Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Negatives nya effektmätning...... Fundering.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Negatives nya effektmätning...... Fundering.

    Negative funderar

    Jag kom och tänka på att skulle det inte vara intressant att mäta hästar i snitt under de varv som används under en fullgasrepa genom växlarna ?

    Om jag tar ett litet exempel.

    Jag varvar bilen mitt emellan maxeffekt och varvstopp för att sen växla till nästa växel. Säg att varvet som mest dippar till 4500 mellan de växlar som är glesast. Alltså kommer jag aldrig att använda registret under 4500 om jag accar genom växlarna

    Nu lite påhittade siffror.

    Vid 4500 har bilen 220 hk
    vid 5000 har bilen 240 hk
    vid 5300 har bilen maxeffekt 250 hk
    vid 5900 har bilen där växlingen sker minskat till 230

    220+240+250+230=940/4 = ca235 hk, bilen har ett "snitt" på 235 hk

    Varför skulle detta vara av intresse ? Jo, Skulle vi ta en bil som också har 250 hk men har ett spetsigt register så kanske den bilen bara har 180 hk vid 4500 eller ännu värre har en växellåda som är gles så varvet doppar till 4200 och möter där endast 170 hk.


    Ett till roligt exempel är steg1 program till 9-5 aero( maptun) 265 hk det är 15 hk mer än orginal, men vid 4500varv är skillnaden över 25 hk (ca 250 hk vid 4500 varv med steg 1). Tacka faan för att den bilen går mycket värre

    Berätta vad ni tycker nu , jag har nog tänkt galet som vanligt men detta var nåt som ploppade upp i min förvirrade hjärna



    Markus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Du är inne på nåt som brukar kallas "Area under effektkurva".

    Ju mer area man har under effektkurvan inom det varvtalsområde man använder på varje växel, ju snabbare acceleration får man. Busenkelt.

    Drar man bara bilen mellan 5000-6000 rpm så ska man ju ha max area i det området. Drar man från 3000-8000 så ska man ha max area i det området.

    Det blir liksom den genomsnittligt utnyttjade effekten, vilken ska var så hög som möjligt för att vara så snabb som möjligt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Du är inne på nåt som brukar kallas "Area under effektkurva".

    Ju mer area man har under effektkurvan inom det varvtalsområde man använder på varje växel, ju snabbare acceleration får man. Busenkelt.

    Drar man bara bilen mellan 5000-6000 rpm så ska man ju ha max area i det området. Drar man från 3000-8000 så ska man ha max area i det området.

    Det blir liksom den genomsnittligt utnyttjade effekten, vilken ska var så hög som möjligt för att vara så snabb som möjligt.


    MVH Tony

    Okey, då var jag inte helt fel ute då. Varför används inte "Area under effektkurva" mer då ?



    MARKUS

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Varför används inte "Area under effektkurva" mer då ?
    Mycket krångligare i PR-sammanhang.

    Men visst, mycket intressantare.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    min gissning : för att motorn ska passa så många svensson som möjligt ?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    min gissning : för att motorn ska passa så många svensson som möjligt ?
    Say wHat ?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Varför används inte "Area under effektkurva" mer då ?
    Mycket krångligare i PR-sammanhang.

    Men visst, mycket intressantare.

    /jn

    Sant. Men här hos oss bilnördar borde det nämnas oftare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Okey, då var jag inte helt fel ute då. Varför används inte "Area under effektkurva" mer då ?



    MARKUS
    Det är omöjligt att lära en bilförsäljare hur detta hänger ihop

    Nu lär jag väl få skäll igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Skulle inte det slita mer på motor och låda osso!?

    Skulle inte bilen blir mer kännslig för gaspådrag, fartökning, den skulle gå mer ryckigt, svårt att köra bilen snällt!? eller har jag tänkt helt fel?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Skulle inte det slita mer på motor och låda osso!?

    Skulle inte bilen blir mer kännslig för gaspådrag, fartökning, den skulle gå mer ryckigt, svårt att köra bilen snällt!? eller har jag tänkt helt fel?

    /A

    Förklara gärna hur du nu tänkt, för jag fattar inte vad du menar med det du skrev.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Skulle inte det slita mer på motor och låda osso!?

    Skulle inte bilen blir mer kännslig för gaspådrag, fartökning, den skulle gå mer ryckigt, svårt att köra bilen snällt!? eller har jag tänkt helt fel?

    /A
    Tror du ska läsa om det jag skrev.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Just detta med att öka "area under effektkurva" har väl sedan länge varit i fokus inom motorsporten där ex insugsrestriktorer & andra begränsningar i reglementet gjort det mindre intressant & svårare att uppnå höga toppeffekter på bekostnad av "dåligt" bottenvrid.
    Jag tänker kanske främst på rally & Moto GP men naturligtvis andra grenar också.

    Nu är jag inte helt säker men jag gissa att även en F1-motor som idag "bara" har knappt 900 hk trots detta skulle prestera snabbare varvtider än 80-talets turbomatade 1.5-liters motorer som väl spottade ur sig närmare 1500 hk. Detta även om den senare placerades i ett modernt chassi.

    Jag har för mig att Honda hade en sexcylindrig 125:a på 60-talet som trots sjuväxlad låda & en i konkurrensen helt överlägsen toppeffekt inte var så dominant som befarat, främst pga svårigheten att alltid kunna hålla motorn inom rätt vartalsområde.

    Många av oss turboägare har ju trillat dit på detta med bra bottendrag & kanske nöjt oss med lite lägre toppeffekt/-vrid på papperet.

    Själv tycker jag att resonemanget om "area under effektkurva" är intressant även till vardags.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Just detta med att öka "area under effektkurva" har väl sedan länge varit i fokus inom motorsporten där ex insugsrestriktorer & andra begränsningar i reglementet gjort det mindre intressant & svårare att uppnå höga toppeffekter på bekostnad av "dåligt" bottenvrid.
    Jag tänker kanske främst på rally & Moto GP men naturligtvis andra grenar också.

    Nu är jag inte helt säker men jag gissa att även en F1-motor som idag "bara" har knappt 900 hk trots detta skulle prestera snabbare varvtider än 80-talets turbomatade 1.5-liters motorer som väl spottade ur sig närmare 1500 hk. Detta även om den senare placerades i ett modernt chassi.

    Jag har för mig att Honda hade en sexcylindrig 125:a på 60-talet som trots sjuväxlad låda & en i konkurrensen helt överlägsen toppeffekt inte var så dominant som befarat, främst pga svårigheten att alltid kunna hålla motorn inom rätt vartalsområde.

    Många av oss turboägare har ju trillat dit på detta med bra bottendrag & kanske nöjt oss med lite lägre toppeffekt/-vrid på papperet.

    Själv tycker jag att resonemanget om "area under effektkurva" är intressant även till vardags.

    Hm...

    Det man ska tänka på är ju att man kan ha exakt lika mycket area under effektkurvan, men att det ändå kan se helt olika ut.

    Tänk dig en alptopp smal hög och spetsig och vilken area den har i genomskärning. Sen jämför du med hallandsåsen som är väldans mycket lägre men väldig bred och jämn i formen.

    Dessa två ytterligheter kan ha samma area, men visar två helt olika egenskaper på motorena.

    Den toppiga måste ha exakt stegning på lådan, och många steg för att ha en chans att prestera sitt bästa och man måste hitta rätt varvtal inom ett snävt område. Minsta miss i stegningen eller växling så trillar man utanför denna area och det blir segt som en djupfryst snigel på en tjärad sticka.

    Hallandsåsen däremot bryr sig inte så mycket i vilken växel eller varv det handlar om, det går nästan lika bra hur som.


    Sierran är en typisk Hallandsås vilket fungerar ypperligt till blandad vardagskörning och ändå ha en hyfsat rapp bil.

    Sen det där med 1500 Hk och F1.

    Det finns en salig massa skrönor om dessa hiskeliga effekter, men få är sanna.

    BMW bromsade som mest runt 1100-1300 Hk i bänk i mycket korta repor. Möjligne kunde man använda en effekt i närheten av denna under mycket korta delar av ett kvalvarv, men motorn var i princip slut bara efter ett enda kvalvarv.

    På tävling så användes istället runt ca 600 Hk och där man inför styndande omkörningar kunde krana på mer laddtryck och få lite mer effekt just i omkörningen. Men man rattade ner igen efter omkörningen för annars var risken stor för motorras eller att man inte kom i mål för att soppan tog slut för fort.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    det var;

    "-...en typisk Hallandsås vilket fungerar ypperligt till blandad vardagskörning och ändå ha en hyfsat rapp bil. " - Tony 418

    jag menade med "svensson"...

    jag tänkte inte på "area under effektkurva" ur marknadsföringsvinkel, snarare praktisk tillämpning på massproducerade bilar.



    men vad vet jag, jag kommer ju bara från ENKÖPING!!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Area under kurvan bestämmer hur snabb accelleration frammåt blir när man accellererar med manuell växellåda.

    Detta är sanna indikator på hur snabb bilen är. Toppeffekt ger indikation om var motorn hamnar ungefär men säger som sagt inget om motorkarraktären.

    Aneldning att man fortfarande använder toppeffekten är att genomsnittlig svensson inte klarar av för krångliga och abstrakta begrepp.
    Signatur...

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Toppeffekt ger indikation om var motorn hamnar ungefär men säger som sagt inget om motorkarraktären.
    Vad då "om var motorn hamnar"? Fram eller bak? Till höger eller till vänster? Ja, var hamnar motorn?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Aneldning att man fortfarande använder toppeffekten är att genomsnittlig svensson inte klarar av för krångliga och abstrakta begrepp.
    Det gäller inte bara Svenssons, utan även de flesta motorintresserade forumsrävar oxå har jag märkt...


    *Flirt*
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det man ska tänka på är ju att man kan ha exakt lika mycket area under effektkurvan, men att det ändå kan se helt olika ut.

    Tänk dig en alptopp smal hög och spetsig och vilken area den har i genomskärning. Sen jämför du med hallandsåsen som är väldans mycket lägre men väldig bred och jämn i formen.

    Dessa två ytterligheter kan ha samma area, men visar två helt olika egenskaper på motorena.

    Den toppiga måste ha exakt stegning på lådan, och många steg för att ha en chans att prestera sitt bästa och man måste hitta rätt varvtal inom ett snävt område. Minsta miss i stegningen eller växling så trillar man utanför denna area och det blir segt som en djupfryst snigel på en tjärad sticka.

    Hallandsåsen däremot bryr sig inte så mycket i vilken växel eller varv det handlar om, det går nästan lika bra hur som.


    Sierran är en typisk Hallandsås vilket fungerar ypperligt till blandad vardagskörning och ändå ha en hyfsat rapp bil.
    "I stand corrected"

    Jag uttryckte mig naturligtvis otydlig ser jag nu, tur att någon,dvs Tony, kan förklara vad jag egentligen menade (utan att jag knappt visste det själv)

    Mitt otydliga resonemang leder ju tankarna till den icke simkunnige som drunknade trots att medeldjupet i floden han vadade över bara var 1 meter.
    Däremot var det maximala djupet betydligt mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Fast under vissa förhållanden är den till synes ointressanta angivelsen "tvåhundra hästar vettu" lika användbar som area under effektkurva.

    Man kan med fog gissa att en någorlunda standard bil från en masstillverkare har gjorts körbar över hela varvregistret, och oftast jämför man bilar av samma typ. Alltså kan man sluta sig till att 200 hk ger bättre skjuts än 170 hk. Och en 350-hästars Saab hänger sannolikt av en 300-hästars Volvo.

    Det är först när man börjar jämföra äpplen och päron som max effekt blir intetsägande, och då kan det va bra med arean under effektkurvan till exempel, plus lite annat.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Har funderat på samma sak som negative, men tycker att det skulle vara genomsnittshästar över hela registret!

    Då skulle det säga mycket om motorkaraktären om man tittar på toppeffekt kontra genomsnitt.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Effektmätning - Korrigering vs Inte korrigering
    Av MaptunHenrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 12:04
  2. Effektmätning genomförd på 19T+grönisar - 327hk!
    Av Marko 1880 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 142
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 22:10
  3. Dynamisk mot statisk effektmätning
    Av Eduard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •