Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Bra verkstad "nära" dig är SAAB i lerum eller partille, jag antar att du bor i Göteborg.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    52
    Det kan kanske vara reläet till insprutningen som är trasigt.

    Jag hade det problemet på min gamla 9000 CD 2.3 -94

    Ibland startade den och man kunde köra smärtfritt hur länge som helst. Sen när man skulle starta bilen igen så gick bara startmotorn runt runt runt...
    Både när bilen var kall och varm.
    Sen rätt var det var så startade den inte alls.
    Bogserade bilen till verkstaden och dom provade ALLT.
    bytte Di, vevaxelgivare, bränslepump, tändstift, mm. mm. Och sen hoppade bilen igång. Det blev dock DYRT.
    Jag åkte och hämtade den.
    Men när jag skulle åka till jobbet så... startade den inte igen.

    Tillbaka till verkstaden...

    Verkstadskillen hade ingen aning om vad det var.
    Men han provade att byta relä till insprutningen.
    Sen dess startade den ALLTID.

    Så du kanske skulle kolla det.

    Hoppas det löser sig

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Äntligen!!!

    Nu har vi äntligen lyckats få igång Saaben!!!
    Vi bytte tändstift och provade med den nya tändkassetten igen. Då tände den nästan. Men det verkade vara lite för klent med kräm i batteriet så vi körde med startkablar ett tag. Då lyckades vi få liv i den.
    Vi provade att byta tillbaka till den gamla tändkassetten men då var det inget liv i den igen. Så vad det verkar som var det tändkassetten som var kass ändå.

    Tack för alla goda råd och tips! Då vet jag var jag ska börja leta när/om min bil lägger av!

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Då är det bara jag kvar då...

    Ringde Bekö (ja, jag bor i Gbg) och de får ta sig en titt. Synd att det skall kosta en tusenlapp bara att felsöka, men det är väl priset man får betala för att man bidrar till växthuseffekten.

    Gissar på antingen:

    1. DI-kassetten
    2. Vevaxelgivare
    3. Nåt annat som är jättebilligt att laga.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    näe horizon min startat inte heller ska ta och byta vevaxelgivaren någondag, fast det är svårt att åka till saab å köpa en när man inte har någon bil
    Har redan bytt DI-kassetten

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Hej igen!

    Ett litet tips är att köra på startmotorn.. (för det har ni inte provat redan ).

    Om man kör på den riktigt länge, tills det blöder i öronen ungefär, så kan den starta. Vet inte om man ska rekomendera det för då kanske ni åker på en ny startmotor också, men en på Saabverkstan i Karlstad sa att det fungerar oftare än man kan tänka sig..

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Hej igen!

    Ett litet tips är att köra på startmotorn.. (för det har ni inte provat redan ).

    Om man kör på den riktigt länge, tills det blöder i öronen ungefär, så kan den starta. Vet inte om man ska rekomendera det för då kanske ni åker på en ny startmotor också, men en på Saabverkstan i Karlstad sa att det fungerar oftare än man kan tänka sig..

    Ps. Ett hjälpbatteri kan ju va att rekomendera eftersom det tar rätt styggt på batteriet.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Hej igen!

    Ett litet tips är att köra på startmotorn.. (för det har ni inte provat redan ).

    Om man kör på den riktigt länge, tills det blöder i öronen ungefär, så kan den starta. Vet inte om man ska rekomendera det för då kanske ni åker på en ny startmotor också, men en på Saabverkstan i Karlstad sa att det fungerar oftare än man kan tänka sig..

    Ps. Ett hjälpbatteri kan ju va att rekomendera eftersom det tar rätt styggt på batteriet.
    Njaäe, det va väl inte en så lysande ide´?

    Visst fanken pytsar dom in lite bensin när man kör på starten och tänder det inte så rinner soppan igenom och landar i katen. Den mår INTE alls bra av detta och det kan om man har lite otur explodera bokstavligt talat.

    Startar den inte lätt är det ett fel, så enkelt är det.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Hej igen!

    Ett litet tips är att köra på startmotorn.. (för det har ni inte provat redan ).

    Om man kör på den riktigt länge, tills det blöder i öronen ungefär, så kan den starta. Vet inte om man ska rekomendera det för då kanske ni åker på en ny startmotor också, men en på Saabverkstan i Karlstad sa att det fungerar oftare än man kan tänka sig..

    Ps. Ett hjälpbatteri kan ju va att rekomendera eftersom det tar rätt styggt på batteriet.
    Njaäe, det va väl inte en så lysande ide´?

    Visst fanken pytsar dom in lite bensin när man kör på starten och tänder det inte så rinner soppan igenom och landar i katen. Den mår INTE alls bra av detta och det kan om man har lite otur explodera bokstavligt talat.

    Startar den inte lätt är det ett fel, så enkelt är det.

    Mvh Patrik
    Säg det till en verkstadsansvarig som arbetat på Saab i 25år...
    (Jag vet vem det är han fått tipset av.)
    Jag fattade inte heller vad som strulade på ovanstående 9-5:a men den startade efter ett jädra nötande på starten och ny tändkassett. Efter att den startat har det inte varit några mer strul. Startar numera på direkten och går klockrent.

    Skumt är det.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    batteriet
    Prova med ett annat................. om det är kortis mellan någon cell i det så funkar inte elektroniken pga av låg spänning. Problemet med batteriet är att kortisen kan komma och gå pga rörelse.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Som brorsan poängterade var det alltså verkstadsansvarig på Saab som sa att man kan göra så..

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Då var man igång igen... och nästan fem tusen riksdaler fattigare. Tjohooo!

    Polaren bogserade ut mig till SAAB och det kunde omgående konstateras att tändstiften var av helt fel modell och därför sabbat tändkassetten. I med nya tändstift och en ny tändkassett + ett nytt batteri (det gamla var tydligen original från 1998 och orkade inte längre) så startade bilen med ett klassiskt SAAB-vrål (efter en stunds nötande på startmotorn med extrasladdar från annat batteri på hjul).

    Nu går bilen som aldrig förr och den ryckiga gången mellan 2000-3000 rpm är helt borta. Synd bara att det ska kosta så jäkla mycket pengar när man inte kan fixa såna saker själv. Såg iaf till att hänga över axeln på mekanikern, så skulle tändkassett/tändstift krångla igen, så vet jag hur man gör.

    Tack för alla tips och att ni tog er tid att svara!

    Mvh / Erik

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Grattis!

    Äe det någon kvar nu eller...

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låter som att man hade halvt rätt om era bilar då, batterierna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Grattis!

    Äe det någon kvar nu eller...
    Japp, har inte kommit iväg till saab men ska göra det imorrn tror jag, ska prova med en ny vevaxelgivare.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Låter som att man hade halvt rätt om era bilar då, batterierna.
    Ja, ett halvt rätt kan du ju få.

    Lycka till, jimel. Hoppas att det inte är något dyrt.

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Har köpt den nu, 780:- inte så farligt, få se när jag har tid å byta den bara.

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Har inte kunnat byta den än men jag mätte upp motståndet i den som sitter på bilen, 5500 ohm inte konstigt den inte startar när det ska ligga runt 900

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Jag har liknande fel på min 9-5 2,3t-02:a.

    Det började med att den ryckte när jag låg och kö körde på ettan nu på semestern.
    Jag stannade och stängde av den och försökte sedan att starta den igen så gick motorn runt men den tände inte. Ringde Falck Assistans för bärgning hyrbil mm. Verkstaden som tittade på den sa att den startade utan problem. Inga felkoder mm mm. När jag åkte hem idag från semestern ryckte den igen några gånger men gick normalt i övrigt. Jag stannade för lite paus och när jag skulle starta så gick bara startmotorn runt men den tände inte.
    Väntade en stund och då gick den igång men gick lite ojämnt först.
    Hemresan gick bra med flera stopp utan startproblem. Ikväll startade den perfekt, gick in för att handla, kom ut och förskte starta åter, motorn gick bara runt. Väntade en timme och då startade den igen.

    Verkar vara problem när den är varm endast.

  20. #40
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Saab 9-5 startar ej..

    Det där med att gnugga som f-n på starten stämmer bra om lyftarna hängt sig, händer ibland på vissa bilar.
    Och det RZ skrev om att 9-5:orna är lite känsliga med batterispänningen håller jag med om, viktigt med fräscht batteri i dom.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 -06
    Av LarsS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •