Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Fråga: Nordic vs Speedparts steg 1

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134

    Fråga: Nordic vs Speedparts steg 1

    Original är 2.3ltt 170hk/260Nm -97 som jag funderar på att chiptrimma. Skillnaden i vrid är ju jättestor om det stämmer, över 60Nm! Priset är dessutom lite billigare hos SP och man får med ett luftfilter.

    Nordic steg 1: 230hk/340Nm

    Speedparts steg 1: 235hk/401Nm

    Kan någon beskriva skillnaden i karaktär mellan dom? Sen har jag funderat på ifall ett grövre avgassystem skulle göra någon yttreligare skillnad? Ett fullflödes JT 3" utan kat lär ju bröla en hel del men det kostar inte så mkt att prova, 4000kr för hela!
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    401Nm på steg 1 hos SP låter ganska otroligt..... kan inte stämma speciellt bra, måste varit en ytterst tillfällig peak om den var på 400nm och vände...

    Jag har bra erfarenhet av Nordic.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Spara till en ny koppling först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Jag har Automatlåda, bra automatlåda..

    Nordic kanske är bättre i alla fall, vad tror ni ang. avgassystemet?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Aha, det vart ju andra förutsättningar.

    Då vet jag att MapTun har bra program
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Ok, bra för just automatlåda? Mer info!
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    401Nm på steg 1 hos SP låter ganska otroligt..... kan inte stämma speciellt bra, måste varit en ytterst tillfällig peak om den var på 400nm och vände...

    Jag har bra erfarenhet av Nordic.....
    samma här! mkt bra!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Skillnaden i siffror kan vara mätmetoden hur effektn mätts upp. Statisk vs dynamisk bromsning, typ av bänk etc. Det som är intressant är igentligen att man gör först en mätning före och sen en mätning efter i samma bänk under samma lastförhållanden. Antagligen skulle Saabs mätmetoder få vilken steg 1 trimmad bil som helst oavsett leverantör att brinna upp innan testet knappt hunnit påbörjas

    Så mitt tips är: Stirra dig inte blind på siffror, ring till några olika firmor och fråga om sånt du tycker är viktigt och hur "service minded" dom verkar vara. Till exempel möjligheten att få ett program justerat efter dina önskemål när man åkt några hundra mil är ganska värdefullt, det var bland annat därför jag gick från BSR till Maptun.

    Några tips om du inte redan visste:

    www.maptun.com www.nordictuning.biz, www.bsrab.se www.speedparts.se www.sqr.nu

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    Ok, bra för just automatlåda? Mer info!
    Fredrik den skurken på MapTun har ju en 9000 Aero automat som fraktaarsletbil, den har säkert inte blivit orörd i boxen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Maptun och Sqr har ju ännu högre vrid än Sp angivet,det är inte så att Nordic har underdrivit lite? Ja menar att 340nm är ju bara en ekorrfjärt mer än det blir med en orginalbox från en 200hk.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Stefan K
    Maptun och Sqr har ju ännu högre vrid än Sp angivet,det är inte så att Nordic har underdrivit lite? Ja menar att 340nm är ju bara en ekorrfjärt mer än det blir med en orginalbox från en 200hk.
    Hellre åt det hållet än de "andra"...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Isåfall gör Nordic precis som Saab. Anger effekterna i underkant. Det är ju bara skoj när man jämför mot polaren som har 300 speedparts hästar och man själv kör med "bara" 265 Nordic kusar. Hehe, den diskussionen vill man gärna höra. Bortförklaringen från 300-hästars killen alltså.

    Den enda mig veterligen som bänkar fram och mäter sina olika steg i en riktig effektmätning är Nordic som använder sig av RotoTesten. BSR kör på rullar vilket inte ger samma precision. I Rototesten kontrolleras ALLA Nordics olika trim-steg och siffrorna är väldigt exakta. Många trimfirmor bänkar inte ens fram sina effekter utan tar dom lite "ur luften" så att säga....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hellre åt det hållet än de "andra"...
    Jo det är ju sant....men eftersom ni mäter med rototest som ska va väldigt exakt varför inte skriva det riktiga då?

    Låter ju som fränare med 244 hästar och 453 nm än 230/340nm(är ju bara lite värre än orginal)När man står å skryter vid korvmojen......

    Har det gjorts nån oberoende test på olika lev.prog så man med säkerhet vet vad som är rätt och riktigt?
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Nordic känns ju bra, men som många säger så känns det som avrundade siffror... Varför inte berätta vad bromsningen gav för det lär inte ha varit 230/340? Sen sitter det automatlåda i bilen, det gör ju att man inte gärna vill ha en ryckig vridmomentskurva utan en jämn o fin med liten puckel på topp möjligen, hur ska jag kunna veta vad jag ska ha? Det är ju en enda djungel ju!

    Som ex. säger Maptun 245hk/380Nm och det är bra mkt mer egentligen och dom ska väl också vara seriösa?!

    OCH ytterligare ett tillägg, i ALLA steg 1 kit står det: Mjukvara, magnetventil och slangpaket.

    MEN det sitter ju redan magnetvetil och slangpaket på bilen ju och den ÄR original!? Vad menas???
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    MEN det sitter ju redan magnetvetil och slangpaket på bilen ju och den ÄR original!? Vad menas???
    Gör det? I så fall kan man säkert få köpa bara mjukvaran. Fast en magnetventil i reserv är aldrig fel.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    MEN det sitter ju redan magnetvetil och slangpaket på bilen ju och den ÄR original!? Vad menas???
    På lättrycksbilar tillverkade under 97 & 98 satt det MV monterad även om den inte var "aktiverad" i mjukvaran. Troligen var det enklare & billigare att sätta dit den på alla bilar än att försöka hålla reda på vilka som skulle ha eller vara utan.

    Som cedete säger, det går säkert att dra ifrån kostnaden för densamma ur leverantörens "Steg X-kit" fast frågan är ju om en MV som inte använts på 8 år fungerar?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    MEN det sitter ju redan magnetvetil och slangpaket på bilen ju och den ÄR original!? Vad menas???
    På lättrycksbilar tillverkade under 97 & 98 satt det MV monterad även om den inte var "aktiverad" i mjukvaran. Troligen var det enklare & billigare att sätta dit den på alla bilar än att försöka hålla reda på vilka som skulle ha eller vara utan.

    Som cedete säger, det går säkert att dra ifrån kostnaden för densamma ur leverantörens "Steg X-kit" fast frågan är ju om en MV som inte använts på 8 år fungerar?
    Påtal om MV osv..
    Hade ett par ev framtida kunder på besök här idag som hade varit i kontakt med Qvarnis som upplyste dom om att de på Itsfun o deras program så behöver man inte köpa till Magnetventil..

    Hmm... Bra skit..
    Så jag fick förklara lite för dom varför man bör ha MV.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    klart du inte behöver MV öka bränsle och tändning och skruva grundd trycket till 1.6bar så gå rdet utav bara helvete

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    klart du inte behöver MV öka bränsle och tändning och skruva grundd trycket till 1.6bar så gå rdet utav bara helvete
    Men att han seriöst säger att det inte behövs..?!?!?!?

    Var det int eprat om att Q var seriös..

    Kanske var på Blatzy jag läste det..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Den enda mig veterligen som bänkar fram och mäter sina olika steg i en riktig effektmätning är Nordic som använder sig av RotoTesten.
    Jag vet en till firma eller två som använder en Rototestmoja, men blir det bättre mätningar för det?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    BSR kör på rullar vilket inte ger samma precision.
    Men å andra sidan blir det den mest verklighetstrogna belastningsmetodiken, så tillvida att de grabbar som kör med Rototestutrustningen inte kostar på sig att faktiskt köra svep i stället för att harva med det föråldrade statiska belastningsfallet (som f.ö. är guld under mappning, men kass under mätning) och fuska till sig siffrorna på det sättet? ;-)


    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    I Rototesten kontrolleras ALLA Nordics olika trim-steg och siffrorna är väldigt exakta.
    Precis, men är de relevanta?


    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Många trimfirmor bänkar inte ens fram sina effekter utan tar dom lite "ur luften" så att säga....
    Det håller jag med om... Den varianten finns lite överallt.


    M.v.h. Herr "Rätt ska vara rätt" och bara för att man har en sjysst mätutrustning så betyder det inte att mätningarna blir bra för det. (Nu inte kastad skit åt något håll, men återigen... Tänk igenom vad Ni vill ha ut av mätresultatet). ;-)


    P.S Som kuriosa så får jag ut 560 Nm statiskt, men bara 510 Nm dynamiskt... D.S


    P.S.S Jag menar att sticka ut hakan och påminna alla att läsa på fysiken lite... D.S.S

    *Smile*
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

Liknande ämnen

  1. Nordic uhr steg 3 fråga ang styrbox / saab 9-5 2.0t -98
    Av Muutee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 23:00
  2. Fråga angående nordic steg 3
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 22:21
  3. Fråga om 3" downpipe passar ihop med Nordic Uhr steg 1
    Av Martin Reko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 18:19
  4. Fråga ang. Nordic steg 3 (behöver snabb svar)
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 13:48
  5. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •