Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga om chiptrim.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Fråga om chiptrim.

    Snart dax att slänga in ett steg1-trim på Saaben (hej Mats, jag kontaktar dig snart) och tror mig ha fattat så pass att det i mitt fall "bara" är att byta styrbox och se till att få den "ingift" med Tech2, detta för att VSS skall funka. Övriga hårdvaruförändringar är inte 100% nödvändiga förrän man tar ett steg till i trimkedjan.

    Bilen är en Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97, Trionic 5, B204E, med drygt 24000 lugna mil på mätaren, normalt körd.

    Min fråga, är antalet körda mil så pass högt så det finns risk för att något i motorn inte håller det skick så den klarar av dom extra hästarna och det högre vridet? Bilen visar inga som helst tendenser till att vara "trött" eller ha några motorproblem överhuvudtaget, den går så himla bra. Bilen verkar vara "gubbkörd" i dess positiva bemärkelse och kommer att så bli av mig med.

    Kan man anta att åket klarar av denna modifiering utan att allt rasar?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Om kopplingen inte är bytt tidigare kanske det kan vara på sin plats att hålla ett öga på den.

  3. #3
    Har en 900 NG som jag fick dock byta kopplingen på men inget annat har hänt , den har gått 25000 mil och har Östergötlands Steg 3 och det 270 HK/400 Nm Så det ska nog inte vara några problem , glöm inte bort att byta olja och filter rätt ofta så !

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Iom att det är en -97:a så är det väl stora svänghjulet annars rekommenderar jag att byta svänghjul och montera Aerokoppling.
    Min "lilla" koppling höll i 3 dagar med Maptun steg 1.
    //Conny L

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    tjo

    jag chippa nyss min 2,0 ltt cse 98:a den funkade hur perfekt som helst förutom nyss då tappade jag 0,5bar ner till 0,7, se till så du bor nära dom du chippar hos själv bor jag 40 mil från mitt så jag måste fösöka felsöka själv.
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107

    Re: Fråga om chiptrim.

    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Snart dax att slänga in ett steg1-trim på Saaben (hej Mats, jag kontaktar dig snart) och tror mig ha fattat så pass att det i mitt fall "bara" är att byta styrbox och se till att få den "ingift" med Tech2, detta för att VSS skall funka. Övriga hårdvaruförändringar är inte 100% nödvändiga förrän man tar ett steg till i trimkedjan.

    Bilen är en Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97, Trionic 5, B204E, med drygt 24000 lugna mil på mätaren, normalt körd.

    Min fråga, är antalet körda mil så pass högt så det finns risk för att något i motorn inte håller det skick så den klarar av dom extra hästarna och det högre vridet? Bilen visar inga som helst tendenser till att vara "trött" eller ha några motorproblem överhuvudtaget, den går så himla bra. Bilen verkar vara "gubbkörd" i dess positiva bemärkelse och kommer att så bli av mig med.

    Kan man anta att åket klarar av denna modifiering utan att allt rasar?
    jag har haft min chippade box från "mats" nu i 2 v(29000mil)..hade lite misständningar i början o fick fram att min DI-kasett är fel på..
    alltså fick minska gnistgapet på stiften till 0,8mm så nu skjuter det på bra på höga varv..men under 3000rpm vill kopplingen slira fullt laddtryck.
    men sen håller den i och runt 5000rpm på 2:an så släpper på asfalten..
    gått upp i tändstift hårdhet "bspr9es11" så lycka till
    /stefan
    9-3 verII -04 175hk

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959

    Re: Fråga om chiptrim.

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Snart dax att slänga in ett steg1-trim på Saaben (hej Mats, jag kontaktar dig snart) och tror mig ha fattat så pass att det i mitt fall "bara" är att byta styrbox och se till att få den "ingift" med Tech2, detta för att VSS skall funka. Övriga hårdvaruförändringar är inte 100% nödvändiga förrän man tar ett steg till i trimkedjan.

    Bilen är en Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97, Trionic 5, B204E, med drygt 24000 lugna mil på mätaren, normalt körd.

    Min fråga, är antalet körda mil så pass högt så det finns risk för att något i motorn inte håller det skick så den klarar av dom extra hästarna och det högre vridet? Bilen visar inga som helst tendenser till att vara "trött" eller ha några motorproblem överhuvudtaget, den går så himla bra. Bilen verkar vara "gubbkörd" i dess positiva bemärkelse och kommer att så bli av mig med.

    Kan man anta att åket klarar av denna modifiering utan att allt rasar?
    jag har haft min chippade box från "mats" nu i 2 v(29000mil)..hade lite misständningar i början o fick fram att min DI-kasett är fel på..
    alltså fick minska gnistgapet på stiften till 0,8mm så nu skjuter det på bra på höga varv..men under 3000rpm vill kopplingen slira fullt laddtryck.
    men sen håller den i och runt 5000rpm på 2:an så släpper på asfalten..
    gått upp i tändstift hårdhet "bspr9es11" så lycka till
    /stefan
    Du ska ju under inga omständigheter behöva köra på 9:or med ett steg 2. Då är det något som inte stämmer...

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107

    Re: Fråga om chiptrim.

    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "bolin 107":2q9k6aaz
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    .



    gått upp i tändstift hårdhet "bspr9es11" så lycka till
    /stefan
    Du ska ju under inga omständigheter behöva köra på 9:or med ett steg 2. Då är det något som inte stämmer...

    Mvh Stoffe
    [/quote:2q9k6aaz]

    hm det var vad "mats" rekomederade till den här boxen?
    9-3 verII -04 175hk

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: Fråga om chiptrim.

    [quote=bolin 107][quote="Stoffe #2959":2cffzrx8]
    Citat Ursprungligen postat av "bolin 107":2cffzrx8
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    .



    gått upp i tändstift hårdhet "bspr9es11" så lycka till
    /stefan
    Du ska ju under inga omständigheter behöva köra på 9:or med ett steg 2. Då är det något som inte stämmer...

    Mvh Stoffe
    hm det var vad "mats" rekomederade till den här boxen?[/quote:2cffzrx8][/quote:2cffzrx8]

    Låter bra..

    Man ska till grund köra på det "programmodifieraren" (fint ordval va ) påpekar så kör med 9:or du,,men anledningen till att du ska behöva köra med 9:or är ju ett stort fråge tecken för sig..!!

    Knappt att jag behöver köra på så hårda stift...?!?!

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Tack tack alla för bra svar. Kopplingen är ganska så nybytt, december 2004, så den är jag inte orolig för än så länge .

    Alla dom andra sakerna ni tipsat om verkar iaf vara sådant som kan fixas utan alltför mycket grisgöra, så jag slår nog till på en steg1-modifiering........
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    593
    Kan man köra på 1.1 mm avstånd på stiften eller ska jag behöva knacka ner dem till 0.8-0.9 mm ? Vad är bäst ?

    kör en orginal ng900 turbo -95

    tacksam för svar

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Kan man köra på 1.1 mm avstånd på stiften eller ska jag behöva knacka ner dem till 0.8-0.9 mm ? Vad är bäst ?

    kör en orginal ng900 turbo -95

    tacksam för svar
    Kör du original så tycker jag du ska köra på det som SAAB rekommenderar. I detta fallet är det väl 1,1 har jag för mig.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    593
    Jag kör NGK, och det är orginal på saab som jag har förstått det i forumet.
    Tänkte byta stift i helgen och pallar inte knacka om stiften om det inte behövs, kör med värme tal 7 och 1.1 mm avstånd.

    bilen går hoppigt så jag misstänker att förra ägaren inte bytt stift.

Liknande ämnen

  1. Fråga angående chiptrim
    Av Chavezzito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 18:07
  2. Chiptrim
    Av kombi76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 08:56
  3. Chiptrim
    Av Musse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:04
  4. Chiptrim?
    Av AeroPeter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •