Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Slö saab 900 SET

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    7

    Slö saab 900 SET

    Hjälp min 900 SET tycker ja inte går riktigt som den ska! vettetusan vad det är! ibland så vill inte trycket upp till rött utan bara halva gult men när den väl kommer upp mot rött så tycker ja fortfarande den är slö..
    kan ha en bidragande faktor att min förra bil var en 9000t16 på cirkus 240 kusar som rörde sig med behag!
    men när jag kör fars 9-3 ltt på 150 kusar så tycker ja det rör sig mer än i min 900 set på 185+..
    vad kan detta bero på? tips å trix välkommnas

    MVH //Hadar

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Låter onekligen som något är tokigt om laddtrycket "ibland så vill inte trycket upp till rött utan bara halva gult".
    Skaffa en riktig laddtrycksmätare & kolla vad som försigår & när. Jag har en manometer liggande i garaget du får låna "free of charge" om du vill. PM:a i så fall.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Det finns ett antal anledningar till att en bil som din inte går som den skall. Som LM säger så finns det all anledning att mäta upp vad den verkligen laddar.

    Felsökning bör dock innefatta följande:

    - bra bränslekvalitet (98 oktan)
    - fräscha stift av rätt sort (NGK BCPR7-ES11)
    - koll av samtliga tryck- och vacuumslangar för läckor/sprickor osv
    - provbyte av a) bypassventil, b) magnetventil, c) DI-kassett
    - koll att avgassystem inte är igensatt i bakre dämparen
    - koll av wastegatens funktion
    - koll av grundladdtryck

    Som synes är det alltså en fördel att ha en kompis med en fullt kurant bil som man kan provbyta delar från... Förslag: flörta med LM och be att få bli hans kompis. Delarna från hans bil passar nämligen (ja, förutom avgassystemet förstås...) på din bil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •