Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 vs 9-3ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257

    9-5 vs 9-3ss

    Hej !
    Har idag en 9-5:a 2.0t -98 sedan, men börjar bli mer och mer sugen på en 9-3 ss ! Är det någom gjort liknande byte ? Jag tänker att det kan vara svårt att gå ner en modell i storlek.
    Vad var possitivt/negativt? med att byta alltså?
    Tack på förhand!
    Mvh
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422
    Positivt:
    1. En snygg lite sportigare och modernare bil än 9-5.
    2. Du slipper oilsludge

    Minus:
    1. Du sitter inte 3 i baksätet längre än till ICA om du är fullvuxen.
    2. Vissa M03 verkar ha haft lite barnsjukdomar, min pappas har dock funkat klanderfritt. Även min M04 gick utan problem.

    Lycka till med bytet!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Det räcker nog med att du provkör en 9-3 SS för att du ska byta bil.

    Den har suveränt chassie och alert styrning och har mycket bättre och roligare köregenskaper.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    tack för tipsen !
    Mvh
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 411
    Jag har precis (4 månader sedan) bytt från en 9-5 -98 steg3 till en 9-3SS Aero.
    Och jag skulle verkligen sakna chassit i 9-3 om jag skulle återgå till 9-5.
    Men motorn i 9-5 saknar jag verkligen även om 210hk motorn är "helt okej"
    Samtidigt som den vajerstyrda växellådan i 9-3 är helt underbar!

    Kort sagt ta en provtur och känn efter!

    /David
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Kör väldigt mycket i tjänsten med en relativt tungt lastad 9-5 Aero SC -03 just nu. Bilen har funkat helt felfritt och servats regelbundet. Var dags att byta bort denna nu efter 3 år, så jag började snegla på 9-3 SC Aero Aut istället. Var ganska övertygad om denna när jag började att tveka då jag gjorde en plus/minuslista på dessa.. Tar bara upp minus på 9-3..

    Generellt sett en mindre bil. Bagaget överraskar dock. Men det är inte lätt att byta till mindre bil..

    Väldigt liten tank, 58 l (eller 61 l som det står i vissa papper).. Hur kul är det med en 2,8 l aut som man knappt köper för att snålköra.... Finns inga bränsleuppgifter om denna ännu??

    Baksätesutrymmet..

    Lastförmågan i vikt. Finns inga lastdämpare/nivåreglering att tillgå. Hur länge håller dämparna bak med tanke på hur bra dom håller i 9-3 ss

    Priset /andrahandvärdet: 9-3:an blev dyrare än 9-5:an med motsvarande utrustning. Osäkert andrahandsvärde på 9-3 SC!

    interiört dras heletsintrycket ner av tex slarvigt gjorda plastdetaljer med grader på. (fortfarande??)

    Knapphysteri på panelen?

    Nä, nu ska jag inte såga 9-3 för mycket. Gillade som sagt bilen då jag såg den i våras och körde den nu, men den passar helt enkelt inte mitt behov.

    Blev därför en 9-5 Aero SC aut M-06, silvermet med allt utom navi i... som kommer snart...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •