Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tryckrör 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skogen utanför Tranås
    Inlägg
    52

    Tryckrör 9-5

    Från IC'n sitter ju en lång fet gummislang som ansluter till det tunnare plaströret som går till spjällhuset.
    I mina ögon ser det inget vidare ut, dessutom verkar det inte klokt att ha den feta gummislangen sittande där.
    Har någon erfarenhet från ett byte till ett metallrör denna bit?
    Händer något med karraktären vid gaspådrag och körning om man byter detta rör?
    Volvo 855 GLE -93 sur sugmoppe/arbetshäst
    SAAB 9-5 2.0T -01 kul BSR steg1 moppe

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    På min 900a så har jag bytt till alurör men det är tveksamt om det blir någon skillnad. Det övre röret är i alu på 98orna på 9-5an

  3. #3
    Enligt många inlägg jag har läst så är svaret nej , inte för en man har över 400 hk ! Men man kan ju tycka att allt gör sitt , har man nya och fräscha tändstift så gör det ju något för bilen , precis som jag tycker att ett större rör mellan spjällhuset och ic borde hjälpa till något !

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Man kan väl föra lite olika resonemang kring det här med tryckrör. Ett tycker jag gäller 9000, där röret har en bra utformning, om än något "smalt". Bör därför bytas vid höga effekter.

    På min 9-5 aut (har inte kikat hur röret ser ut på manuella faktiskt) är röret både smalt men har dessutom olika form här och var. Runt, nästan fyrkantigt, rektangulart osv. I mina ögon måste detta ge upphov till turbulens när luften passerar till spjällhuset, vilket i sig bör reducera möjligheten till ett bra luftflöde rejält. Jag har därför satsat på ett 2,5" rostfritt tryckrör hela vägen från utlopp IC. Inte för blingvärdet och inte för att jag nödvändigtvis tror att min modesta effekt krävet ett så stort tryckrör rent volymmässigt, men primärt för att bli kvitt konstig turbulens i originalröret.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skogen utanför Tranås
    Inlägg
    52
    Med tanke på att första biten (ca 0,5m) är ganska mjuk så inbillar jag mig att den borde variera i volym när man laddar, bli som en balong om man överdriver. Har väl som sagt ingen större betydelse eller inverkan på min bil, men bara för nyfikenhetens skull.
    Hur mycket laddar fö en 9-5 2,0 med BSR steg1?
    Volvo 855 GLE -93 sur sugmoppe/arbetshäst
    SAAB 9-5 2.0T -01 kul BSR steg1 moppe

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Man kan väl föra lite olika resonemang kring det här med tryckrör. Ett tycker jag gäller 9000, där röret har en bra utformning, om än något "smalt". Bör därför bytas vid höga effekter.

    På min 9-5 aut (har inte kikat hur röret ser ut på manuella faktiskt) är röret både smalt men har dessutom olika form här och var. Runt, nästan fyrkantigt, rektangulart osv. I mina ögon måste detta ge upphov till turbulens när luften passerar till spjällhuset, vilket i sig bör reducera möjligheten till ett bra luftflöde rejält. Jag har därför satsat på ett 2,5" rostfritt tryckrör hela vägen från utlopp IC. Inte för blingvärdet och inte för att jag nödvändigtvis tror att min modesta effekt krävet ett så stort tryckrör rent volymmässigt, men primärt för att bli kvitt konstig turbulens i originalröret.

    Mvh

    KK
    Ingen bild på detdär??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Kolla här http://www.garaget.org/?car=2456&image=87169

    //Jesper #1873

    Edit: Fixade till länken,
    moderator LM
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Ingen bild på detdär??
    Sitter inte där nu. Väntar på en fungerande saxofon innan jag monterar det slutligen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. tryckrör
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:50
  2. Tryckrör
    Av JW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 20:37
  3. Tryckrör !
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •