Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Går ej 100%

  1. #1

    Går ej 100%

    Jag har en Saab 9-5 aero som är chippad. Jag tycker att den går lite ojämt på full gas och att den är ganska orkeslös från botten tills turbon slår till. Kan det vara så att den går för magert eller har jag köpt en kass motor från början tro. Både bränsleregulator, bränslefilter och tändkassett är bytt. Jag kan tycka att han känns lite vassare när den är lite kall, men det borde väll vara tvärt om?

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Kolla om LMM är full med olja, om ja, gör rent den
    Finns månag bilar som gått med öppen inoljat filter som tyvärr släpper igenom en del skit
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349
    Du kör väl med BF98?
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    So du skrev i en annan tråd "chippad i tavelsjö Umeå där han har eget chip" Jag skulle akta mig för vedbodstrim till aeron då den ligger väldigt nära gränsen redan orginal. Testa och byt till orginalprogram och se om den går som den ska då.

  5. #5
    LMM är lika med luftmassamätare va?(jag är inte så haj på bilar )
    Vart sitter den? Är den lätt att gjöra ren?

    Vad det gäller chippet så kan det mycket väl vara så att det var dumt att chippa den men jag tyckte att den var seg från botten och lite orkeslös med full gas innan jag chippade den. Det var kanske lite därför som jag chippade den. Kanske jag får lov att inse att dom 5000kr+inbyte chip var helt bortkastat.

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Stekarn
    LMM är lika med luftmassamätare va?(jag är inte så haj på bilar )
    Vart sitter den? Är den lätt att gjöra ren?

    Vad det gäller chippet så kan det mycket väl vara så att det var dumt att chippa den men jag tyckte att den var seg från botten och lite orkeslös med full gas innan jag chippade den. Det var kanske lite därför som jag chippade den. Kanske jag får lov att inse att dom 5000kr+inbyte chip var helt bortkastat.
    Jo det kan så vara, Aeron går ju så himla gött redan från början
    LMM är som du skrev luftmassemätaren, sitter på slangen som går till luftfiltret. Plocka loss den och kolla så trådarna och annat där inne inte är svart och oljigt för då är det försiktig rengöring alternativt en ny som gäller.

    Ser du inget där så kanske du bör åka in till Saabverkstaden för en koll med Tech 2(felsökningsdatorn).
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    kolla backventiler till kolkanister ( blå) läcker dom kan det upp stå sådant problem

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av 95sqr
    kolla backventiler till kolkanister ( blå) läcker dom kan det upp stå sådant problem
    Var sitter dem ?
    Ny ägare av Saab Turbo.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    Citat Ursprungligen postat av Plude
    Citat Ursprungligen postat av 95sqr
    kolla backventiler till kolkanister ( blå) läcker dom kan det upp stå sådant problem
    Var sitter dem ?
    bakom höger strålkastare

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Jag läste det översta och gjorde rent LLM. Nu går bilen bra igen, mycket bättre.

    Tack för tipsen.
    Ny ägare av Saab Turbo.

  11. #11
    Ja grabben - du verkar ju kunna mycket om vilka som kan tuning av bilar o inte...
    Tuningfirman i Tavelsjö har sysslat med tuning av SAABar i många tiotals år... Så något vedbodstrim får du inte från detta ställe! Utan ist en mjukvara som garanterat håller absolut högst klass!!
    Skulle inte förvåna mig om många av de "stora" firmorna även tar sina chip därifrån...

    Citat Ursprungligen postat av negative
    So du skrev i en annan tråd "chippad i tavelsjö Umeå där han har eget chip" Jag skulle akta mig för vedbodstrim till aeron då den ligger väldigt nära gränsen redan orginal. Testa och byt till orginalprogram och se om den går som den ska då.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Netrooter
    Ja grabben - du verkar ju kunna mycket om vilka som kan tuning av bilar o inte...
    Tuningfirman i Tavelsjö har sysslat med tuning av SAABar i många tiotals år... Så något vedbodstrim får du inte från detta ställe! Utan ist en mjukvara som garanterat håller absolut högst klass!!
    Skulle inte förvåna mig om många av de "stora" firmorna även tar sina chip därifrån...

    Citat Ursprungligen postat av negative
    So du skrev i en annan tråd "chippad i tavelsjö Umeå där han har eget chip" Jag skulle akta mig för vedbodstrim till aeron då den ligger väldigt nära gränsen redan orginal. Testa och byt till orginalprogram och se om den går som den ska då.
    Då kan väl du utveckla ditt svar då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Netrooter
    Så något vedbodstrim får du inte från detta ställe! Utan ist en mjukvara som garanterat håller absolut högst klass!!
    Skulle inte förvåna mig om många av de "stora" firmorna även tar sina chip därifrån...
    OK, vad är detta för saabtrimmarnas Eldorado?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Ja, berätta mer om detta ställe! Är ju väldigt intressant om de nu e så bra som du säger

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Är det kanske detta företag som åsyftas?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Eftersom det var 16 år sedan jag flyttade från de trakterna kan jag ha fel man jag tror att det handlar om Ture Karlsson som på sin tid var mycket framgångsrik inom främst rallycross.

    Jag har själv sett Ture med en hembyggd SAAB 99 Turbo 4wd spöa Stig Blomqvist i en fabrikssponsrad Audi Quattro på Pengforsbanan.
    Har för mig att det är Tures son (Tomas?) som numera driver företaget.

    Ture karlsson har ju en lång & gedigen historia som SAABtrimmare & förare men huruvida detta betyder att han är duktig på moderna elektroniska motorstyrsystem skall jag låta vara osagt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Jepps, Kolla på:

    http://hem.bredband.net/bilotrim/

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Är det kanske detta företag som åsyftas?

    Mvh

    KK

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Netrooter
    Ja grabben - du verkar ju kunna mycket om vilka som kan tuning av bilar o inte...
    Tuningfirman i Tavelsjö har sysslat med tuning av SAABar i många tiotals år... Så något vedbodstrim får du inte från detta ställe! Utan ist en mjukvara som garanterat håller absolut högst klass!!
    Skulle inte förvåna mig om många av de "stora" firmorna även tar sina chip därifrån...

    Citat Ursprungligen postat av negative
    So du skrev i en annan tråd "chippad i tavelsjö Umeå där han har eget chip" Jag skulle akta mig för vedbodstrim till aeron då den ligger väldigt nära gränsen redan orginal. Testa och byt till orginalprogram och se om den går som den ska då.
    Jaa va bra ! Han verkar göra "egna" chip till de flesta bilmärken. Hur tror du han har tid till detta ? Mycket utvecklingsarbete blir det. Men han kanske har en hel stab med anställda för att knäcka och förstå alla olika styrsystem till alla olika bilmärken
    Sen stjäl ju självklart nordic och BSR sina program från engviken deras miljonbromsbänkar och dyra utrustning är bara en fasad


    Kom tillbaka till verkligheten nu......

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •