inte släpper ut fult rätt i alla kanaler är det ju troligen något spjäll/motor som är kasst eller står fel.

    En kalibrering kan ju hjälpa, om inte annat bör han ju få en felkod efter det så kan få veta vad som är fel och ta reda på vad det kan tänkas kosta att laga.

    Mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Hallå alla glada!

    Jag har virit i kontakt med en kille (kanske nån här?) som har en og 9-3:a till salu.
    Priset är bra men den verkar ha ett "litet" problem!

    Såhär skriver han i mailet som jag fick:
    "ACC kyler utmärkt dock så riktas inte luften rätt i kupén. Jag har fått ett tips från SAAB om att kalibrering av ACC kanske kan lösa problemet. Jag skall testa det ikväll. "
    Vad tror ni om detta?
    Kan det vara värt att köpa en 9-3:a som har lite trasslig ACC?
    Kyler den utmärkt men inte släpper ut fult rätt i alla kanaler är det ju troligen något spjäll/motor som är kasst eller står fel.

    En kalibrering kan ju hjälpa, om inte annat bör han ju få en felkod efter det så kan få veta vad som är fel och ta reda på vad det kan tänkas kosta att laga.

    Mvh
    Okej...
    Snackade med min jobbarkompis om detta och han sa att hans vän hade haft liknande problem med sin 9000. I hans fall så var det temp-givaren som hade sagt upp sig.
    Får väl åka och kolla på bilen så jag kan få mig en uppfattning om hur den beter sig.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    på min ng900 jag hade innan så kom inte luften "rätt" heller
    blåste inte i vissa utag osv
    de hela brodde på att "luftkanalerna" eller vad de kallas plaströren som leder luften hade hoppat av
    vilket va rätt snabbt fixat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    ACC kan vara dyrt men med lite tur kan det också vara riktigt enkelt och billigt att fixa Jag blir dock alltid lite misstänksam när en säljare inte själv fixar "enkla" fel innan försäljning. Men är priset det rätta så kan det vara värt en risk.
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    ACC kan vara dyrt men med lite tur kan det också vara riktigt enkelt och billigt att fixa Jag blir dock alltid lite misstänksam när en säljare inte själv fixar "enkla" fel innan försäljning. Men är priset det rätta så kan det vara värt en risk.
    Han har inte sagt att han inte ska fixa felet...

    Mannen i fråga skulle ta en titt på den ikväll.
    Jag tänker inte köpa en bil med trasig ACC eftersom jag vet hur mycket det kan dra iväg i pris om man inte kan fixa det själv.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Låter som att grundproblemet är en kärvande luftfördelare, se även http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=309628. Om det är felkoder från elmotorn som styr var det ska blåsa ut så kan elmotorn ha gått sönder, men det är troligen samma problem i grunden.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Om det bara krävs en kalibrering är det löst på 30 sekunder genom att trycka in två knappar på displayen samtidigt, så där döljer han garanterat något tyvärr, och ljuger han om en sak så...

    Jag har lagt märke till att om kupéfläktsensorn stannat blir det svårt att få kyla i ACC'n trots att kompressorn fungerar perfekt. Den tror helt enkelt att det är kallare i kupén än det är, och kör inte heller igång fläkten på lika höga varv som annars. Jag har så på min blå 9000, och knackar man till på kupéfläktsensorn när den tjutit till och stannat så att den hoppat igång igen kommer det iglookyla
    (Kanske skulle ta och klämma in den från den grå istället, där har jag ju ändå kopplat bort kompressorn)

    Edit: Du får ju tänka så här; Hur viktigt är det med fungerande AC för dig? Man "använder" den ju 2-3 månader om året säger de flesta, men sanningen är att den är väldigt nyttig även höst, vår och vinter då den torkar luften in i kupén så att problem med imma och is på insidan av rutan minskar. Det märkte jag tydligt när jag blev tvungen att lägga en kortare rem förbi AC-kompressorn på min grå 9000 då den höll på att haverera. Sedan dess fick jag ibland skrapa insidan av vindrutan och fick problem med imma på rutorna ett par mil tills kupén blev ordentligt varm.

    Får du pruta ordentligt på grund av att Ac'n inte fungerar? Vad blir mellanskillnaden till en med fungerande AC?

    På og9-3 är det pga av en taskig konstruktion av kompressor väldigt vanligt att kompressorn skär om det blir lite för lite gas i systemet, den är betydligt känsligare för det än i de andra Saabarna. Med stor sannolikhet kanske du behöver ny kompressor, torkfilter och gas för ett femsiffrigt belopp. Köper du en 9-3 med fungerande AC är det tyvärr alltså stor sannolikhet att denna också kommer att behöva åtgärdas inom ett par år.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av gul93SE
    Låter som att grundproblemet är en kärvande luftfördelare, se även http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=309628. Om det är felkoder från elmotorn som styr var det ska blåsa ut så kan elmotorn ha gått sönder, men det är troligen samma problem i grunden.
    Är det du som säljer?

    viewtopic.php?f=18&t=309628
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Är det du som säljer?
    He he! Nej, jag bara upptäckte tråden när jag försökte hitta information om felen på min bil. Tyckte felet verkade bekant så om någon stöter på denna tråd igen kan det kanske vara intressant att veta att det finns fler som har liknande fel.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    49

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Ja, tråden är ju bara 6 år gammal, tror inte bilen finns kvar till försäljning längre... Möjligtvis nästa ägare som säljer nu....
    Vissa föds med det....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av tspe
    Ja, tråden är ju bara 6 år gammal, tror inte bilen finns kvar till försäljning längre... Möjligtvis nästa ägare som säljer nu....
    Haha!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    på min ng900 jag hade innan så kom inte luften "rätt" heller
    blåste inte i vissa utag osv
    de hela brodde på att "luftkanalerna" eller vad de kallas plaströren som leder luften hade hoppat av
    vilket va rätt snabbt fixat.
    Kan du beskriva lite mer om hur man kommer åt dem, varifrån så att säga. Jag får ut väldigt lite luft på passagerarsidan och funderar på om detta kan vara mitt problem. Tack.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av tspe
    Ja, tråden är ju bara 6 år gammal, tror inte bilen finns kvar till försäljning längre... Möjligtvis nästa ägare som säljer nu....
    Haha!
    Vad var problemet till slut?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    på min ng900 jag hade innan så kom inte luften "rätt" heller
    blåste inte i vissa utag osv
    de hela brodde på att "luftkanalerna" eller vad de kallas plaströren som leder luften hade hoppat av
    vilket va rätt snabbt fixat.
    Kan du beskriva lite mer om hur man kommer åt dem, varifrån så att säga. Jag får ut väldigt lite luft på passagerarsidan och funderar på om detta kan vara mitt problem. Tack.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Re: Har hittat en og 9-3:a men den har konstig ACC - Tips ta

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Haha!
    Vad var problemet till slut?
    Okänt. Köpte mig en ng900 2.0T Talladega istället. Den är dock såld... Det hinner ju hända en hel del på sex år

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    på min ng900 jag hade innan så kom inte luften "rätt" heller
    blåste inte i vissa utag osv
    de hela brodde på att "luftkanalerna" eller vad de kallas plaströren som leder luften hade hoppat av
    vilket va rätt snabbt fixat.
    Kan du beskriva lite mer om hur man kommer åt dem, varifrån så att säga. Jag får ut väldigt lite luft på passagerarsidan och funderar på om detta kan vara mitt problem. Tack.
    Du behöver demontera handskfacket för att komma åt luftkanalen. Problemet skulle möjligen även kunna bero på att armen till spjället i utblåset hoppat ur sitt läge och/eller att spjället fastnat i stängt läge.

Liknande ämnen

  1. Kan jag ha hittat mitt tcs problem? Behöver tips!
    Av straahle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 20:47
  2. [LÖST] Motorstrul på OG9-5 steg3
    Av Perponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 23:30
  3. Köp av svets, råd och tips, tack.
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 01:27
  4. Konstig Motorstopp Tips Mottages :)
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 21:00
  5. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •