Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 900 turbo ng, skräp?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13

    Saab 900 turbo ng, skräp?!

    Funderingar på att köpa bil. Tycker att 900 turbo ng verkar prisvärd. Hursomhelst snackade med farsan och han brast ut "men för tusan inte den. Den är inget att ha". Hans argument:

    Den hade väldigt många barnsjukdomar (den blev bättre men inte helt lyckad).

    Dn var inte "saabkul" att köra dvs ingen höjdare i kurvorna eftersom Saab satsade på en mjuk gång (fast det torde väl vara skönt vid långfärder).

    Den rostar mycket för att vara en så pass ny bil (är den inte galvad?).

    Saab hade fortfarande problem med växellådorna.

    Nåväl farsan,vad det gäller bilar är en typisk volvotristnisse, tycker jag
    men han kanske har rätt? Eller är den en alltför kraftig svartmålming av 900 t ng?

    Har ni andra köptips oxh vad man ska kolla på när man ska köpa en Saab 900 turbo ng så mottar jag dem tacksamt!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Håller inte med.. Köper du en turbo så får du körgladjen som en saab ska ha.. Barnsjukdomarna är bara på -94 å de flesta åtgärdade..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Fast det är klart när jag sa att valet står mellan en saab 900 turbo ng och en Citroen Xantia Activa då gick han i taket. Det var kul. "Citroen va oj oj vad olycklig du kommer att bli". Det var komiskt.

    Kanske inte rätt forum men satan en activa (har provkört 2 st) det är nog inte många bilar som tar den på en kurvig väg. Snacka gocart. Samtidigt gilllar jag saaben, grymt sköna stolar tex. De var lite mysko på activan, konstigt nog citroen är väl kända för att ha sköna stolar?.

    Har som hastigast provkört en saab 900 t ng men hann inte pröva den "ordentligt"

    Hursomhelst finns det något roligare än att fundera på bilköp

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Källén:

    Okej så 94an ska man se upp med då?

    Körgäldjen. Det får jag testa, är ju egentligen en subjektiv sak.

    Rosten då? Och växellådorna? Eller är det en fördom (den gamla vanliga kritiken mot Saab)?

    Andra köpråd/tips?!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Rost kan finnas på alla bilar.. men kolla nederkant på dörrar, nederkant på bagagen och innerkant på skärmarna..
    Växellådan är inget problem
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    "Växellådan är inget problem"

    Okej! Men annars då vad ska man kolla på vid köp? Alltså som är specifikt för en 900 turbo ng dvs?

    Kanske finns någon länk? Annars är mycket tacksam för tips!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Kollade på Blocket nu, sökning:

    Årsmodell 1996
    13 000-19 000 mil
    pris mellan 30 000-40 000 kr

    Den enda bilen som jag kunde hitta som verkade rolig var just Saab 900 turbo (och en activa) så man får väl mycket kul och bra bil för lite pengar när man köper en Saab 900 t kan jag tänka mig!?!?!

    De hade en begagnattest man kunde köpa för 20 kr, alltså blocket har skapat, eller om de har sammanställt den (div bilar), ska ladda ned den nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Hum verkar vara stor skillnad om du är "saabfrälst" och motorjournalist. Så här saxat ur sammanställningen från Blocket:

    BEGAGNATTEST
    Saab 900/9-3 led av många problem närden kom på 90-talet. Med åren blev den bättre och bättre.

    När nya Saab 900 introducerades 1994 var den en omisskännlig Saab......
    Detta trots att den utvecklats i samarbete med huvudägaren General
    Motors och syskonet Opel........Men samarbetet innebar även att
    delar av grundkonstruktionen på nya Saab 900 baserades på Opel
    Vectra från mitten av åttiotalet....(va!?)....., vilket inte direkt var en fördel när det gällde bilens köregenskaper. Fjädringen var för hård i låg fart.
    Det gjorde bilen studsig över ojämnheter.Samtidigt var den för mjuk i
    hög fart, vilket kunde göra att bilen blev svårkontrollerad i vissa situationer. Den kraftiga understyrningen gjorde bilen bångstyrig och tråkig att köra, men gav samtidigt bra stabilitet rakt fram. Stabiliteten tillsammans med den mjuka fjädringen i högre fart, komfortabla stolar
    och en låg ljudnivå invändigt gjorde i alla fall bilen bekväm vid långkörning."

    Bristerna i köregenskaperna var dessvärre inte det enda problemet
    på nya Saab 900. Den drabbades nämligen ovanligt hårt av barnsjukdomar......(misstänkte det eftersom 94rorna är så mycket billigare).... Konstruktionen av bilen bestod av många billiga lösningar samtidigt som byggkvaliteten på de första årsmodellerna var kass. Med
    facit i hand lanserades bilen egentligen för tidigt, då den uppenbarligen
    inte var helt färdigutvecklad."

    "Även om motorjournalister skrivit ner bilen i sina tester och som
    Automobil kallat den ”hopplöst omodern”, så är det en populär bil
    med nöjda ägare."

    Det var lite saxat och klippt text, så lite reklam för Blocket. Står mycket mer i testet om ng 900 och 9-3, vad man ska tänka på vid köp osv.

    Som sagt det blir väl till att provköra själv.

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Köp en -97 eller tidig -98. Sista årsmodellen är alltid bäst. -98 fick 900 en del prylar som kom i 9-3 samma år.
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520

    Re: Saab 900 turbo ng, skräp?!

    Citat Ursprungligen postat av Bobboo
    Hans argument:

    Den hade väldigt många barnsjukdomar (den blev bättre men inte helt lyckad).

    Dn var inte "saabkul" att köra dvs ingen höjdare i kurvorna eftersom Saab satsade på en mjuk gång (fast det torde väl vara skönt vid långfärder).

    Den rostar mycket för att vara en så pass ny bil (är den inte galvad?).

    Saab hade fortfarande problem med växellådorna.
    Ja, den hade mycket fel och brister - med åren har det dock servats och fixats genom äganden på tidiga modeller, eller - så köper man senare årskull där felen blev färre e u.

    "Saabkul" var ett luddigt uttryck. Men det är definitivt en nackdel med bilen original, kurvtagningen kunde varit bättre. Däremot tror jag det finns väldigt få långfärdsbilar med samma kvalitet i det låga prisomfånget - och därtill med högtrycksturbo.

    Rost är det svåraste. Nederkanten av dörrarna är den vanligaste pestzonen, skärmar och underkant på baklucka. Om lacken ser välvårdad ut, utan nyansskillnader mellan olika karossdelar (Tips: titta efter färgskillnader i brytkrysset huv+framskärm+dörr, d v s där de möts) och bilen ser frisk ut överhuvudtaget under huven, om det inte lossnar några rostavlagringar eller om den besparats maskintvätt så är det ett klart plus.
    Men att lova en ng9oo rostfri är ett smärre skämt, någonstans finns den - maskerad eller inte, lita på det.

    Ang. växellådorna så har jag inga personliga erfarenheter av haverier - men överhuvudtaget har jag hört att ng9oo's växellåda tål en del, under premisserna att man kör med skallen på skaft.

    Sådan är min uppfattning.
    mvh Johan Kullberg

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Tackar för tipsen!

    Klart ska jag sikta på sista årsmodellen (har inte den ekonomin just nu) av 900 kan jag ju egentligen lika gärna snegla på en 9-3a.

    Det är klart 9000 finns ju också

    Skavanker till trots (alla bilar har ju det) så verkar ju i alla fall en 900a vara prisvärd!

    Kanske sista årsmodellen av og900. Hade väl funderingar på lite nyare bil men det är klart någon välbevarad så varför inte

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Varför inte en senare modell av 9000?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Varför inte en senare modell av 9000?


    Kanske inte ser ut och känns så moderna, men det är ruggigt bra bilar!
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Jämfört med min nuvarande 740 GLE 86 jo då känns en sen modell av 9000 ruskigt modern

    Har lite svårt att släppa citroen activan, jag är ganska lång kanske därför stolarna inte var så bra i den. Har ni möjlighet testkör en. Det är en grym upplevense bättre än Prosche (minns inte vilken modell) i "älgtest" undanmanövertest och smiskade en imprezza (som var trimmad) i Bilsportst superstage. I kurvor är den kanon men man ska ju må gott med vanlig ladsvägsköring också.

    Hursomhelst det är kul att fundera på bilköp och jag är öppen för allt UTOM 740

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Varför inte en senare modell av 9000?


    Kanske inte ser ut och känns så moderna, men det är ruggigt bra bilar!
    Överlägsen det mesta mot en ng900 tycker dom känns riktigt modernaiallafall om man får en senare bil som är tyst och fin.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    13
    Porscher GT3 var det i undanmanövertestet.

    En sen modell av 9000 aha låter intressant!

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    En Ltt är ju billig i inköp å enkel å trimma
    Billig försäkring mm
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Skrap i växellåda 900 -97
    Av granturismo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 12:51
  2. Skrap ljud 9000
    Av team mmr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 09:53
  3. skrap i skärmkant.
    Av Bajder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •