Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: påverkar chipning färddatorn

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    påverkar chipning färddatorn

    färddatorn får spatt på snittförbrukningen när man kör hårt de chipade boxarna flyttade jag över från gamla bilen där det funkade skillnaden är i datorn gamla EDU 2 med DCC och nu endast EDU 3 kan det vara så att det funkar om jag plockar i DCCn funkar snittförbrukningen för er som bytt boxar och pumpar mm
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: påverkar chipning färddatorn

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    färddatorn får spatt på snittförbrukningen när man kör hårt de chipade boxarna flyttade jag över från gamla bilen där det funkade skillnaden är i datorn gamla EDU 2 med DCC och nu endast EDU 3 kan det vara så att det funkar om jag plockar i DCCn funkar snittförbrukningen för er som bytt boxar och pumpar mm
    Fnatt bör den inte få. Däremot om man höjer bränsletrycket så kommer färddatorn visa lägre förbrukning en den egentligen drar. Tror faktiskt att många som påstår att bilen drar mkt mindre efter chipning (med höjt bränsletrtyck) missar detta...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Min 9-5 aero visar en dl mer på färddatorn än vad han förbrukar. Detta efter chippning. Jag har på känn att den går för magert men check engine lyser inte. Jag har kört han på 0,65 landsväg. Om han nu går för magert hur får jag ordning på detta.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287

    min

    Min steg 4 chippade 9000 visade att jag körde på 0,65 när den egentligen tog 0,85.
    5x T-16aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Har märk samma sak efter Maptun steg 1 trimmning. Den drar 5-10% mindre än färddatorn säger. Men jag bytte till större spridare, så då får man ju mer soppa på samma öppningstid. Eg. borde det nya programmet kompensera för det, men trimfirmorna kanske inte tycker att det är prio 1 att göra det helt exakt. Men det borde ju inte vara någon skillnad mot orginal som har en viss spridare. (Antar att förbrukningen mäts som pulstid på spridarna x varv).
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Har märk samma sak efter Maptun steg 1 trimmning. Den drar 5-10% mindre än färddatorn säger. Men jag bytte till större spridare, så då får man ju mer soppa på samma öppningstid. Eg. borde det nya programmet kompensera för det, men trimfirmorna kanske inte tycker att det är prio 1 att göra det helt exakt. Men det borde ju inte vara någon skillnad mot orginal som har en viss spridare. (Antar att förbrukningen mäts som pulstid på spridarna x varv).
    Gick bilen som den skulle med orginalspridarna och hur mycket bättre gick den efter spridarbytet och hur mycket gick soppafurbrukningen upp.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Ursäkta dröjsmålet..
    Med orginal (gröna) så gick den väl så bra som den kan med orginal program. Slö och tappar orken under 2000 varv... Föredrog att köra min gamla 9000T-16. Men det gör jag inte längre. En otrolig skillnad på motorn. Ordentlig effekt/vrid ökning från 2500 varv. Men även otroligt mycket bättre på låga varv också; den har blivit mycket mer körbar. Nu kan man sega på 5:an ner till 50km/h. Tidigare gick det inte att ligga på 4:an i 50km/h om det kom en backe.

    Har inte märkt någon direkt soppaökning. Genom att man kan snålköra på lägre varv ibland så tycker jag att den drar som förrut. Dock så visar färdatorn lite fel (mer) nu, men jag bytte spridarna också (Maptun steg1+, gjort för de röda).
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

Liknande ämnen

  1. Chipning
    Av Ixion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 16:12
  2. chipning!
    Av _saab_turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 10:23
  3. Registrera om vid chipning?
    Av arsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:12
  4. chipning
    Av holmgren6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •