Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ni som bytt stereo i NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94

    Ni som bytt stereo i NG900

    Tjena!
    Undrar hur ni gjort med orginal steget. har ni kunnat använda det? Eller vad har ni för lösning? Mvh Danne

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Sthlm, Värmdö
    Inlägg
    22
    Har inte heller fått igång det. Har köpt en sån där fin adapter för lågninvå från backes ljudbygg men det funkar inte. Misstänker att det saknas remote till slutsteget. Problemet är bara att den är inbyggd i saabs fina kontakt.

    http://www.backesljudbygg.se kolla dära
    Saab 900 Turbo -95..
    Min pulka: http://www.garaget.org/?car=8275

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Hur löser man detta problem? Kan man öppna kontakten från backes, o slänga på en sladd där? Måste finnas någon som gett sig på detta o fixat det?!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Du kan ju ta remoten från styrsignalen till elantennen via ett relä om du skall ha det nya slutsteget bak. Så gjorde jag!
    funkar bra!
    1,4 Bar ÄR Kul......

  5. #5
    Du sätter en pirat på kabeln i keblaget som går till antennen. Dra den till steget. Ska jag kolla vilken färg det är på den kablen eller har du löst det?
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av stefan2
    Du kan ju ta remoten från styrsignalen till elantennen via ett relä om du skall ha det nya slutsteget bak. Så gjorde jag!
    funkar bra!
    Det låter ju som en god idé!

    Snor tråden lite.
    Jag behöver en lågnivå-omvandlare så att säga. I ena änden RCA (in i steget) och i andra änden en DIN-kontakt som går in i min originalstereo AS2. Bilen: NG900.
    Kikade på backes, men han sa att jag skulle kolla upp hur baksidan ser ut först.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av stefan2
    Du kan ju ta remoten från styrsignalen till elantennen via ett relä om du skall ha det nya slutsteget bak. Så gjorde jag!
    funkar bra!
    Men jag ska ju ha gamla orginalsteget kvar, alltså bara det.. Är det bara o köpa en adapter och sen fixa en extern kabel för remoten? Var det så du gjorde?`Inga bilder?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Jag använde inte ett orginalsteg men principen är ju samma...

    Ps om jag förstår dig rätt så skall du ha två orginalsteg? Isåfall funkar inte backes adapter rätt av då den ju har utgång för ett orginalsteg + RCA-Kontakter till ett andra steg( som skall förstärka bakhögtalare, orginalsteget förstärker ju för dörrhögtalarna.).

    Har tyvärr inga bilder då jag inte fotade när det begav sig. Har nu bara orginalprylar i bilen!
    1,4 Bar ÄR Kul......

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Har köpt en ny "vanlig" stereo och tänkte behålla orginalsteget, alltså ska jag bara ha ett steg. Men nya stereon har ju bara lågnivåutgång, och gamla steget har ju nån 8 polig kontakt, det är däremellan jag behöver någon kabel, där finns problemet.. Det finns ingen sån kabel! Har du någon lölsning på detta, passar kablen från backes om man fixar en extern kabel för remoten?! Mvh Danne

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Det blir ju på fel håll så det funkar ju inte.....

    Här får du nog göra en egen kabel! DIN kontakter är ju en standard och jag vet att jag sett på nätet vilken pinout SAAB använder! Skall kolla senare om jag kan hitta länken!
    1,4 Bar ÄR Kul......

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    tjenare, är nästan säker på att jag sett en sån kabel i ljudias katalog som passar, 2 rca till DIN om den sen funkar vet jag inte, men jag antar att det finns någon slags standard för hur dom ska vara...
    vet för jag kollade själv när jag hade en ng900...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Såg en bild här på forumet på en kontakt, med vad alla stift leder till.. har bilden här på datorn nu, så på nått höger ska det nog kunna gå att bygga ihop en sladd

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Hur har ni andra gjort? Skippat steget o köpt ett nytt? Skriv skriv!

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av TurboDanne
    Hur har ni andra gjort? Skippat steget o köpt ett nytt? Skriv skriv!
    Pja, Ok då.

    Jag slängde i alla fall ut originalsteget och satte ett tvåkanalssteg i skuffen. (tillsammans med ett större steg som driver 2 st basar i skuffen).
    För min del var det inget att fundera på eftersom slutsteget bara låg och skräpade annars så...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    annars så montera ett nytt steg under passagerar stolen (finns plats). Då behöver du inte dra om kablarna så mycket. bara att dra en ny remote kabel så är allt oki.. om du ska använda framhögtalarna alltså..

Liknande ämnen

  1. Död ng900. Pump bytt. Nu då? Relä?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 23:11
  2. Ngn som bytt fönstergummilist på ng900 cab?
    Av puttep i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 02:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •