Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbo sprutar vatten

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153

    Turbo sprutar vatten

    Hej

    har ett problem med turbon, den har börjat att läcka vatten,
    plockade bort en turbo från en annan bil idag för att byta ut den läckande, men såg då att det inte ska läcka vatten dårifrån de kommer (jag tycker de då)
    Vattnet kom ifrån skarven som ni ser på bilden (väldigt dålig bild men det hjälper lite kanske) http://www.garaget.org/?car=10431&image=92230
    Precis innanför skarven sitter det några blad (kommer inte på vilka blad det är) därav så borde det inte finnas vatten vid denna skarv tycker då jag.

    Bilen går lite halvdåligt precis när man startar den med, går upp och ner på tomgången och lite oroligt, de är bara att gasa till 1-2 gånger så går den som normalt, detta började inte direkt när jag märkte att vattnet försvann i expansionskärlet utan har kommit efteråt
    När man kör den så märker man ingen skillnad på kraften i den utan den är samma som förut

    Nån som vet vad det kan vara för fel?
    Är det turbon som har börjat läcka vatten eller är det nått i motorn som har sagt upp sig?

    /Matte

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Risken för att du har en defekt topplockspackning är överhängande. Lossa tändstiftn o glo ned på kolvarna, vad ser du ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    DrBoost har nog rätt i att det kan vara topplockspackningen som gett upp.

    Men det kan helt normalt ibland skvätta lite vatten i skarven mellan grenrör och turbo när man startar motorn kall. Då handlar det om lite kondensvatten som bildats i motor/grenrör när den varma luften i cylindrarna och grenröret fått stå och kallna och kondensera sig. Och när man startar så kan denna fukt sprätta ut och bila vita kalkringar runt grenrörsskarven innan avgaserna fått skarven att bli tät igen.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153
    Körde bien till jobbet idag och då startade den baar åp tre cylindrar lätt de som, har funderat på topppackningen också

    Ska kolla hur kolvarna ser ut när jag kommer hem.
    Hoppas verkligen inte att topplockspackningen har gått, då är det andra stora felet som har hänt på bilen sen jag köpte den för 2månader sen

    Vattnet som kom ifrån turbon, sptutade ut hela tiden borde de inte försvinna efter ett tag, hade igång bilen ca 1min när utan att sprutandet avtog

    glömde skriva i första inlägget med att vattnet i expansionskärlet försvinner rätt så snabbt, kör man i ca5 min så börjar lampan om dåligt med vatten att lyssa.

    /Matte

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Körde bien till jobbet idag och då startade den baar åp tre cylindrar lätt de som, har funderat på topppackningen också

    Ska kolla hur kolvarna ser ut när jag kommer hem.
    Hoppas verkligen inte att topplockspackningen har gått, då är det andra stora felet som har hänt på bilen sen jag köpte den för 2månader sen

    Vattnet som kom ifrån turbon, sptutade ut hela tiden borde de inte försvinna efter ett tag, hade igång bilen ca 1min när utan att sprutandet avtog

    glömde skriva i första inlägget med att vattnet i expansionskärlet försvinner rätt så snabbt, kör man i ca5 min så börjar lampan om dåligt med vatten att lyssa.

    /Matte
    Om toppacningen gett upp så kommer ju inte vattnet att sluta spruta förens vattnet är slut i kylsystemet.....

    I det fall jag nämnde så slutar det spruta därför att det lilla kondesvatten det handlar om då, tar slut eller ångas bort av den hastigt stigande avgastempen i motorgrenrör. Det handlar om 10-20 s max.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Låter som om det är topplockspackningen, speciellt om den nu startar på tre burkar. Rätt tungt att komprimera en halv liter vatten.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    162
    hej... jag har precis samma fel på min... jag undrar oxå vad det kan vara... jag har kollat massor på detta och kommar bara fram till att det är topplockspackingen...

    min startat oxå bara på tre ibland! jag tog ur stiften för ett tag sen... då var kolven i cylinder 2 blöt.. dom andra var torra... bilen är en 900 aero..

    vi har nog samma problem...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Hej !

    Jag sällar mig till skaran, tog ett kompressionsprov, INGET komp
    på 2:an och 3:an. Trodde det skulle vara ngt, värre fel men bara
    packningen, bigtime

    Så nu kan jag ju passa på att byta vxl, låda ochså

Liknande ämnen

  1. Vatten turbo,,,,
    Av illegal_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 22:38
  2. turbo läcker vatten?
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 15:28
  3. turbo, läka vatten ?
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 20:55
  4. Min turbo läcker vatten....
    Av torbo90 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •