Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Nu så.. är det kört!! Motorn har rasat. -> FIXAD!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    74

    Nu så.. är det kört!! Motorn har rasat. -> FIXAD!

    Jaha mina kära vänner.. Här kommer en fråge quiz..

    Jag var ute idag och körde som en blådåre. Faktum är att jag racade lite med en motorcykel. Vi låg och pendlade mellan 150 och 220km/h i ca två mil.. tills det hände !

    PANG säger det under huven.. Växelspaken hoppar i neutral och bilen dör.. Jag tittade bak i backspegeln och ser bara ett STORT vitt moln som följer efter bilen.. samtidigt hör jag små små delar som skramlar loss och flyger iväg bakom bilen.. Låter det bra? NEJ..

    Jag rullade ca 500 meter och kunde sedan svänga in på en parkeringsplats och stannade. Ur motorhuven välde vit rök och under motorn droppade det lite olja presis under turbon eller under själva motorn helt enkelt..

    Jag försökte starta igen.. (man måste ju hålla hoppet uppe!) men startmotorn orkade knappt dra runt.. sen gick den igång lite lite.. lät mycket konstigt.. sen dog den.. Jag tänkte att nää.. det får nog vara bra så..

    Så.. nu är den bogserad till SAAB iväntan på domen.

    Iallefall.. jag åkte tillbaka till olycksplatsen och letade lite.. och vad hittar jag då? Jo denna.. sak..



    Så min fråga är.. Vet någon vad detta är för en motordel?! hehe.. Kan man limma tillbaka den i motorn Är det som jag misstänker.. att det är en del av en kolv???? Kan den verkligen ha slagits ut ur motorn.
    Jag är långt ifrån en mekaniker så jag vet inte.. men jag tycker att den påminner om överdelen av en kolv. Man kan väl se spåren från kolvringarna? Eller är det något annat..

    Vore lite intressangt att veta om hoppet är helt ute eller vad man ska ta sig till!
    NG900 2.0T -94 (motor -99) - Steg 1 - Mach 1 (damp-ventil

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Jag har inte en susning om vad du har hittat för en liten lustig deformerad del men om jag skulle ha hittat nåt liknande från min motor så skulle jag ställa in mig på att börja söka efter en ny motor i alla fall...

    Mvh
    /Martin

  3. #3
    Det där ser faktist ut som en bit av en kolv frågan är ju bara vart kom den ut. Det måste finnas ett ganska stort service hål i blocket nu eller?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53
    Det är en del av en kolv så motorn är ganska slut , så kopparpasta, silvertejp och slick 50 så har du en hel bil igen..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Ajaj, inget roligt... Hur mycket effekt har... hmm hade du i motorn?

    Mao när behöver man börja oroa sig?

    men även när det känns som mest hopplöst brukar jag försöka tänka att det kunde trots allt varit värre, det kunde ju ha regnat oxå...
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Som boggerman säger så är det sidan på en kolv Du ser tydligt spåren där ringarna sitter/ska sitta.. Samt även en del av banan där kolvbulten ska löpa ...

    Jag skulle tagit en flukt på sidorna av motorblocket .... Kan sätta en slant på att det finns ett eller flera "ventilations" hål där av olika storlekar tyvärr

    Mvh Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    *Vill se bilder på motorn*
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    vill oxå se bilder det måste ju ha hänt en del med blocket...Skulle vilja se den vevstaken som den kolven satt på...

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    det är en bit av en kolv

    edit såg att det redan va bekräftat

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Det där ser inget vidare ut...

    Lider med dig redan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Usch ser inge roligt ut det där!

    Kanske börja leta en B234R motor nu då istället för en B204?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Var det inte du som körde med "pystrimm" ??

    edit, såg nu att det inte var så.
    Saab 9-5 -01 Automat

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Det där såg inge roligt ut Jag som känner mig nere för att min turbo har pajat... Kan nog känna mig lugn jämfört med det där
    [Turbolover]

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av boggerman
    vill oxå se bilder det måste ju ha hänt en del med blocket...Skulle vilja se den vevstaken som den kolven satt på...
    Hehe.. ja det kan jag tänka mig att ni vill.. det är jag oxå ganska sugen på att se.. Jag ska se om jag kan krypa under senare i veckan och hitta några "ventilations hål" att fotografera.. suck
    NG900 2.0T -94 (motor -99) - Steg 1 - Mach 1 (damp-ventil

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Vi vill gärna se bilder på block och stake/stakar när du har möjlighet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Vi vill gärna se bilder på block och stake/stakar när du har möjlighet...
    här är en till
    Subaru Legacy

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Usch ser inge roligt ut det där!

    Kanske börja leta en B234R motor nu då istället för en B204?
    Ja jag har funderat lite på sånt.. Om det nu är helt kört att reparera skadan.. villket kanske man ska förutsätta eller? Så kanske det är lika bra att klämma i något värre

    Vad är det för skillnad på B204 som B234R?

    Fast jag har ju chiptrimm steg två i bilen så jag vill nog helst ha tag på en NG900 2.0t motor så jag slipper kasta bort chipptrimmet.. Någon som har en motor över i en låda?
    NG900 2.0T -94 (motor -99) - Steg 1 - Mach 1 (damp-ventil

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Martin900SET
    Ajaj, inget roligt... Hur mycket effekt har... hmm hade du i motorn?

    Mao när behöver man börja oroa sig?

    men även när det känns som mest hopplöst brukar jag försöka tänka att det kunde trots allt varit värre, det kunde ju ha regnat oxå...
    Det är/var steg två från speedparts så det ska ligga runt 230+hp.. Fast sen så låg jag ju och drog ganska hårt med bilen oxå.. Förmodligen har den väl spikat och sedan skjutit ut kolven genom oljetråget..

    Jag ska ta bilen till min farbror som har en verkstad och förmodligen byta hela motorn.. Ska passa på att ta lite bilder då. Men detta kommer nog ta några veckor så ni får hålla er tills dess!!!!

    Adjö
    NG900 2.0T -94 (motor -99) - Steg 1 - Mach 1 (damp-ventil

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    förmodligen spikskador, vilket inte skall gå om man inte 1. åsidosatt styrsystemet med ett pystrim, alternativ 2, haft kärvande wg eller på tok för högt grundladdtryck.
    Om det inte är spikskador så har väl en ventil lossnat...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ehem...

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=104556

    Roligt med pystrim. Eller inte...



    Tråkigt i vilket fall som helst...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Rasat motorn, Vilka modeller kan jag ta en ny från? NG900
    Av stefan2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •