Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ställa av bilen i 8 månader, bra eller dåligt?!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750

    Ställa av bilen i 8 månader, bra eller dåligt?!

    Ska åka utomlands i 8 månader nästa år från vk12-vk48 och jag är i valet och kvalet om jag ska ha kvar bilen eller inte. Den kommer att stå i ett "vanligt" villagarage i så fall. Det jag funderar på är, är det bra för bilen att stå så länge och förlorar jag mer än jag tjänar på det?

    Bilen: http://www.garaget.org/?car=2741

    Känns lite kasst att ha haft bilen i 1 1/2 år ungefär och lagt ner en 40 lock på den tiden och sen inte kört så mycket med den.

    Om jag ska sälja den, hur mycket kan jag få för den. Ser ut som i länken, har gått 14700, fullservad, inga vinterdäck?

    Tacksam för idéer!

    MVH

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Kan ju vara bra om du får någon som varmkör den samt motionerar ac´n emellanåt.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Håller med Stranna där, gör en ordentlig avställning innan du drar och sen ber du någon köra med kärran ibland så tycker inte jag det skall vara några problem. Men jag förstår ditt tankesätt, känner samma sak själv ibland med min, känns så synd att ha en så fin bil som mest står i garaget och möglar hela vintern och stora delar av sommaren också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Ja, det känns jäkligt att bilen bara ska stå fast man har lagt ner ca 40 lock på den. Man vill ju gärna köra bilen också!

    Den kommer isf att stå hos mina kusiner, där den stod hela vintern när jag var i Afghanistan så det är ingen fara med inbrott eller så och de tar gärna ut bilen på en sväng. Men jag har ägt bilen sen påsken -04 och den har stått avställd 7 månader redan och jag har byggt om den till Viggen bland annat så det känns som om man säljer den nu så förlorar man en massa pengar iom att man inte ägt den så länge... Ahhh, jag vet i f#n hur jag ska göra!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Behåll pärlan för tusan! Den väntar nog snällt på dig tills du kommer hem.

    Det bästa med att resa iväg är att ha nånting man ser fram emot att träffa när man kommer hem
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Citat Ursprungligen postat av CokeMan
    Behåll pärlan för tusan! Den väntar nog snällt på dig tills du kommer hem.

    Det bästa med att resa iväg är att ha nånting man ser fram emot att träffa när man kommer hem
    Jo det är sant men den kommer stå avställd nästan hela 2006 plus fram till påsk 2007 så det är jäkligt lång tid...

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Tycker du ska behålla den. Om inte du hittar nån som är beredd att betala dom där extra tusenlapparna för det du lagt ner i bilen.


    Men jag har en skitbra lösning annars. Lämna bilen till mig, så kan jag köra och pyssla om den tills dess att du kommer hem!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Om den ska ställas in en längre period så ska oljan definitivt bytas innan. Om den ställs på hjul ska det i minst ett kilo till i däcken. Det här med varmkörning eller ej diskuteras ofta. Om man nu ska varmköra, så är det inte en minut eller två som gäller, för då bildas det bara ännu mer kondens som inte torkar upp. Och det kan samtidigt vara svårt att få upp en bra förbränningstemp utan att belasta motorn, dvs ut och köra, och det vill man ju helst inte göra då man har ställt in bilen. Så jag föredrar själv att inte överhuvutaget starta bilen.. Sen finns det ju andra fördelar med att motor/ac-pump mm får snurra, som att packboxar mm mår bra....
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Bilköparen
    Om den ska ställas in en längre period så ska oljan definitivt bytas innan. Om den ställs på hjul ska det i minst ett kilo till i däcken. Det här med varmkörning eller ej diskuteras ofta. Om man nu ska varmköra, så är det inte en minut eller två som gäller, för då bildas det bara ännu mer kondens som inte torkar upp. Och det kan samtidigt vara svårt att få upp en bra förbränningstemp utan att belasta motorn, dvs ut och köra, och det vill man ju helst inte göra då man har ställt in bilen. Så jag föredrar själv att inte överhuvutaget starta bilen.. Sen finns det ju andra fördelar med att motor/ac-pump mm får snurra, som att packboxar mm mår bra....
    Hur varmkör man på 1-2 minuter?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Hur varmkör man på 1-2 minuter?
    Man gör det väldigt ofta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Skulle jag ställa av bilen så länge som till påsk 2007. Var detta några saker jag skulle tänka på

    Några skitdäck den fick stå på
    Riktig seriös tvättning utvändigt
    På med ett vaxlager
    Städa bilen på insidan och smörja in skinnet.
    Byta alla vätskor
    Mycket noggran motortvätt
    Torrbollar i bilen

    Vill du köra bilen när du kommer hem? Om du inte kan få tillbaka pengarna du lagt ut direkt men gillar bilen skulle jag ha behållt den. Annars kommer du bara jaga på en ny när du kommer hem.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Måste bara fråga.. exakt varför ska man byta vätskor innan man ställer en bil under kortare eller längre tid?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Det samlas fukt i vätskorna som gör att det kan rosta
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Bilköparen
    Om den ska ställas in en längre period så ska oljan definitivt bytas innan. Om den ställs på hjul ska det i minst ett kilo till i däcken. Det här med varmkörning eller ej diskuteras ofta. Om man nu ska varmköra, så är det inte en minut eller två som gäller, för då bildas det bara ännu mer kondens som inte torkar upp. Och det kan samtidigt vara svårt att få upp en bra förbränningstemp utan att belasta motorn, dvs ut och köra, och det vill man ju helst inte göra då man har ställt in bilen. Så jag föredrar själv att inte överhuvutaget starta bilen.. Sen finns det ju andra fördelar med att motor/ac-pump mm får snurra, som att packboxar mm mår bra....
    Hur varmkör man på 1-2 minuter?
    Vet många som tror att ett par minuter räcker, men det skadar med än det gör nytta.., Bättre att inte köra alls!...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Man måste köra i minst 10-15 min för att oljan ska komma upp i arbetstemp. Annars kan man lika gärna låta bli som sagt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Skulle lägga till i mitt inlägg ovan, självklart tycker jag du skall behålla din fina bil!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Man måste köra i minst 10-15 min för att oljan ska komma upp i arbetstemp. Annars kan man lika gärna låta bli som sagt.
    Hmm, beror på vad man vill uppnå: AC mår definitivt bättre av en korta körningar än ingen körning alls.

    Sedan, glöm inte batteriet... 1.5 år är lång tid för ett batteri, kanske bäst att ge bort det i utbyte mot att få låna ett för varmkörningar och köpa ett nytt när nytt kommer hem? För det är en överhängande risk att du ändå är tvungen att köpa nytt efter 1.5 år även om du försöker se till att det blir underhållet med laddning varje månad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 20:24
  2. Ställa av bilen i USA?
    Av niohundra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 12:37
  3. Ställa av bilen?
    Av LG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 20:52
  4. Ställa av bilen!
    Av EmilSS i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •