Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Batteriböj!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    24

    Batteriböj!

    Tjo! tänkte bygga mig en batteriböj under vintern.
    och undrar vad e det för grejer man behöver och så nåt speciellt o tänka på?? 3" tänkte jag mig

    Mvh Johan ///T8 Special

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    När jag byggde min battböj använde jag dessa delar.
    4 st 90 graders böjar, en konisk bit 2"-3" samt en dryg halvmeter rakt rör. Då blev det bara nån cm kvar av böjjarna och likaså av röret. Så här i efterhand hade det gått att göra battböjjen bättre och med mindre material om jag inte hade varit så fixerad av att använda två hela 90-gradare till första kröken och byggt den mer som en "riktig" som man köper.



    Kontrollera vad du behöver för fläns mot turbon! Jag köpte Speedparts lösa fläns till T3 turbo och trodde den skulle passa, men icke.



    Det var inte lätt att svarva en ring som minskade ner diametern på hålet, det hade nästan varit lättare att göra en platta från scratch.
    Nån som vet varför det inte passade? Är denna platta endast till turbos med den koniska kanten mot turbon?
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Jag håller precis på att snickra ihop en batteriböj. Har använt mej av i kona 60->76mm samt 2 st 76mm 90graders böjar. Konan kapades av precis där den blir "rak" i 76mm-änden. den raka biten svetsades på ena böjen.

    Resten av konan använde jag till anslutningen mot turbon.
    På en gammal fläns från ett originalsystem (innerdiameter 65 mm, perfekt !) frästes hålen upp så att de passar på turbon. Mina (3) pinnbultar satt i en cirkel med 41.5mm radie. Fick alltså "flytta in" hålen lite. Sen svarvades en avfasning med c:a 5 mm bredd på innerdiametern.

    Flänsen träddes på konrörstumpen och med svets och hammare konades flänsen fast. Lite justering med svarv eller slip kan behövas för att få "utkoningen" snygg så den tätar mot ringen.

    Sen inhandlades en såndär ring som sitter i flänsförband (den som blev över i original är för stor). Den fick justeras lite i en svarv så den fick rätt innerdiameter. Ena sidan av ringen, den som skall ligga mot turbon, planades.

    Den rörstumpen med flänsen svetsades på den andra rörböjen.

    En bit 3" avgasrör samt en 30graders böj inhandlades oxo.

    Kvar att göra är nu (imorgon tror jag) skruva fast rörböjen med flänsen på turbon (och byta till kortare pinnbultar). Sen kapa av den andra 90 gradersböjen till lämplig längd (blir kanske bara en typ 30-35 grader kvar) och pussla ihop det med de andra avgasdelarna, 30gradersböjen, det raka röret .

    Loppa ihop det samt helsvetsa lämpliga delar och klamra ihop de andra.

    Bilder på underverket kommer om nån vill se.-
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av Scabben

    Bilder på underverket kommer om nån vill se.-
    Javisst, ös på med bilder sen bara
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Nu är böjen på plats. Det gick åt konan (76->60mm) och 1½ 90gradersböj samt en 30graders avgasrörsböj.

    Bilden nedan visar alltså de ihopsvetsade rördelarna med flänsen en packning samt den modifierade ringen.



    Och så här blev det färdigsvetsat och på plats i bilen. Där syns oxo en insvetsad lambdasond som jag har bara för att jag är sååå nyfiken.....



    Vid första provkörningen tyckte jag att en del av "ketchupseffekten" hade försvunnit. Annars ingen större skillnad. Men jag har inte klockat bilen så jag vet inte. Men, framförallt så känns det mycket bättre att veta att man inte har en strypning sittandes efter turbon.

    Är det nån som VET vad som borde hända ?
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jag gjorde en i våras.
    Använde 1st 90gradare och en "bakaxelböj" från speedparts.

    Jag ville kunna ha batteriet på originalplatsen så jag gjorde lite snävt i början.





    Skall snart bygga 3" på 99:an

    Den har ju ingen konad fläns från början så jag tänkte ta flänsen från 9000/9-3/9-5 som är samma. Men modda den lite dör att den skall täta bra.

    Vi får se hur det blir.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Rickard !

    Snyggt och städat i maskiunrummet måste jag säga !

    Lite nyfiken, har du svetsat flänsen direkt på första 90gradersböjen ?
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Rickard !

    Snyggt och städat i maskiunrummet måste jag säga !

    Lite nyfiken, har du svetsat flänsen direkt på första 90gradersböjen ?
    Jes det är svetsat direkt på flänsen.
    Sitter en Volvosnurra med vinklat 7# avgashus, så det får plats med skruvarna.

    På en traditionell Saabsnurra måste man gå ut en bit rakt för att få plats.

    Hela bygget kan du läsa om här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=79239

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    24
    OKay tack så mycket har blivit visare på't nu

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620


    Bilder på mitt montage. Innan svets men de blev sen rätt snygga.

    En hel bit som jag kapat för att passa. Gjorde fläns själv då jag inte hittade stor nog att köpa.

    Röret är böjt med hylsa och jämt i kurvan. Till övriga systemet har jag en hylsa som täcker över skarven som är pressad att gå över ett 3tums rör.

    Blev skillnad på farten på avgaserna, märkte jag främst på ljudet och sen på trycket när jag körde...

    Funderar nu på att linda det som Richard har gjort.

    /Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

Liknande ämnen

  1. Batteriböj 900 T8
    Av betakotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 13:18
  2. Batteriböj og900
    Av Per J 1051 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 00:35
  3. Batteriböj
    Av gindemo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 16:11
  4. JT-system, batteriböj...
    Av Turbomupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 00:46
  5. Ang. batteriböj
    Av Ronnie99t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •