Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Turbo problem...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32

    Turbo problem...

    Hejsan!
    Kan börja med att säga att jag kan typ ingenting och skulle behöva lite hjälp.
    Köpte en 83:as 900 turbo i helgen. Grejen är bara den att jag har ingen turbo effekt. När bilen är avstängd så står laddtrycksmättaren mellan vitt och gult? antar att det är rätt. När jag sedan startar bilen faller mätaren ner till hälften på det vita ungefär. När jag börjar köra så går den upp till mellan vitt och gult igen men den går aldrig in på det gula... stämmer det? Visst ska väll mätaren gå in mer på det gula när man börjar komma upp lite i varv? En grej till är att jag har en ruggigt låg tomgång typ 500varv/min Jag har provat att skruva på den lilla skruven som sitter på insuget men då sjunker bara tomgången åt vilket håll jag än drar. Jag har skruvat åt alla slangklammor jag har hittat men jag har inte provat med någon startgas, läste det i något tidigare inlägg. Skulle verkligen behöva hjälp.

    Mvh Lars S
    Saab for life

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    134
    hej!

    Kolla att tryckklockans stång inta är avhakad från wg-armen.

    mvh SG

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Det första du ska göra är att kontrolera så du inte har en läcka mellan tubon och insuget.
    Lättast kontrolerar du detta med hjälp av startgas och sprejar och hör om tomgången höjs.
    Gör den de så har du hittat läckan.

    Angående turbo mätaren så uppför den sig helt korrekt och de visar också att du inte har någon form at turbo tryck.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Det låter ju verkligen som att wastegatestången har hoppat av, vid läckage brukar man i alla fall få lite laddtryck...

    Tomgången däremot skulle ju kanske kunna bero på läckage...

    Mvh
    /Martin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Tack för snabb hjälp!
    Men nu..Tryckklockan och wg?? Westgaten tror jag att jag vet vilken den är, var under bilen just och hittade något som liknar en stång. jag drog även åt en typ ringklämma som var guldfärgad. Stången sitter på sin plats och fjädrar liksom... om man drar i den. Visst är det den där stången man ställer trycket på? Ska låsmuttern innåt på stången eller ska den utåt, jag provade att dra den utåt på stången men då tycker jag nästan att det vart sämre. Jag har inte lyckats komma över startgas än, antar att det blir imorgon... Tacksam för svar
    Saab for life

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Citat Ursprungligen postat av Lars.S
    Tack för snabb hjälp!
    Men nu..Tryckklockan och wg?? Westgaten tror jag att jag vet vilken den är, var under bilen just och hittade något som liknar en stång. jag drog även åt en typ ringklämma som var guldfärgad. Stången sitter på sin plats och fjädrar liksom... om man drar i den. Visst är det den där stången man ställer trycket på? Ska låsmuttern innåt på stången eller ska den utåt, jag provade att dra den utåt på stången men då tycker jag nästan att det vart sämre. Jag har inte lyckats komma över startgas än, antar att det blir imorgon... Tacksam för svar
    det är med hjälp av den man ställer i grundladdet, koppla in redig mätare (graderad) och ställ in...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150
    Hade en 900 t16 91 med samma problem och det var magnetventilen samt nya tändkaplar och stift.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av mange75
    Hade en 900 t16 91 med samma problem och det var magnetventilen samt nya tändkaplar och stift.
    Magnetventilen? Vart sitter den? Jag har just kommit på vad som är tryckventilen och vad som är wg:n , jag vet även vad tryckröret är och så självklart vad turbon är, men magnetventilen... En annan grej.. Läste om en kille som kört utan säkring till apc:n typ ett och ett halvt år sprang ut till bilen som en dåre och tänkte "Där har vi felet" Men riktigt så enkelt var det ju inte... Jag hittade ingen säkring som stämde in. Någon som vet vart säkringen titter på den här modellen?
    Mvh Lars S
    Saab for life

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Kolla i instruktions boken och se om du hittar säkringen.
    Annars har jag för mig att de ska stå APC på den säkrings platsen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Tyvär fick jag aldrig med någon instruktionsbok, Kanske måste köpa en på skroten..
    Saab for life

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Föresten?? finns det säkringar på något fler ställe på 900:an än dom som sitter under huven? På min 9000 sitter det ju både i handsfacket och under huven..
    Saab for life

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386
    magnetventilen sitter på kylaren, en liten dosa med 2st slangar och en kabelanslutning till. Det börjar ticka i den om bilen spikar och då ställer apc ner laddtrycket för att motverka motorskador. Om den tickar när du kör så kan det vara fel på tändkablar eller stift tex. Magnetventilen skall ticka till en gång när du sätter på tändningen, kolla så att den gör det.

    Är det en 8V eller 16V du har? 8V är väldigt känslig vad gäller tändkablar och tändstift. Se till att du har ngk stift i bilen + att testa med att motståndsmäta tändkablarna för att se om du har någon som är dålig.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av hall112
    magnetventilen sitter på kylaren, en liten dosa med 2st slangar och en kabelanslutning till. Det börjar ticka i den om bilen spikar och då ställer apc ner laddtrycket för att motverka motorskador. Om den tickar när du kör så kan det vara fel på tändkablar eller stift tex. Magnetventilen skall ticka till en gång när du sätter på tändningen, kolla så att den gör det.

    Är det en 8V eller 16V du har? 8V är väldigt känslig vad gäller tändkablar och tändstift. Se till att du har ngk stift i bilen + att testa med att motståndsmäta tändkablarna för att se om du har någon som är dålig.
    Det är en 8 ventilare. Jag har hittat magnetventilen nu och provat att koppla ur den, och det gör ingen skillnad. Jag provade även att sätta en lampa på dom två kablarna som gick till den men den gav inget utslag. Någon som vet vad det ska vara för strömstyrka där? Det är ju inte så konstigt om lapan inte lyser till om det bara är någon volt vi pratar om. Inget tickande alltså. Har även sökt säkrin för både apc:n och magnetventilen utan att finna... Tacksam för all hjälp

    Mvh Lars
    Saab for life

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    OK! Nu har jag varit ute och provat lite igen. Jag provade att koppla 12 volt direkt till magnetventilen och nu klickade den... Så alltså är det inte den den det är fel på,eller kanske... men hur som haver så får jag ingen ström till magnetventilen... NÅGON som kan tänka sig veta vart jag ska söka säkring??? Jag har kollat bromsljuskontakten och den verkar fungera korekt. Har fortfarande inte hittat någon säkring till apc:n heller... Ganska frustrerande!! Snälla hjälp!
    Saab for life

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Är det alltså ingen som vet vart det kan tänkas sitta en säkring till apc:n på min saab 900t 83:a?... Jag kan inte hitta den någonstans, jag antar att det är den som styr magnetventilen oxå... Jag har ju ingen ström dit...
    Någon??

    Mvh Lars
    Saab for life

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    390
    Eftersom det inte blir någon skillnad när du kopplat ut magnetventilen så kan vi väl konstatera att bilen redan nu går på grundladd..
    Tyvärr så vet jag inte vart APC säkringen sitter på din bil. Men finns ju ett antal här på forumet som äger liknande bil, så dom borde veta.
    Bruksbil: Saab 9000 96'a 2.0ltt
    Busbil: Toyota Supra MKIV
    Länk till supran på garaget

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Jo, jag kan ju tänka mig att det finns ett par stycken som har likadana, men... ingen verkar ju kunna svara på vart denna säkring sitter. Jag ringde till en kompis som sa att det kunde vara någon bricka som avlastar turbon om det blir för högt tryck, han hade vart med om det på en audi, där den hade gått sönder och antagligen låg i avgassystemet någonstans??? Kan detta stämma. Han sa att då skulle jag få ungefär sånna här problem. Jag tycker att om det nu skulle finnas någon sådan så skulle jag väll inte få något tryck alls eller?
    Saab for life

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    64
    Kolla Säkring 19.
    Enligt elshema för årsmodell -83 så kan den ha en viss inverkan.
    Annars så kan du mäta på kontaktstycket till APC-boxen på stift 14, där skall det cara 12v med tändningen påslagen.
    Saab 900T -83, Austin A30 -54, DAF66 -73 och Opel Blitz -70
    http://www.saivis.se/_a/saab900/saab900.html

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    Eftersom du verkar få noll och intet laddtryck måste det vara något ytterligare fel än APC:n. Kommer inte nålen högre än vad den står på med motorn avslagen?

    Om APC:n bråkar borde du i alla fall få grundladdtryck, dvs ca 0,4-0,5 bar (nånstans inne på det gula fältet enl. mätaren). Undersök din turbo och wastegaten! Säker på att wg-stången sitter på som den ska eller att wastegaten inte har kärvat fast i öppet läge?

    Antingen är din turbo pajj eller så är wastegaten inte stängd. De två alternativen finns att välja på ifall du ej får laddtryck över 0 bar!

    Hoppas felsökningen lyckas!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    975
    10:ans ska det va

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  2. Turbo problem
    Av klasseman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 23:08
  3. Turbo problem
    Av steffeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 11:25
  4. Turbo problem
    Av B-son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 12:25
  5. Turbo problem!!!!!!!!!!
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •