Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad säger SBP om LTM på instrumentbrädan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Vad säger SBP om LTM på instrumentbrädan?

    Får man montera grejjer på instrumentbrädan? Jag har skruvat dit min laddtrycksmätare i högtalargallret långt nere i hörnet där. Finns inte en chans att jag slår huvet i den om jag krockar... tycker jag. Men min käre far är bestämt säker på att man inte får eftermontera nånting på instrumentbrädan. Ska jag plocka bort mitt vänstra mellanreg och byta ut den mot ett stycke laddtrycksmätare tillfälligt eller är det ok att tuffa in på SBP såhär?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Regeln säger att du får montera extra mätare max 20 cm från ratten tror jag att det är.

    Det handlar inte om att du ska slå huvvet i den utan antagligen att du inte ska ta blicken av vägen längre stund än nödvändigt eller att du ska distraheras av annat eller nått sånt...


    Regeln är ju tvärfånig (finns ju t ex numer mängder av modeller som har samtliga mätare originalmonterade mitt på instrumentbrädan och de är betydligt längre från ratten än 20 cm...) men bara du får en vettig besiktningsgubbe så kommer han inte att säga nått om det.

    I värsta fall så får du väl tejpa över mätartavlan eller nått och hävda att det minsann inte är nån mätare som är inkopplad det där inte...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Just satan, det var ju så det var angående mätare. Men om besiktningsgubben klagar på placeringen så ska jag stå på mig för det är inget konstigare att snegla på den än hastighetmätaren eller varvräknaren, snarare tvärtom.

    Men farsan klagade på min förra bil också när jag skulle bygga högtalare i instrumentbrädan. Man fick inte ha nåt som stack ut eller så sa han. Nån som vet nåt om det?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    jag hade själv i min og900 aero laddtrycks mätaren mitt i ovanpå instrumentpanelen och det var aldrig något snack om den. På min nuvarande 9000 sitter den nere till vänster vid högtalargallre och jag är itne ett dugg orolig för det.

    så jag tror du gott kan vara lugn.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Tjenare

    Utan att vara/låta tykig. Men säg till din farsa elfte budordet.

    "Sköt dig själv och skit i andra"

    Jag menar att man måste få lära av sina egna misstag nån gång. Inte ha en dommare över axeln som står med pekpinne och försöker leka "Besservisser"

    Jag hade inte brytt mig av vad han säger. Om de mot all förmodan skulle säga något så är det ju inte värre än att åka hem och skruva dän. Eller direkt på plats. De sa inget om min 70 mm laddtrycksmätare i högtalargallret i alla fall på min og 900:a Aero.

    MEN,har du otur så får du en övernitisk besman och då kan allt vara fel. Tro mig. Eller åk inom nån dag innan bes och fråga om den är ok placerad och ta namnet på den som svarar. Fråga gärna ett par besgubbar.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Har du helt rätt i Sonesson.

    "Sköt dig själv och skit i andra"

    Jag flyttade hemifrån i våras så nu har han inte lika mkt koll på mig längre. Men jag antar att han bara vill mig väl.

    Då ska jag bara slå från brytaren till APCn och plocka säkringen för säkerhets skull. Sen är jag besiktningsklar antar jag. Tack för svaren.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    När jag var yngre hade jag en lös varvräknare i min gamla Alfasud till vänster på instrumentbrädan och det var mer än 20cm från ratten och besiktningskillen sade aldrig något om det. Har aldrig hört talas om denna regel. Om jag sätter en på passagerarsidan då? För passageraren, är det godkänt?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Laddtrycksmätare sticker alltid i ögonen på nitiska besiktningsmän. Även om den sitter korrekt monterad kollar dom jävliga bes.gubbarna (säger inte att alla är det) extra noga på allt annat.

    Jag plockar alltid bort min mätare vid bes. numer.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Pys under instrumentbrädan på Ng900
    Av mr.Danne i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 02:23
  2. Vad tycks om nya instrumentbrädan?
    Av tubben i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •