Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: snart service, men ingen lampa lyser!? 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    83

    snart service, men ingen lampa lyser!? 9-5

    hej!

    har en saab 9-5 -99, som snart ska in på 5000-mila service. Står på 48xxmil nu.

    Ska det inte lyssa nåt servicelampa då lr ? verkar lite skumt...

    för den ska väl in på service vid 5000?

    står inget i serviceboken om intervaller osv..

    //ante
    **Kör en Seat Ibiza FR -06**

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249
    Den tänds väl antagligen då du passerat 5000 mil
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    428
    Allting om serviceintervallerna och vad som byts står i instruktionsboken.

    /Fredrik

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av overlake
    Den tänds väl antagligen då du passerat 5000 mil

    hmm efter? då gör det ju ingen nytta. På morsans 9-3 lyste servicelampan några hundramil innan iaf..

    får läsa boken..
    **Kör en Seat Ibiza FR -06**

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    838
    Det hänger väl även på när du gjorde den förra servicen, nästa service kommer ju 2000 mil efter den innan så gjorde du den förra vid 3200 mil så ...
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 370
    Medlem#
    6410
    Min tändes samma morgon som den skulle
    in på service!!!
    Den kanske kände på sig att det var dax.... ....eller inte...
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    Citat Ursprungligen postat av Ollila
    Min tändes samma morgon som den skulle
    in på service!!!
    Den kanske kände på sig att det var dax.... ....eller inte...
    vår lampa slocknade precis efter att vi bokat tid, alltså första starten efter tidsbokningen...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061

    Re: snart service, men ingen lampa lyser!? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av KingDingeLing
    hej!

    har en saab 9-5 -99, som snart ska in på 5000-mila service. Står på 48xxmil nu.

    Ska det inte lyssa nåt servicelampa då lr ? verkar lite skumt...

    för den ska väl in på service vid 5000?

    står inget i serviceboken om intervaller osv..

    //ante
    Enligt min bok till 9-3 ska den tändas ett par hundra mil före iaf..
    f.d. saabare

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    89
    Min tändes 2 dagar efter servicen, jo de är sant
    SAAB 9-5 Aero 03
    Medlemsnr. 6060

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Sid:en ska säga ifrån ett par hundra mil innan det är dags! Har det inte att göra med om dom nollat den vid förra servicen? Har ägt min 9-5 sen 123000km och sid:en har inte sagt till om service än, nu har bilen gått 141500km och den har inte sagt till än...jag servar själv och har bytt olja vid 130000km och 140000km!!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    min 9-3 har inte sagt till om 9000 mila servic ännu heller, har gått 8945

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    64
    Serviceindikeringen verkar Saab missa att nollställa på många bilar men ändå kräver dom att ägaren ska sköta servicen perfekt. Min indikering tänds alltid ca 300 mil efter utförd service, varje gång åker jag till Saab och får den släckt samt ett intyg på att detta är missat vid service. Bra att ha vid garantitjafs (oil-sludge).

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Servicelampan är väl gissningsvis tid och miltalsberoende. Problemet är väl om verkstaden glömt att nolla den.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    För det första finns det ingen serviceLAMPA, uintan ev textindikering, man det är väl av noll betydelse...

    Nåväl, NG900, 9-5, OG9-3 har serviceindikering som är beroende av TID (dagar sedan NOLLSTÄLLNING) och körsträcka (oxo den sedan NOLLSTÄLLNING) Nu fattar ju alla att om nollställning INTE sker så kommer ju knappast serviceindikeringarna att komma när de bör.

    NG9-3 har en service indikering som kommer av tid o körsträcka PLUS oljekvalité. Den sistnämnda beräknas. Givetvis gäller samma här, nollställs inte serviceindikeringen så kan man ju knappast begära att den skall dyka upp vid rätt tillfälle. NG9-3 har "huvudservice" samt "mellanservice". Den förra är väl att likna med vad som normalt kallas service, medans den senare är olja+filter mellan huvudservicarna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    För det första finns det ingen serviceLAMPA, uintan ev textindikering, man det är väl av noll betydelse...
    Ja, det är av noll betydelse, helt riktigt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    469
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    För det första finns det ingen serviceLAMPA, uintan ev textindikering, man det är väl av noll betydelse...

    Nåväl, NG900, 9-5, OG9-3 har serviceindikering som är beroende av TID (dagar sedan NOLLSTÄLLNING) och körsträcka (oxo den sedan NOLLSTÄLLNING) Nu fattar ju alla att om nollställning INTE sker så kommer ju knappast serviceindikeringarna att komma när de bör.

    NG9-3 har en service indikering som kommer av tid o körsträcka PLUS oljekvalité. Den sistnämnda beräknas. Givetvis gäller samma här, nollställs inte serviceindikeringen så kan man ju knappast begära att den skall dyka upp vid rätt tillfälle. NG9-3 har "huvudservice" samt "mellanservice". Den förra är väl att likna med vad som normalt kallas service, medans den senare är olja+filter mellan huvudservicarna.
    Och jag fick tillbaka min bil från service precis, och har kört ca 100mil sedan service då den nu passerat 15000k så började Dags för service komma upp i SID.. bra verkstad.. inte ens ifyllt i serviceboken.. även fast de haft bilen ståendes där i över 1 månad..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Åk dit o slå dem med nå't hårt i huvudet, kräv även ersättning för ditt extra besvär. (både för resan, sveda o värk samt extra jobbet o klå upp dem)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    469
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Åk dit o slå dem med nå't hårt i huvudet, kräv även ersättning för ditt extra besvär. (både för resan, sveda o värk samt extra jobbet o klå upp dem)
    Ja jag skall göra det, börjar bli så djäkla less på dem! Fick precis faktura på 10492 för motorrenoveringen, alltså extra för andra kolvar mm, där står även en laddluftkylare med som de blåste under provkörning.. Hade kunnat gå med på att betala halva men nu hela istället! Plus att det tagit betalt för en tryckgivare till ACC som inte visade sig vara dålig, vilken jag inte fick med den andra som är bytt vilket jag skall kräva att jag skall ha!!! Sedan har det tankat 12,25 liter bensin vilket de tagit upp på fakturan, så skall jag åka 14mil t.o.r för att få boken ifylld och service indikationen släckt så skall jag skicka faktura på bensinen..
    Djäkla amatörer, nu är jag förbannad och det händer typ 1 gång om året, tur att de har stängt!!

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

Liknande ämnen

  1. SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion
    Av turboharen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 17:27
  2. SRS lampa lyser!
    Av Slipknot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:38
  3. Service lampa lyser inte??
    Av basse82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •