Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92

Ämne: BSR Steg 5 trim till Saab 9-3 2,0t SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257

    BSR Steg 5 trim till Saab 9-3 2,0t SS

    Hej jag har nu sålt min Saab 9-3 Aero og 290hk 385nm och ska ha ny bil

    Har tänkt köpa en Saab 9-3 2,0T eller 1,8T SS

    Har då börjat fundera på trim

    Har inte hittat så mycket mest bara steg 1 trim

    Men såg att BSR har ett Steg 5 trim
    http://www.bsrab.se/products/n355/t798/

    Någon som har provat det?
    Tyckte att min gammla Aero gick som ett svin med 290hk, tror ni att denna blir lika rolig att köra?

    Vad tycker ni om priset dyrt eller biligt?
    Har funderat på om man inte också måste bytta koppling eller är det så bra koppling från börja till den klara av den nya effekten?

    Någon som har sett något liknade trim till 9-3 SS?

    Simon

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag kan inte uttala mig om BSRs St5, men jag har provkört Nordics St3 och den gick som ett ollat skållon!
    Jag hade själv en ng900 med 280 hk/400 Nm tidigare och tycker utan tvekan att SS:en överträffar 900:an i körglädje och prestanda.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Håller med Stoffe om det där med "körglädje" rent overall. Ett bra chassi och en bra framvagn är ovärderligt för att få till en snabb "A till B"-bil. Med största säkerhet kommer du inte att få samma ettriga, på gränsen till "okontrollerbara" känsla som du fick i din 9-3:a, men du kommer att kunna få en betydligt snabbare och körgladare bil, tack vare chassit.

    Vad jag vill säga är att bara för att det rycker och sliter i ratten och bilen ormar sig ("som en kåt snok" brukar vara ett populärt sätt att beskriva NG900/9-3:s beteende på vägen i originalutförande) så går det inte nödvändigtvis fort.

    Personligen hade jag nog satsat på en 9-3 Aero 2,0T/210 och trimmat den "lite lagom". Den har ju bättre förutsättningar i flera avseenden, både motor- och chassimässigt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: BSR Steg 5 trim till Saab 9-3 2,0t SS

    Citat Ursprungligen postat av Calsonic
    Men såg att BSR har ett Steg 5 trim
    http://www.bsrab.se/products/n355/t798/
    Är det jag som läser slarvigt? Varför kostar ett steg 4 MER än ett steg 5?

    steg 4: 31 125:-
    steg 5: 29 825:-

    Edit: Det var jag som läste slarvigt: "Stage 4 only for automatic gearbox", " Stage 5 only for manual gearbox." , antar att det är motiveringen till prisskillnaden även om jag inte riktigt förstår den.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: BSR Steg 5 trim till Saab 9-3 2,0t SS

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det jag som läser slarvigt? Varför kostar ett steg 4 MER än ett steg 5?

    steg 4: 31 125:-
    steg 5: 29 825:-
    Nej, du läser (till skillnad från webansvarig på BSR...) uppenbarligen med båda ögonen samtidigt och den fiberoptiska länken mellan ögon och hjärna obruten...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: BSR Steg 5 trim till Saab 9-3 2,0t SS

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det jag som läser slarvigt? Varför kostar ett steg 4 MER än ett steg 5?

    steg 4: 31 125:-
    steg 5: 29 825:-
    Nej, du läser (till skillnad från webansvarig på BSR...) uppenbarligen med båda ögonen samtidigt och den fiberoptiska länken mellan ögon och hjärna obruten...

    Mvh

    KK
    Se min editering ovan också KK.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257
    Tack för tipsen

    Vad kostar ett Nordic steg 3 trim till dom och vad blir det för effekt?

    Någon som vett när maptun och sqr kommer med mer trim till SS?

    Simon

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Tänk på att man med en 1.8t eller 2.0T behöver byta turbo för att det ska gå acceptabelt. Steg 4 uppgraderar till Aeroturbon och Steg 5 uppgraderar till ännu större.

    Det steg 3 som grabbarna tipsar om från Nordic hoppas jag gäller en bil med Aerosnurran, för med originalsnurran i de "mindre motorerna" är jag tveksam till om nå'n firma i världen kan få till bra skjuts i...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Steg 4 uppgraderar till Aeroturbon och Steg 5 uppgraderar till ännu större.
    Nu tvivlar jag på mina falkögon igen (Trots att B.J här ovan tydligen fortfarande tror på min förmåga).

    Framgår det någonstans på BSR:s site att turbon skiljer mellan steg 4 & 5 & i så fall vilka specifikationer det gäller?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Steg 4 uppgraderar till Aeroturbon och Steg 5 uppgraderar till ännu större.
    Nu tvivlar jag på mina falkögon igen (Trots att B.J här ovan tydligen fortfarande tror på min förmåga).

    Framgår det någonstans på BSR:s site att turbon skiljer mellan steg 4 & 5 & i så fall vilka specifikationer det gäller?


    Kolla effektuttaget på "Steg 3" på Aeron så är det 268hk/420Nm
    Jämför med "Steg 4" på "lättryckaren...
    Skulle kunna vara samma turbo?


    Kollar Du sedan på "Steg 5" på lättryckaren så hoppar effekten upp till 300 hk utan övriga modifieringar jämfört med "Steg 4". Dock står det angivet "utbytesturbo". Är det rimligt att tro att det är samma turbo som i "Steg 4" som ger 30 hästar mer helt plötsligt om övrig hårdvara är densamma? Kanske... Kanske inte...


    Jag tror att man använder olika utbytesturbos i satserna. I Steg 4 monteras en Aerosnurra som utbytesturbo, och i Steg 5 monteras en ännu lite större snurra.


    Ring BSR och fråga vettja... :-)


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    är det inte andra kolvar mm i aero än i övriga på ss ? har allt för mig det

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är det inte andra kolvar mm i aero än i övriga på ss ? har allt för mig det
    Andra kolvar och andra kammar bl a, om jag inte är ute på Crescenten...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Tänk på att man med en 1.8t eller 2.0T behöver byta turbo för att det ska gå acceptabelt. Steg 4 uppgraderar till Aeroturbon och Steg 5 uppgraderar till ännu större.

    Det steg 3 som grabbarna tipsar om från Nordic hoppas jag gäller en bil med Aerosnurran, för med originalsnurran i de "mindre motorerna" är jag tveksam till om nå'n firma i världen kan få till bra skjuts i...


    M.v.h.
    Jag refererade till Aeron då alltså. Övriga motoralternativ har jag ingen erfarenhet av...ännu...

    Mvh Stoffe

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Snackar vi trimming av 9-3SS så är ju Aeron avsevärt bättre att utgå från. Bättre bromsar, värre kamaxlar bara för att nämna något.
    Nöjer man sig med måttlig trimmning så kan man ju behålla std. snurran på Aeron. Annars kan man ju iofs. byta till Aerosnurra på en 1.8t/2.0t, som en liten början.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    är det inte andra kolvar i aero modellen oxå? är det lägre komp på dessa eller är kvaliten bättre helt enkelt?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    är det inte andra kolvar i aero modellen oxå? är det lägre komp på dessa eller är kvaliten bättre helt enkelt?
    KK har redan skrivit om kolvarna, även om han inte var helt säker...


    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Är det inte lite mysko att BSR har ett 300 hästars kit till 2,0T men inte till Aeron?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Samma kompressionsförhållande. Kolvarna ändrades eftersom andra kolvringar används i Aero.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Är det inte lite mysko att BSR har ett 300 hästars kit till 2,0T men inte till Aeron?

    Säkerligen en kund med en LTT som ville ha ett sådan't kit till sin bil, så då byggde BSR ett sådant kit. Behovet på Aeron har väl inte uppkommit än kanske...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Jag har BSR Steg 3 i min 2.0t och kan bara hålla med angående turbon. Det känns som om den får jobba duktigt hårt för att leverera 235 hk.

    Man kanske skulle satsa på ett steg till... Ingen som har en Aerosnurra liggandes?

Liknande ämnen

  1. Vilket steg 1-trim till 2,3t biopower?
    Av daniel1973 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 17:14
  2. Steg 1 trim till 9000 Aero!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 19:15
  3. [LÖST] Garanti med Hirschtrim steg 1 till BioPower OG9-5
    Av P4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 13:11
  4. Använda orginal kat till steg 3 trim
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 18:49
  5. Vilka tändstift till en 9-3:a med steg 1 trim?
    Av Henkan N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •