Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: färddator visar alltid samma förbrukning..? 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    187

    färddator visar alltid samma förbrukning..? 9000

    Ja i min 9000-97 så visar datorn alltid en förbrukning på 0,88 eller 0,89 oavsett om jag kört på landsväg i flera mil eller i stan.
    Men det verkliga förbrukningen mäter jag ju själv och den ligger på precis under litern.. men varför visar alltid datorn samma? ska den inte ta ett snitt på dom sista körda kilometrarna eller nått??
    9000 2,3t A50 -97

  2. #2
    Den visar medeförbrukningen sedan du sist nollställde den. Om du aldrig har nollställt så behövs det en lång tid med förändrad förbrukning för att du ska se någon förändring.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    37
    Håll in R nån sekund så nollar du snittförbrukningen..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av Hekas
    Håll in R nån sekund så nollar du snittförbrukningen..
    Nja, snarare 5-10s. Annars helt rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    187
    oki, kan ju bero på att jag inte visste att man skulle nollställa den.. det ska jag testa så blir det intressant att se hur "rätt" den visar..
    9000 2,3t A50 -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Jag kan tillägga att min bränsleförbrukningsmätare som mest slagit fel på ca 0.05 l/mil, för det mesta handlar det om någon eller några cl/mil då jag nollar trippen vid varje tankning & räknar ut genomsnittsförbrukningen.

    För närvarande står den på 10.7 l/100 km men då har det bara varit 10 mil av kallstarter med efterföljande rask motorvägskörning samt lite stadskörning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    187
    ja jag räknar också alltid vid varje tank när jag tankar fullt, så då får man ju se om datorn verkligen funkar.
    Själv har jag en förbrukning på alldeles under litern vid varje tankning, endast stadskörning, men jag har nog en ganska försiktig högerfot för det mesta..
    Värre blir det när man plockar fram vinterbilen, en 240 glt, huu då blir det tung högerfot å breda ställ mest hela tiden.. hehe
    9000 2,3t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Färddator visar fel bränsleförbruking NG9-3 -04
    Av Dalledalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-01-12, 19:22
  2. Bränslemätare visar kvartstank, ALLTID!
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 22:12
  3. Hastighetsmätaren visar alltid 70
    Av Wibäck i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 16:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •