Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Longlife olja

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Longlife olja

    Har sökt med sökfunktionen men ej hittat några svar. Jag ringde min verkstad och undrade om longlife olja, om den gick att byta mellan intervallerna. Ska bytas 3000 mil men eftersom jag legat på autobahn i 140-150 i 200 mil.

    Snubben sa att man lurar bara systemet. Det sitter en oljekvalitets-sensor som känner av när oljan är taskig. Lät lite skumt eftersom jag fått lära mig att täta oljebyten är det bästa.

    Lurar man systemet??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Det låter för mig som rena snurren att det skulle vara dåligt att byta olja med tätare intervall eller som Dr Boost uttryckte det i en annan tråd:
    "Vidare verkar det som han antingen missförstått sin tekniker eller så har han råkat ut för Monty Phytons Flying Circus o deras högt kvalificerade biltekniker..."

    Jag hittade följande info gällande 9-3 SS:

    "9-3 Sport Sedan Service Intervals/Requirements: Requires Full Synthetic oil which meets GM-LL-A-025 specification

    The Saab 9-3 Sport Sedan enters a new level of maintenance intervals and requirements. Service intervals fall under main categories: Intermediate and Main Service interval. A message on SID indicates to the owner when either service is required.

    MAIN SERVICE interval is based entirely on mileage driven: 30,000; 60,000 and 90,000 miles.

    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed.
    It is important to note that this computation is based on the use of fully-synthetic oil which meets GM-LL-A-025 specification. This is a specification that is currently not commonly found in the US. The only oils that are readily available that meet this specification are Mobile 0W40 SuperSyn and Saab 0W30 Turbo Long-Life Fully Synthetic oil.

    Saab Fully Synthetic Turbo oil is available under the following part numbers:
    12 799 131 = 4 liter container
    12 799 130 = 1 liter container

    If an oil of lesser quality is used, the algorithm will be incorrect and severe engine problems may occur."


    Markeringarna i fet stil har jag gjort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Håller med dig

    Tycker också att det är mycket konstigt resonemang.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    det lär ju inte finnas en "oljekvalitetssensor", hur skulle den fungera?!
    däremot står det ju på SID:en tex: oljekvalitet 68%, men den är ju som alla andra servicevarningar att den är tids- o miltalsberoende som man återställer tillsammans med miltal o datum vid varje servicetillfälle!

    rätta mig om jag har fel!!

    mvh
    VW Transporter

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av golotus
    det lär ju inte finnas en "oljekvalitetssensor", hur skulle den fungera?!
    däremot står det ju på SID:en tex: oljekvalitet 68%, men den är ju som alla andra servicevarningar att den är tids- o miltalsberoende som man återställer tillsammans med miltal o datum vid varje servicetillfälle!

    rätta mig om jag har fel!!

    mvh
    Helt rätt!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Att fisa fram i 140-150 km/h är ingen match, snarare riktigt enkelt o behagligt. En massa ruggiga kallstarter o sådant skit är värre !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Det är väl när olja än kall som den slits mest!?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Tänkte skriva det Boost redan skrivit. En bil idag med det låga luftmotstånd de har, halv-sover fortfarande i 140-150. Men om du drog ikapp med lite bilar och plöjde upp i 200+ med maximal acceleration väldigt ofta, kan man väl fundera lite på att oljan slitits lite mer än normalt. Annars är ju husvagnsdragning det som sliter hårdast (förutom kallstarter), för där ligger man ofta på/nära maximalt kraftuttag långa stunder i mördande backar. Det är därför inte fel att ha ny fräsh olja inför husvagnssemestern, då man som allra mest behöver högtemps-egenskaperna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Jag har husvagn också

    Jo jag vet att när bilen är varm då är det bäst för oljan. Saken är att jag är lite skeptisk till att det skall gå två år eller 3000 mil. Jag har husvagn också men jag är noga med att varmköra bilen innan jag kopplar på vagnen.

Liknande ämnen

  1. Biltemas longlife etylenglykol?
    Av Raven001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 10:20
  2. Longlife glykol Saab 9-5 -08
    Av ¤Robban¤ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 17:00
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 22:44
  4. Castrol SLX Longlife?
    Av ducati1000ss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •