Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Värmebeständig färg till bromsok

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    119
    Jag har jobbat med att montera balans och kamaxeldrev. Upp till 175-190 grader i ugnen under kort tid går bra om det inte finns oljerester (som då bränner fast). Uppåt 210-220 grader blir järnet blåfärgat och inte alls vackert och vad som händer med gummit vid sådan värme vågar jag inte tänka på.

    Så mitt råd om du vill härda färgen. Tvätta rent ordentligt före lack (gärna med oljefri aceton eller bättre), torka torrt, lacka och ta det lite lugnt med tempen på ugnen, 175 grader räcker säkert.
    Saab 9000CS 2.3i -92.

  2. #22
    kör med en pourutanepoxy, tex nya perfection. lite dyrare än dom där sprayerna & hammarlack (som är rena skiten och borde förbjudas enligt någon internationell lag ) men fan så mycket snyggare i kulörerna och framförallt bätre finish, lilket säger sig självt då dom andra saknar allt som har med finnish att göra. och nya perfection är go att jobba med då den går att applicera på alla sätt du vill
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    skärplinge
    Inlägg
    88
    Ja målade ok och skivor med en slät hammar lack på min förra bil
    Och det fungerade utmärkt...förutom på ena bakhjulet där bromsen låg åt då brände den färgen på skivorna.....men det var bara att göra om göra rätt
    kör obesiktigat,oförsäkrat och avställt.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 158

    färg till bromsok

    Någon som har några bra förslag på vad för färg man skall använda för att måla oken. Kulören som jag har bestämt mig för är silver.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    Hemmerite Hammarlack

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    147
    Avgasrösfärg från ...ja märket kan jag inte i huvudet, men finns på ekonomen! Färgen täcker otroligt bra, och tål upp til 650c vilket bör räcka Iofs är den inte anpassad för bromsok, men som sagt jag har använt den till både avgasrör och bromsok (silverfärg) och det har fungerat utan problem.

    Men ska testa röd motorfärg på mina ok nu..dock bara upp till 150c, men jag ska göra det ordentligt..och det kanske fungerar...

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 678
    Röd hammarlack har jag målat mina bromsok med. Gått ett par varv på bana och ser ingen tendens till att färgen skulle bli sämre.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #28
    Hejsan

    Varför inte guld färgade ?

    Lycka till från A

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587

    Matt färg som tål lite värme- till bromsok och hubb

    Hej,

    jag söker efter två färger, vare sig i sprayform eller för pensel, för att användas på 1) bromsok (orange) och 2) hubben (svart) som är matt (dvs. allt annat än klarlack).

    Jag har tidigare köpt Foliatec från Speedparts (s.k. bromsoksfärg), men den färgen skiner alldeles för mycket.
    Jag har kollat lite på VHTs färger, men vill ha fler förslag.

    Tack på förhand

  10. #30
    Hammarlack....

    Perfekt, enkelt att lägga på och det håller, länge...
    kan målas direkt på rost vilket gör att det inte ställs samma krav på förarbetet...satsa på de, tycker jag!

    Mvh
    / Niklas

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587
    Hej Niklas,


    tackar för ditt inlägg och tips.
    Finns Hammarlack i orange? Jag har funderat på Hammarlack, den svarta, till hubben. Men hur är Hammarlack i ytan, blank eller matt?

  12. #32
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Hej Niklas,


    tackar för ditt inlägg och tips.
    Finns Hammarlack i orange? Jag har funderat på Hammarlack, den svarta, till hubben. Men hur är Hammarlack i ytan, blank eller matt?
    Hammerite har sidenmatt... men bara i svart, vit & grå! http://www.hammerite.com/sverige/sidenmatt.pdf

    Orange finns tyvärr inte i varken sidenmatt, slät eller vanlig hammarlack. Detta gäller Hammerite, andra märke vet jag ej!!

  13. #33
    Hej!

    Kolla med Biltema, de kanske har ännu färre färger, eller fler, vet inte...men vet att deras funkar då deras svarta sitter på min...

    Det finns olika finischar på deras hammarlack (Hammerites) som den förre mig nämner...den vanliga är halv matt, slätlacken har jag för mig ska vara riktigt fint blank. sen fanns de tydligen sidenmatt med, de visste jag inte!

    Måste du ha orange ?
    Silver eller Svart kanske är tråkigt, men cleant och snyggt, tycker jag!

    Mvh
    / Niklas

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128
    Hur länge håller hammarlack när det sitter på bromsoken?
    Aldrig provat att använda det, men verkar som att många gjort det i det här forumet.

    Använde det på en trädgårdsmöbel förra året som var lite rostig, och jag orkade inte gå på den med stålborste. På trädgårdsmöbeln har det börjat flagna av nu... på samma ställen som det var rostfläckar och då har den inte varit utsatt för någon sorts värme att tala om (solvärme).
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. värmebeständig färg ??
    Av VIGGEN_Tobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 21:12
  2. Värmebeständig färg???
    Av Charlez i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •