Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    förstår inte det där med att lyftarna hänger sig, har dom hängt sig borde det väl vara i öppet läge och kolvarna krockar med ventilerna? har hänt mig med att jag fått gnugga på starten o sen inte haft några mer problem.
    Men är det verkligen lyftarna som hängt sig för motorn lät komplös på alla burkar och sannolikheten att alla lyftare hänger sig samtidigt borde väl vara oändlig.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av vector_02_vector
    Jag har liknande fel på min 9-5 2,3t-02:a.

    Det började med att den ryckte när jag låg och kö körde på ettan nu på semestern.
    Jag stannade och stängde av den och försökte sedan att starta den igen så gick motorn runt men den tände inte. Ringde Falck Assistans för bärgning hyrbil mm. Verkstaden som tittade på den sa att den startade utan problem. Inga felkoder mm mm. När jag åkte hem idag från semestern ryckte den igen några gånger men gick normalt i övrigt. Jag stannade för lite paus och när jag skulle starta så gick bara startmotorn runt men den tände inte.
    Väntade en stund och då gick den igång men gick lite ojämnt först.
    Hemresan gick bra med flera stopp utan startproblem. Ikväll startade den perfekt, gick in för att handla, kom ut och förskte starta åter, motorn gick bara runt. Väntade en timme och då startade den igen.

    Verkar vara problem när den är varm endast.
    Precis exakt samma beteende som min 2,0t -00. Blev första gången för en dryg vecka sen. Nu har det blivit värre och den rycker kraftigt ganska ofta. Ringde verkstaden som genast sa vevaxelgivare. Det känns som att min kan ge sig helt när som helst. Det stämmer med vad jag kan läsa här på forumet om att det blir startproblem vid varm motor. De två gånger vi blivit stående efter ett stopp med varm motor så har den startat igen efter en stunds väntan (svalnat tillräckligt?).

    Antingen klarar jag helgen och lämnar in på måndag eller så köper jag en givare själv, får se.
    KTM 250EXC -07

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Jag åkte och köpte en ny vevaxelgivare idag och böt den själv. Tog en dryg timme för mig, svårast var att få dit skruven igen. Trångt där nere. En annan lite grej man kan vara uppmärksam på är om o-ringen på givaren sitter kvar i hålet, som min gjorde. Man märker iofs om den sitter kvar när inte den nya givaren går i helt.

    Hur som så har inte bilen haft några misständningar eller startproblem under provturen efter bytet, så jag tror att det är löst i o med bytet.
    KTM 250EXC -07

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Jag köpte en ny givare på "skroten" som gåt 500 mil för 300 kr. Bytte och sedan funkade dn för mig också. Hoppas det var felet.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    940

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    våran 9-5 aero -01 hackar som f*n vid fullt laddtryck vilket gör det lite jobbigt vid omkörningar..

    Den har dock aldrig vägrat att starta..kan dock vara lite svårstartad ibland.. låter som den startat men när man släpper nyckeln dör den..

    Det har blivit värre och värre, först var det bara som om den tvekade lite vid segdragningar för att nu nån månad senare vara omöjlig att göra en omkörning på 4an eller 5an!

    "tror" det började nån månad efter bytet till steg1 box!
    Sitter MapTun box, öppet filter, insug/kobra och IC rör från StreetGear och en halvsats Ferrita på bilen..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #46

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    sitter en plastnippel på spridarbryggan (uppifrån sett). skruva av den, sen tryck in den lilla "nålen" så ser ni ifall det kommer fram bensin. gör det inte det, så är det ofta bensinpumpen som lagt av. hade samma symptom på min 9-5. bytte tändkasett sen vevaxelgivare utan resultat. visade sig vara bensinpumpen!

  7. #47

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Hur mkt tryck ska det vara då när man testar på ventilen på motorn?
    Har en sportcombi 06a med detta problem nu att den inte startar.
    Låter startmotorn gå 10 sek kanske, testar sen trycket..då sprutar den ut kanske 5 cm stråle med soppa i max 2 sek. Är detta ett bra tryck då eller?

    Som inlägget ovan nämner, "spridarbryggan"...direkt ovanför denna sitter det en slang med en mellankoppling (vit) som är misstänkt likt en backventil enligt en polare. Snuddade bara till denna koppling när jag skulle testa soppatrycket och då gled kopplingen vid backventilen isär! Kan vara orsaken till allt ont som drabbat min bil?
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Hur mkt tryck ska det vara då när man testar på ventilen på motorn?
    Har en sportcombi 06a med detta problem nu att den inte startar.
    Låter startmotorn gå 10 sek kanske, testar sen trycket..då sprutar den ut kanske 5 cm stråle med soppa i max 2 sek. Är detta ett bra tryck då eller?

    Som inlägget ovan nämner, "spridarbryggan"...direkt ovanför denna sitter det en slang med en mellankoppling (vit) som är misstänkt likt en backventil enligt en polare. Snuddade bara till denna koppling när jag skulle testa soppatrycket och då gled kopplingen vid backventilen isär! Kan vara orsaken till allt ont som drabbat min bil?
    Du har en 9-5, eller?

    Det faktum att du överhuvudtaget är tryck betyder att det bör tända åtminstone ibland. Gör det det?

    Sedan, rör sig varvräknarnålen när du kör startmotorn (några sekunders reaktionstid)? Om inte, byt vevaxelgivare.

    Nästa steg är att prova med en känt fungerande DI-kassett. Eftersom det finns bensin skulle det vara min huvudkandidat. (Har du kollat att den inte luktar bränd, ibland kan man avgöra felet direkt med näsan.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Tänder? Mnja..startmotorn drar ju runt men kan inte påstå att det tänder nej.

    Varvräknarnålen rör sig tyvärr ja, hade hoppats på detta fel men icke då.

    Vad är en DI-kassett? Var sitter den? Kan man byta denna själv?

    Menar du att jag ska byta ut denna mot en fungerande och hoppas på att detta löser problemet?

    Väntar ivrigt på ditt svar, fan fan fan, helt helpless utan bilen

    Och ja, jag har en 9-5 2006a Sportcombi.
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Hade en del startproblem med en 9-5 2,3t SC MY03. Startade oftast utan problem när den var kall, men start med varm motor gick sisådär.

    Verkstans teori var vevaxelgivaren, men som första åtgärd byttes batteriet och det löste problemet!

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Vad är en DI-kassett? Var sitter den? Kan man byta denna själv?

    Menar du att jag ska byta ut denna mot en fungerande och hoppas på att detta löser problemet?
    DI-kassetten är det som sitter ovanför tändstiften. Innehåller större delen av tändsystemet, och är nästan alltid den del av tändsystemet som går sönder. Om du inte fullständigt kört ner stiften.

    Den är mycket enkel att byta själv. Fyra skruvar uppifrån och en kontakt. Det enda att tänka på är att ALDRIG köra kassetten annat än när den är fastskruvad och att om man vänder den upp och ner så bör man vänta några minuter efter ha vänt den rätt innan man kör den, eftersom transformatoroljan som används för kylning kanske runnit ner på plats ner vit tändspolarna då.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #52

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Happ...nu har man testat att byta kassetten mot en annan men utan resultat..

    Fråga: är det normalt att soppa-pumpen "låter" och laddar upp tryck under cirka 8 sek från det att man slår på tändningen?

    Sen...ska motorlampan på displayen slockna när man vrider på tändningen till läget precis innan "tändläget" ?
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Happ...nu har man testat att byta kassetten mot en annan men utan resultat..

    Fråga: är det normalt att soppa-pumpen "låter" och laddar upp tryck under cirka 8 sek från det att man slår på tändningen?

    Sen...ska motorlampan på displayen slockna när man vrider på tändningen till läget precis innan "tändläget" ?

    Japp, soppapumpen ska låta! Surra eller brumma, INTE gnissla!
    Min lampa lyser och slocknar innan start, tar för givet att det är som det ska.
    Utan Saab

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Happ...nu har man testat att byta kassetten mot en annan men utan resultat..

    Fråga: är det normalt att soppa-pumpen "låter" och laddar upp tryck under cirka 8 sek från det att man slår på tändningen?

    Sen...ska motorlampan på displayen slockna när man vrider på tändningen till läget precis innan "tändläget" ?
    Ok, då har du troligen ett lite knepigare fel, när du betat av soppapump, DI-kassett och vevaxelgivare.

    Check engine-lampan lyser inte?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Happ...nu har man testat att byta kassetten mot en annan men utan resultat..

    Fråga: är det normalt att soppa-pumpen "låter" och laddar upp tryck under cirka 8 sek från det att man slår på tändningen?

    Sen...ska motorlampan på displayen slockna när man vrider på tändningen till läget precis innan "tändläget" ?
    Ok, då har du troligen ett lite knepigare fel, när du betat av soppapump, DI-kassett och vevaxelgivare.

    Check engine-lampan lyser inte?

    Jo..alltså den lyser och är kvar när man slår på tändningen. Vad kan det vara då? Några tips?
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av eddiboy
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Ok, då har du troligen ett lite knepigare fel, när du betat av soppapump, DI-kassett och vevaxelgivare.

    Check engine-lampan lyser inte?

    Jo..alltså den lyser och är kvar när man slår på tändningen. Vad kan det vara då? Några tips?
    Nja, det betyderr att motorstyrningen troligen "vet" vad som är fel. Det behövs "bara" en Tech-2 för att läsa ut det... Sannolikt, men inte 100% säkert, går det även med en generisk OBD2-läsare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #57

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Fortsätter med felsökningen av bilen. Var igår nere och ryckte lite i slangar i motorutrymmet. Första slangjäveln jag drar i lossnar från sitt ena fäste..
    och då ska ni veta att jag inte drar det allra minsta och typ bara fattar tag i den med handen och den lossnar. Kan således nästan förutsätta att den varit lös från ena fästet.

    Så..försöker hittar var den suttit men det är snor-tight med plats bakom säkringsboxen, hela det utrymmet så jag lyckas fan inte hitta det.

    Bifogar bild med förklaring, har gott hopp om att nån här på stcs har järnkoll på vad slangen gör och var den skall fästas!

    http://server3.uploadit.org/files/splint-saab_slang.jpg



    edit: bifogar även bild på backventilen som gled isär. Hur viktig är denna för motorn? Köpte en ny på mekonomen men den var inte likadan som originalet så den passade typ inte heller.

    http://www.uploadit.org/my.php?image=ht ... 328007.jpg
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

  18. #58

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Jag svarar härmed på mitt eget föregående inlägg.

    BILEN RULLAR IGEN!!

    Fick hjälp av kunnig saab-mek på plats på min parkering och löste problemet.
    Han hade med sig soppatrycksmätare och kolla trycket..trycket var som det skulle=inget fel på bränslepumpen=skönt!

    Därefter monterades den gamla backventilen på igen med silvertejp (provisoriskt) och därefter försökte han tända motorn varvat med diverse gaspedels-tryck och tamejfan om inte biljäveln startar!

    Summasummarum: med ny tändkassett (nygammal från skroten) samt korrekt monterad backventil (se bild föregående inlägg så ser ni vilken jag menar)
    så rullar bilen ånyo.

    Äntligen kan huvudvärken släppa!!!


    edit: bilden i föregående inlägg med slangen som lossnat...den ska va så!
    Iaf på 9-5or med automatlåda då detta är nån avgas/ventileringsslang för automatlådan som ska ha öppet flöde ut i ena ändan.
    blå 9-5 Biopower 2,0t 2006a

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 -06
    Av LarsS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •