Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: trimma T8 special

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289

    trimma T8 special

    vill få så mycket tips som möjligt hur man kan trimma en t8 special -89 till lagom effekt

    vilken turbo är att föredra?

    löda apc:n boxen: hur mycket kommer bilen ladda med denna?

    vad är bäst att ha för avgas? 3" från turbon 2½ efter katten?

    vad för avlastningsventil? har en turbo xs funkar denna bra?

    hur mycket effekt klarar original IC:n av?

    hur göra med luftfilterboxen? insats filter bäst?

    samt ge lite andra tips angående 8V motorn , är dock inte intresserad av att byta till 16V


    mvh
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag har gjort följande modifikationer på min motor:

    JT 3" från Turbon och bakåt.
    Intercooler från Saab 9000.
    Röd APC-box som är lödd och skruvat. Maxladdet ligger på ungefär 0.95bar.

    Detta har gett min bil lite extra knuff tycker jag. Men nu i vinter väntar ombyggnad till T16
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    satsa på 3" downpipe och resterande 2.5"
    9000 ic, billig och hyffsat bra
    ang dump så en vanlig saab AV
    borrad luftfilterlåda borde räcka eller ett open air om du känner för det
    Subaru Legacy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    skulle villa få ut ca 240-250hk ur t8:an men då behövs väl lite mer modifikationer för att det ska gå?

    hur går era t8:or jämntfört med en original t16?

    hur mycket ger det att porta turbogrenröret som sitter på original?

    nån som testat respons sytem på sin 900og t8 eller t16?

    tack för tipsen i övrigt
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Största boven om du ska nå 200 hk eller däröver är: Insprutningen!

    Det finns gamla Mercedes som har K-jet på sina V8:or, får du tag på ett sånt så har du soppa så det blir över! Men knappast den mest ekonomiska lösningen.
    Ett komplett LH-sprut från en T16 borde göra susen, kanske tillsammans med ett bränslechip? Borde inte vara särskilt dyrt, brukar dyka på här på pryltorget ibland (LH-sprut alltså).

    Kruxet med detta är att du får bygga ny fuelrail och modda insuget lite, men har du tillgång till grejjer är detta bara roligt.
    Om du ändå är igång och tycker det är extra roligt att bygga insprutning, rekomenderar jag den klistrade tråden om "Megasquirt" här uppe på motorforumet!

    Ska du upp mot 250 hk har nog T3-turbon börjat sjunga rejält på sista versen. Till ca 230 -nånting- klarar den väl att plågas, men det är ont om marginal då.

    Angående responssystem så är det inte avsaknaden av dödande vrid på låga varv som brukar vara boven, snarare tvärt om. Ett responssystem lät effektivt skicka din växellåda -om inte till himmelen, så i alla fall till skrothögen.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Största boven om du ska nå 200 hk eller däröver är: Insprutningen!

    Det finns gamla Mercedes som har K-jet på sina V8:or, får du tag på ett sånt så har du soppa så det blir över! Men knappast den mest ekonomiska lösningen.
    Ett komplett LH-sprut från en T16 borde göra susen, kanske tillsammans med ett bränslechip? Borde inte vara särskilt dyrt, brukar dyka på här på pryltorget ibland (LH-sprut alltså).

    Kruxet med detta är att du får bygga ny fuelrail och modda insuget lite, men har du tillgång till grejjer är detta bara roligt.
    Om du ändå är igång och tycker det är extra roligt att bygga insprutning, rekomenderar jag den klistrade tråden om "Megasquirt" här uppe på motorforumet!

    Ska du upp mot 250 hk har nog T3-turbon börjat sjunga rejält på sista versen. Till ca 230 -nånting- klarar den väl att plågas, men det är ont om marginal då.

    Angående responssystem så är det inte avsaknaden av dödande vrid på låga varv som brukar vara boven, snarare tvärt om. Ett responssystem lät effektivt skicka din växellåda -om inte till himmelen, så i alla fall till skrothögen.
    det räcker inte att byta ut slangarna till insprutningen? och byta till en tjockare diameter?

    men om man tar ett Lh-sprut från en t16 måste man väl modfiera luftmängsmätaren en anning?

    hur är det med elektroniskt tillägs sprut då? är det nåt man kan ha på en t8:A?

    vilken turbo skulle vara mest lämplig? eller räcker det att sätta i grupp a-lager från "trim 60"?

    tänkte väl det , det var bara en rolig tanke

    kom gärna med tips då detta är min först saab och dessutom turbo bil!
    (har åkt bmw förut)
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    din luftmängdmätare kan du kasta kängd elelr läga på hyllan .. dåd u får en fin luftmassemätare md dit lh sprut

    ser itne menigen med att ha kvar din motor eelr bil heelr fördendelen om du ska trimma .. då dessa maskiner uroldriga ..

    men vill man så går de ua tt få lite bätrre fat på dem med men de blir nog beydligt dyrare

    angående slangara så går inte detta .. systemet funar inte så .. de hjälper inte helelr emd större sprifdare de e bränsle huvet på mängdmätaren man måste bearbeta .. men e käns inte lönt ..

    en anna kam kan ju va lämpligt med då du sliper att modifiera tryckarna

    sen e de brara en fråga om hurmycket pängar amn har ,.. kanse skule satsa på en riktig helljuten alu ic om du ska upp i höga efektr ..e rler dubla 9000 packet emd hemsnikrade gavlar ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_

    det räcker inte att byta ut slangarna till insprutningen? och byta till en tjockare diameter?

    men om man tar ett Lh-sprut från en t16 måste man väl modfiera luftmängsmätaren en anning?

    hur är det med elektroniskt tillägs sprut då? är det nåt man kan ha på en t8:A?

    vilken turbo skulle vara mest lämplig? eller räcker det att sätta i grupp a-lager från "trim 60"?

    tänkte väl det , det var bara en rolig tanke

    kom gärna med tips då detta är min först saab och dessutom turbo bil!
    (har åkt bmw förut)
    Byter du insprutningen till LH från en T16 så strippar du bort hela det gamla systemet, ingen modifering av det gamla behövs eftersom det är väck!

    Elektronisk tillskottsoppa funkar fint! Det finns en kille här som bromsat drygt 330 hk med tillskottsprut på T8(!!). Men att köpa ett tillskottsprut, modifiera insugt så det passar, mappa in det osv blir nog betydligt dyrare än att meka dit ett originalsprut från T16.

    En Trim60-turbo räcker gott till 250 hk och en god bit till, passar dessutom bult på på din motor. Skillnaden mot en originalturbo är att trim60 har större kompressordel och ofta nån form av uppgraderat lager (men det är inte byte av lagret som ökar kapaciteten, bara ökar hållbarheten lite)
    Mitzubishi TD04 är annars finfina turboagg som det finns rätt gott om, dock kräves det lite mer för att få dit en sådan.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Men kom gärna med en komplett lista på vad som behövs göras för att nå ca 250 hk

    pengar är no problems
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Ok, liten sammanfattning!

    -9000 IC
    -Bättre turbo, T3 "Trim60" eller kanske en Td04 15T-16T
    -3" batteriböj (till Trim60 = finns att köpa, Td04 = bygg egen)
    -Bättre avgas. 2,5" efter batt.böjjen bör räcka, men 3" är ju inte sämre om man inte ogillar motorljud.
    -LH-sprut från T16 med bränslechip

    Då är du en god bit på väg, förutsättningarna finns! På T16 tror jag nog saken hade varit grejjad utan vidare ingrepp i motorn. T8 har dock nackdelar med grenröret och flödet i toppen. Dessa bör du se över för att nå de 250.

    Nu vågar jag inte spekulera mer, till det har jag inte tillräckligt med trimningserfarenhet (ännu ).
    Någon få fylla i vad du bör göra åt dessa delar! Visst går det att fixa allt, extraktorgrenrör, portad topp + trimkam, men allt på en gång knske är overkill för "bara" 250 hk(?).

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Ok, liten sammanfattning!

    -9000 IC
    -Bättre turbo, T3 "Trim60" eller kanske en Td04 15T-16T
    -3" batteriböj (till Trim60 = finns att köpa, Td04 = bygg egen)
    -Bättre avgas. 2,5" efter batt.böjjen bör räcka, men 3" är ju inte sämre om man inte ogillar motorljud.
    -LH-sprut från T16 med bränslechip

    Då är du en god bit på väg, förutsättningarna finns! På T16 tror jag nog saken hade varit grejjad utan vidare ingrepp i motorn. T8 har dock nackdelar med grenröret och flödet i toppen. Dessa bör du se över för att nå de 250.

    Nu vågar jag inte spekulera mer, till det har jag inte tillräckligt med trimningserfarenhet (ännu ).
    Någon få fylla i vad du bör göra åt dessa delar! Visst går det att fixa allt, extraktorgrenrör, portad topp + trimkam, men allt på en gång knske är overkill för "bara" 250 hk(?).

    /David
    men tack för all info-David V

    ska givetvis börja kolla på alla dessa bitar
    får jag fråga vart man får tag på batteriböjen?

    hehe grenröret sprack direkt efter att jag hade köpt bilen , så det är på svetsning nu , men frågan är den om det är lönt att porta det samtidigt?

    finns ingen overkill i trimvärlden
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Batteriböj säljs av speedparts om du inte svetsar ihop en själv.
    Vet inte om det är så mycket att porta i ett T8 grenrör.
    Nästan bättre att fixa ett extraktorrör med en gång.
    /Henrik

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    men MÅSTE man ha en 9000ic för att nå ca 250hk? hur mycket klarar original ic:n med?

    vet en som har en s4 med ca ~700hk och hans ic är enbart 2 gånger större än min original ic
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    men MÅSTE man ha en 9000ic för att nå ca 250hk? hur mycket klarar original ic:n med?

    vet en som har en s4 med ca ~700hk och hans ic är enbart 2 gånger större än min original ic
    Placeringen på Orginalintercoolern är helt värdelös bakom ena lyktan. Säger sig självt att man måste göra nåt åt det för att nå högre effektuttag.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Vassego!

    Jepp, större IC är steg nummer 1, garanterat!

    Inte nödvändigtvis just en 9000 IC. Men de är så vanliga och passar nästan perfekt med endast lite kapning, så det är enklaste alternativet. Se till att få tag på en med anslutningarna snett neråt, ente vinklade rakt bakåt.

    Som Mafnus säger så är placeringen av original IC:n inte mycket att hurra för.

    Ett extraktorrör är inte alls fel, men åter igen blir det till att bygga själv. Till T8 finns det inte att köpa färdiga. Men porta originalet, visst måste det gå. Har du det ändå lös är det ju inget att förlora på, frågan är hur mycket det ger.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    då blir det att satsa på en riktig race IC då

    jo portning blir det av grenröret , återkommer hur det funka
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

Liknande ämnen

  1. köpes 900 t8 special
    Av peter... i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 21:51
  2. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  3. Svar: 163
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 00:05
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •