Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Startproblem OG9-5

    Hej!

    Har lite problem med en Saab 9-5 2.0T (-99 eller -00) som inte startar.
    Motorn drar runt men den tänder aldrig.
    Bilen gick bra när den stängdes av men startade inte dagen efter när den skulle startas.

    Ok, Då är det tändkassetten som e kass tänkte vi då. Provade en sprillans ny tändkassett men det var samma problem fortfarande.

    Sen började vi fundera på om bilen fick nå bränlse.
    Bränslepumpen fungerar och det är halv tank i bilen.. Då gick tankarna vidare till filtret. Om de skulle kunna vara tätt, men jag tycker ju att bilen borde ha gått sämre och sämre innan den la av om de hade varit filtret.'

    Ingen som har något bra tips på vad de kan vara?
    Bränsletrycksregulatorn kanske?

    Tacksam för svar!

  2. #2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Ok. Men det är NOG inte pumpen på den här bilen för pumpen surrar iallafall..

    Kan vevaxelgivaren bara dö då? Utan att man gör något..

    Skulle ju kunna va den då..
    Dyr?
    Svår att byta?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Provat startkablar?

    Träffat flera med dålig power i batteriet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Hej !

    Är du säker på att det är halv tank i bilen, tydligen har det hänt att mätaren/givaren fastnar på halv tank.

    Annars är det väl DI, Bränslepump och Vevaxelgivare de huvudmisstänkta i dessa lägen i ditt fall kanske det lutar åt vevaxelgivaren.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Ok. Men det är NOG inte pumpen på den här bilen för pumpen surrar iallafall..

    Kan vevaxelgivaren bara dö då? Utan att man gör något..
    Det är ju oftast lätt att se, varvräknaren är ju normalt död om vevaxelgivaren sagt upp sig.

    Kan möjligen vara startspärren, prova annan nyckel, fast jag tror att den ger felmeddelande i SID:en. Jag har ett dunkelt, osäkert, minne av att det går att nödöppna startspärren genom att trycka fem ggr på remotens, tror jag, öppna-knapp efter du slagit på tändningen.

    Om du skruvar av ett stift är det blött eller torrt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Alla råd är välkomna!

    Aldrig tänkt på det.. men rör sig varvräknaren även om bilen inte är igång?

    Provade att göra ren tändstiften och när vi kört ett tag på startmotor så blev två LITE blöta och två var fortfarande torra.

    Tänkte på det där med startspärren om den hade hängt sig eller nåt men visste inte att det gick att stänga av den på det viset.
    Får väl prova det också!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Hoppas att ditt problem fixar sig AEracing. Jag har ett liknande problem med min 9.5 2.0t av 1998 års modell. Istället för att starta en ny tråd i samma ämne tänkte jag skriva lite här...

    Tjejen var inne på ICA och handlade idag och när hon kom ut ville inte bilen starta. Bränslepumpen fungerade fint när hon lyssnade och startmotorn drog runt, men den ville inte tända. Inga felkoder i datorn och inga lampor tända på instrumentpanelen.

    Jag sa till tjejen att vänta i bilen tills jag hade kikat lite här på STCS och efter en stund ringde hon tillbaka och sa att den hade startat hur fint som helst. Hon körde hem och nu står den ute på parkeringen.

    Vad kan vara galet? Kan det vara tändstiften? Bilen har gått lite ryckigt vid gaspådrag sedan vi köpte den i maj och någon här rekommenderade nya stift vid nästa service (21000 mil, som jag ska göra nu i höst).

    Kanske är det vevaxelgivaren som är på väg att stämpla ut och gör lite som den vill? Tacksam för svar till både mig och AEracing! Väl mött.

    / Erik

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Vad kan vara galet? Kan det vara tändstiften? Bilen har gått lite ryckigt vid gaspådrag sedan vi köpte den i maj och någon här rekommenderade nya stift vid nästa service (21000 mil, som jag ska göra nu i höst).
    Gått ryckigt sedan i Maj... Av de vanligaste felen (DI, bränslepump, vevaxelgivare) så låter DI som klart troligast. Men, för att skilja ut vevaxelgivare mot DI/bränslepump, titta på varvräknaren! Är den lugn och fin utan störningar mär bilen rycker är det osannolikt att det är vevaxelgivaren, är det däremot störningar så är vevaxelgivaren på samma sätt mycket misstänkt.

    Dock, om den ryckiga gången är orelaterad till totalstoppet så kan det även vara en hel drös andra saker (som givare, olika ventiler och slangar) i motorn som ger upphov till dessa symptom.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Koppla bort kabeln från batteriets minuspol ett par minuter, sätt tillbaks den och starta bilen.
    Funkar förvånansvärt många gånger...
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Hej!

    Kan det va gasspjället då? Eller kanske Check-engine börjar lysa då...

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Hoppas att ditt problem fixar sig AEracing. Jag har ett liknande problem med min 9.5 2.0t av 1998 års modell. Istället för att starta en ny tråd i samma ämne tänkte jag skriva lite här...

    Tjejen var inne på ICA och handlade idag och när hon kom ut ville inte bilen starta. Bränslepumpen fungerade fint när hon lyssnade och startmotorn drog runt, men den ville inte tända. Inga felkoder i datorn och inga lampor tända på instrumentpanelen.

    Jag sa till tjejen att vänta i bilen tills jag hade kikat lite här på STCS och efter en stund ringde hon tillbaka och sa att den hade startat hur fint som helst. Hon körde hem och nu står den ute på parkeringen.

    Vad kan vara galet? Kan det vara tändstiften? Bilen har gått lite ryckigt vid gaspådrag sedan vi köpte den i maj och någon här rekommenderade nya stift vid nästa service (21000 mil, som jag ska göra nu i höst).

    Kanske är det vevaxelgivaren som är på väg att stämpla ut och gör lite som den vill? Tacksam för svar till både mig och AEracing! Väl mött.

    / Erik
    Detta låter solklart som en vevaxelgivare. Dom kan balla ur när dom blir varma.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Hej!

    Har lite problem med en Saab 9-5 2.0T (-99 eller -00) som inte startar.
    Motorn drar runt men den tänder aldrig.
    Bilen gick bra när den stängdes av men startade inte dagen efter när den skulle startas.

    Ok, Då är det tändkassetten som e kass tänkte vi då. Provade en sprillans ny tändkassett men det var samma problem fortfarande.

    Sen började vi fundera på om bilen fick nå bränlse.
    Bränslepumpen fungerar och det är halv tank i bilen.. Då gick tankarna vidare till filtret. Om de skulle kunna vara tätt, men jag tycker ju att bilen borde ha gått sämre och sämre innan den la av om de hade varit filtret.'

    Ingen som har något bra tips på vad de kan vara?
    Bränsletrycksregulatorn kanske?

    Tacksam för svar!
    På spridarbryggan finns en svart plasthatt som ser ut som en däckventilhatt ungefär.

    Kör på starten ett tag.

    Skruva sedan loss denna och tryck ner en liten mejsel eller liknande. Pass på för är det ok så sprutar det bränsle med ganska högt tryck rakt ut.

    Är nått galet , tex slut på bensinen så kommer det luft. Är pumpen lite sliten och trött så kommer det bara att rinna lite bensin ur den.

    Kolla säkringar oxå till motorstyrdonet, Dice och Twice. Ibland när tändkassetten går sönder tar den en säkring med sig.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Hej!

    Har lite problem med en Saab 9-5 2.0T (-99 eller -00) som inte startar.
    Motorn drar runt men den tänder aldrig.
    Bilen gick bra när den stängdes av men startade inte dagen efter när den skulle startas.

    Ok, Då är det tändkassetten som e kass tänkte vi då. Provade en sprillans ny tändkassett men det var samma problem fortfarande.

    Sen började vi fundera på om bilen fick nå bränlse.
    Bränslepumpen fungerar och det är halv tank i bilen.. Då gick tankarna vidare till filtret. Om de skulle kunna vara tätt, men jag tycker ju att bilen borde ha gått sämre och sämre innan den la av om de hade varit filtret.'

    Ingen som har något bra tips på vad de kan vara?
    Bränsletrycksregulatorn kanske?

    Tacksam för svar!
    På spridarbryggan finns en svart plasthatt som ser ut som en däckventilhatt ungefär.

    Kör på starten ett tag.

    Skruva sedan loss denna och tryck ner en liten mejsel eller liknande. Pass på för är det ok så sprutar det bränsle med ganska högt tryck rakt ut.

    Är nått galet , tex slut på bensinen så kommer det luft. Är pumpen lite sliten och trött så kommer det bara att rinna lite bensin ur den.

    Kolla säkringar oxå till motorstyrdonet, Dice och Twice. Ibland när tändkassetten går sönder tar den en säkring med sig.

    Mvh Patrik
    Ok såg hatten men visste inte vad den va till för..
    Får testa de också.

    Har inte sett om varvräknaren rör sig för det är inte min bil.. Men även om bilen inte startar (för det gör den inte) rör sig varvräknaren ändå om vevaxelgivaren fungerar, när man kör på starmotorn det vill säga? Fick inget svar på det sist..

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Ok såg hatten men visste inte vad den va till för..
    Får testa de också.

    Har inte sett om varvräknaren rör sig för det är inte min bil.. Men även om bilen inte startar (för det gör den inte) rör sig varvräknaren ändå om vevaxelgivaren fungerar, när man kör på starmotorn det vill säga? Fick inget svar på det sist..

    Varvräknaren ska röra sig lite när du kör på starten om vevaxelgivaren är hel.

    Nu pendlar den inte precis utan "guppar" lite. Dock tillräckligt för att man ska se om den är still eller ej

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Usch, idag ville inte bilen starta alls.

    Testade att mecka lite med fjärren för att se om det kanske var startspärren som spökade, men icke... Får kolla det där med varvräknaren också, annars blir det väl att bogsera bilen till Bekö Bil här i Gbg. Någon som har tips på andra bra verkstäder?

  17. #17
    Har du provat att vrida till tändningsläget och stanna där i några sek. för att sen dra i gång startmotorn, funkade på min...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ja, det funkade inte heller.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Kikade lite i min Haynes-bok. Verkar ju inte alltför svårt att byta en vevaxelgivare, även för en kille med tummen mitt i handen som jag.

    Men... frågan är bara hur man skall kunna utesluta alla andra alternativa galenheter? Skulle haft en sån där Tech2 som man kan läsa felkoder med. Borde väl få såna för en fallerande vevaxelgivare?

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Kikade lite i min Haynes-bok. Verkar ju inte alltför svårt att byta en vevaxelgivare, även för en kille med tummen mitt i handen som jag.

    Men... frågan är bara hur man skall kunna utesluta alla andra alternativa galenheter? Skulle haft en sån där Tech2 som man kan läsa felkoder med. Borde väl få såna för en fallerande vevaxelgivare?
    Alltid ha i profilen vart man bor
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 -06
    Av LarsS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •