Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skötsel av ny bil

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Skötsel av ny bil

    Då så är det mindre än 24 timmar tills man hämtar ut nya tjänstebilen. Valet och vad det är för märke kan vi väll lämna, framgår av signaturen.

    Hade mina funderingar på att vaxa bilen direkt efter leverans, men polarn nämde att man skall "vänta så länge som möjligt med att tvätta bilen".
    Hur länge då? Gillar inte lacken att få vax på sig efter cirka tre veckor efter lackering?

    MVH

    Frågvise Viktor

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    En ny bil bör du vaxa direkt, och tvätta också. Det var väl mera förr då lackerna inte hade härdat klart förrän efter några månader.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Lägger du vax på en ny lack kan det fördröja härdningstiden vilket gör den känsligare för repor. Vet i alla fall att Mercedes mörka lacker är väldigt känsliga.

    Det där med att man ska vänta så länge som möjligt med tvätt är ju dock lite konstigt då det i princip sker inom en vecka vid leverans till bilhandlaren.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Är inte bilen känslig för smuts i lacken när den är nylackad?

    Kanske skulle lägga wrap-card runt känsliga ställen?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    De är ju en volvo dom han ju inte va så känsliga, är ju penslade med hammarlack.
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    En ny bil bör du vaxa direkt, och tvätta också. Det var väl mera förr då lackerna inte hade härdat klart förrän efter några månader.
    Nej du ska helst bara spola av den med vatten i 4-5 månader. Står annars i världens mest olästa bok om du är osäker eftersom du får olika svar. Om jag hade varit du hade jag gjort som jag vill det är ju bara en E-bil inte din bil.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Mycket BS i den här tråden.
    Du kan vaxa din bil direkt när du hämtar den om du vill.
    Eller lämna den på lackskyddsbeh.
    Inget av detta förstör lacken på något vis.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av ByggareBob
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    En ny bil bör du vaxa direkt, och tvätta också. Det var väl mera förr då lackerna inte hade härdat klart förrän efter några månader.
    Nej du ska helst bara spola av den med vatten i 4-5 månader. Står annars i världens mest olästa bok om du är osäker eftersom du får olika svar. Om jag hade varit du hade jag gjort som jag vill det är ju bara en E-bil inte din bil.
    Bilarnas lacker nuförtiden är i princip genomhärdade när de lämnar fabriken. Konstigt annars tycker jag att så många lackskyddar nya bilar, inklusive mig själv, fick min 9-3:a Ditecbehandlad innan leverans. Enda gången man behöver vänta innan man lackskyddar och tvättar fullt ut är om man lackerar om bilen, eller delar av den.
    Att bara spola en ny bil med vatten i flera månader tycker jag låter väldigt märkligt. I Saabs instruktionsbok står skrivet att man bör tvätta bilen med tvättborste där vattnet kan flöda igenom, alltså en man kopplar på trädgårdsslangen första månaderna. Självklart gäller ju försiktighet med lacken på en fabriksny bil, men från alla proffs jag pratat med så har det sagts att man bör lackskydda en ny bil redan från början.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Saxat från Lahegas hemsida:

    Hur ska man på bästa sätt behandla lacken på en ny bil ? Skall man vänta med att vaxa ?
    Bilen i fråga har silvermetallic.

    Tacksam för tips och råd!

    Mvh

    Svar:

    Hejsan

    Ni kan säkert finna mycket information om detta genom att göra en sökning i detta bilvårdsforumet.

    Men en tumregel är att det går bra att vaxa fabriksnya bilar.
    Det finns ingen anledning att vänta att skydda lacken. Den är nämligen genomhärdad då den lämnar fabriken.

    En behandling med Hårdvax är att rekommendera.
    Vaxpolish innehåller lite slipmedel, och detär onödigt att gå på med ett sådant medel på en helt ny lack.

    MvH

    David Löwenstein
    Lahega Kemi AB


    Alla fabriksnya bilar ÄR genomhärdade. Du kan alltså tvätta din bil utan några problem. Men du bör vara försiktig med alla mörka lacker typ din, för de är extra ömtåliga. Jag rekommenderar dig att lackskydda den på något sätt.
    På vilket sätt får din plånbok och ditt intresse för bilen bestämma.
    Lycka till med din nya bil!
    Mvh
    Christer Ekstrand
    Lahega Kemi AB

    Inskickad av Johan - 1999-11-29 10:42:00 Läst 192 gånger
    Vad rekommenderas att man gör åt lacken på en fabriksny bil?

    --------------------------------------------------------------------------------

    Inskickad av David Löwenstein - 1999-11-29 16:04:00 Läst 192 gånger
    Eftersom lackerna på nya bilar är genomhärdade nu förtiden så är det smart att skydda lacken mot smuts, väder, vind och oxidering genom att antingen vaxa bilen eller lackskydda den.
    Ett lackskydd som Brightgard, från Lahega, ger ett skydd på 12 månader.
    Ett vax ger ett skydd upp till 6 månader.
    Mvh
    David Löwenstein
    Lahega Kemi AB

    Inskickad av Johan - 1999-11-29 10:42:00 Läst 192 gånger
    Vad rekommenderas att man gör åt lacken på en fabriksny bil?




    --------------------------------------------------------------------------------

    Inskickad av David Löwenstein - 1999-11-29 16:04:00 Läst 192 gånger
    Eftersom lackerna på nya bilar är genomhärdade nu förtiden så är det smart att skydda lacken mot smuts, väder, vind och oxidering genom att antingen vaxa bilen eller lackskydda den.
    Ett lackskydd som Brightgard, från Lahega, ger ett skydd på 12 månader.
    Ett vax ger ett skydd upp till 6 månader.
    Mvh
    David Löwenstein
    Lahega Kemi AB

    Inskickad av Johan - 1999-11-29 10:42:00 Läst 192 gånger
    Vad rekommenderas att man gör åt lacken på en fabriksny bil?


    --------------------------------------------------------------------------------

    Inskickad av David Löwenstein - 1999-11-29 16:04:00 Läst 192 gånger
    Eftersom lackerna på nya bilar är genomhärdade nu förtiden så är det smart att skydda lacken mot smuts, väder, vind och oxidering genom att antingen vaxa bilen eller lackskydda den.
    Ett lackskydd som Brightgard, från Lahega, ger ett skydd på 12 månader.
    Ett vax ger ett skydd upp till 6 månader.
    Mvh
    David Löwenstein
    Lahega Kemi AB
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Det går skitbra att vaxa eller bättre upp; lackskyddsbehandla bilen - det är värt varenda krona, det ökar andrahandsvärdet dagen du ska sälja med en välvårdad lack.

    När det gäller lackskyddsbehandling så företräder vissa rekommendationer som att t ex inte tvätta bilen på minst 2 veckor efter behandlingen, och helst köra sparsamt med den de närmsta dagarna efter behandling - p g a härdningen som krävs på själva 2-skiktsskyddet.

    Lahega Brightguard 37A+B som nämndes ovan är beprovat, beundrat och bra. Vi använde det då jag var på Volvo-reken förrut, och skyddet ligger på min pärla.
    mvh Johan Kullberg

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    När det gäller lackskyddsbehandling så företräder vissa rekommendationer som att t ex inte tvätta bilen på minst 2 veckor efter behandlingen, och helst köra sparsamt med den de närmsta dagarna efter behandling - p g a härdningen som krävs på själva 2-skiktsskyddet.
    Precis samma förhållningsorder fick jag av min Ditecrekondare. Att inte tvätta på två veckor och vara allmännt försiktig. Sen är det bara att vaska på.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. skötsel , cdväxlare.
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •