Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ligger felkoden (CE) kvar ända tills man nollar?

  1. #1
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    Ligger felkoden (CE) kvar ända tills man nollar?

    Var just och tvättade bilen. När jag startade bilen för att köra ut ur tvätthallen lyste CE-lampan. Den slocknade dock när jag stängde av bilen och sen har den inte lyst mera men jag kan fortfarande läsa ut felkoden. Innebär detta bara att felkoden är lagrad eller är felet kvar fortfarande? Borde inte lampan lysa konstant då tänker jag?

    Hur som helst, enligt felkoderna i FAQn så är det fel på MAP-sensorn. Så nu undrar en rationell människa som jag helt enkelt, vad kostar det här kalaset då?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Byt slangen först till map-sensorn, kan vara torkad och sprucken.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Byt slangen först till map-sensorn, kan vara torkad och sprucken.
    Det gjordes i somras, då bilen plötsligt bara gick på GLT. Trodde det var slangarna eller avlastningsventilen som var boven då men den gången var det magnetventilen som hade gett upp... Men jag ska kolla ändå så inte slangen hoppat av eller nåt till MAP-sensorn...

    Men min fråga kvarstår alltså, pris på MAP-sensor?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Byt slangen först till map-sensorn, kan vara torkad och sprucken.
    Det gjordes i somras, då bilen plötsligt bara gick på GLT. Trodde det var slangarna eller avlastningsventilen som var boven då men den gången var det magnetventilen som hade gett upp... Men jag ska kolla ändå så inte slangen hoppat av eller nåt till MAP-sensorn...

    Men min fråga kvarstår alltså, pris på MAP-sensor?
    Några hundringar till 500kr på forumet...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Men min fråga kvarstår alltså, pris på MAP-sensor?
    Jag har för mig att den kostar ny kring 800:-
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Min andra fråga då. Hur vet jag att den verkligen behöver bytas? CE har ju bara vart tänd en gång än så länge. Borde inte CE lysa varje gång jag startar bilen? Kan MAP-sensorn ha fått tilt en gång bara och ändå vara ok.

    Jag antar att felkoden stannar i bilen tills jag nollar den med Tech2/ISAT eller lyfter av minuspolen...

    Hjälp en novis på området...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  7. #7
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Nu har det gått ett par dagar. Check engine har inte lyst nåt mer. Däremot ligger alltså felkoden kvar (om jag vrider på tändningen till on) och ger alltså 2 blink = MAP-sensor.

    Jag undrar bara om detta bara betyder att fel har indikerats en gång och inget annat? Bilen går som den ska, vad kan ha orsakat felkoden? Jag vill bara veta om jag behöver vara orolig för MAP-sensorn eller om jag lugnt kan nolla felkoden och glömma detta? Förstår däremot inte vad som skapade felet, hade inte motortvättat eller nåt sånt...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 23:18
  2. Varvtal ligger kvar vid koppling
    Av Isse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 13:11
  3. [LÖST] Gasen ligger kvar länge OG9-3 Aero
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 18:39
  4. Ligger kvar i varv vid växling?
    Av Mickejonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 00:14
  5. min saab 9-5 ligger kvar i DK hjälp snälla
    Av sed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •