Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 98oktan vs shell v power 99oktan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Jkpg
    Inlägg
    74

    98oktan vs shell v power 99oktan

    Hur stor skillnad blir det när man ska chippa bilen om man har 98 oktan eller 99oktan shell v power i tanken.
    Ska nämligen chippa bilen steg 1 omorron och dom på bsr sa att jag skulle tanka bilen med 98 oktan när jag skulle till dom men det råkade bli 99 oktan shell v power. Blir det stor skillnad effekt mässigt?
    Mvh Fidde

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    mellan tummen o pekfingret säger jag nej. Tror V-power är mer av ett PR-jippo. Vill man verkligen ha mer effekt ska man tanka etanol som har 102-104 i oktantal vilket gör att den kan komprimeras mycket mer utan att självantända. Dessutom avdeler etanol värme bra :-)
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    160
    Hej Lotus.

    Går det at tanke Ethanol på en vanlig 9000 CST'er?

    M.v.h.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    ALLA bilar går att ha 15% etanol i. tänk på att det redan är 5% i dagens bensin. Utöver det kommer försäkring o garantier inte att gälla vilket är det viktigaste argumentet att inte tanka etanol. Läs i tråden brevid ifall du ändå vill tanka etanol.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Jag testade av ren nyfikenhet och helt ovetenskapligt att tanka V-power i min steg3 trimmade 9000 precis när det kom ut och jag kan inte säga att jag märkte någon märkbar skillnad alls. På pappret kanske det ser lite bättre ut än standard 98 blyfri, men i verkligeheten tror jag det blir lite av ett spel för gallerierna.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Tror detsamma. Jag tror det är mindre skillnad än mellan 95 och 98.
    Dessutom är den nästan 1 krona dyrare per liter. Svårt för mig iallafall att motivera ett sådant köp.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Mappar man bilen med vpower så kan man nog kräma ur lite extra.

    Att enbart byta en tank tror jag inte på. Utan en 2-3st för att få full skillnad. Som när man varit tvungen att köra på 95 någon gång.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    mellan tummen o pekfingret säger jag nej. Tror V-power är mer av ett PR-jippo. Vill man verkligen ha mer effekt ska man tanka etanol som har 102-104 i oktantal vilket gör att den kan komprimeras mycket mer utan att självantända. Dessutom avdeler etanol värme bra :-)

    Joo men du får knappast mer effekt på en bil som inte är optimerad för sprit.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    622
    Det blir skillnad.

    V-power bensinen är klassa precis som 95 oktan. Dvs den är 95 oktan och måste vara det och endast det. samma med v-power, den är alltid 99oktanig. Den 98oktaniga bensinen är inte klassad och kan därför skifta lite. den håller inte alltid 98 oktan.


    läste på ett annan forum där det mappats en bil för det olika bensinerna.

    V*lvo T4a,

    95 oktan: 397 hk
    98 oktan: 422 hk
    V-Power: 432 hk

    bosse har lite att säga också:
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 77,00.html
    MVH / Markus
    [EOO]

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    612
    Medlem#
    5772
    Jag har provat att köra en del på V-power i min std 9-3 SE 2.0T 200hk. Den enda skillnaden jag eventuellt kan se är att turbo mätaren möjligen går in lite längre i det röda fältet vid hög belastning på höga växlar och kanske lite mera drag vid kraftigt gas pådrag. Men det kan vara inbillning och falla inom felmarginalen eller vad man ska säga. Även om bilen blivit något lite piggare är det tveksamt om det är värt det...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Jag får i alla fall 0.1 bar högre laddtryck med V-power i tanken jämfört med grön-98 i min 9000 2.3T 92:a, som är otrimmad!
    Jag har en spricka i min IC som gör att bilen går lite ryckigt ibland, men med V-power märks det nästan inte alls. Klart mer förlåtande. Motorn går jämnare.
    Jag kommer knappast att tanka något annat i fortsättningen!

    Mvh / Bert #141

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 498
    På vassa sugmotorer har det tydligen märkts skillnad.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Har ni funderat på en rätt väsentlig sak, ni som säger att ni får ett högre laddtryck med V-Power än med 98 och har en turbobil av nyare sort?

    Nämligen det att styrsystemet är mappat för ett visst laddtryck i varje enskild körsituation. Låt säga att det handlar om 1,1 bar i en viss situation.

    Om det nu är mappat för 98 så kan man ju anta att dessa 1,1 bar kommer att nås utan problem på just 98, och endast styras ned till lägre laddtryck vid speciella förhållanden som kan ge tillfälliga problem med spikningar. Men normalt så skall dessa 1,1 nås.

    Hur skulle det då kunna bli mer laddtryck med V-Power?? Hur skulle V-Power kunna ändra i programmet, så att det inmappade värde 1,1 bar inte längre gäller utan har blivit 1,2 bar.........


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    ALLA bilar går att ha 15% etanol i. tänk på att det redan är 5% i dagens bensin. Utöver det kommer försäkring o garantier inte att gälla vilket är det viktigaste argumentet att inte tanka etanol. Läs i tråden brevid ifall du ändå vill tanka etanol.
    5% gäller anbart på 95 oktan, 98 oktan har ingen inblandad etanol!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Shell har med V-Power anpassat bränslets innehåll för att få så bra förbränningar som möjligt. Den kan dock inte ändra på mjukvaran så att turbon laddar mera osv. Huvida den är värd de pengar den kostar får också var och en avgöra.

    Bensin får lagligt innehålla max 5% etanol. Med 10% så har vissa biltillverkare hävdat att problem kan uppkomma, detta rör då nästan uteslutande äldre modeller.

    Man ska inte heller jämföra en blandning som optimerats genom datorsimulation och tester med någon man blandar ihop själv genom att ha i lite etanol. Etanol har ett RON värde som en del blir imponerade av och då glömmer av resten av bränslets egenskaper. Exempelvis så skiljer förångningsegenskaperna, förbränningshastighet, MON, känslighet osv.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    var lite otydlig där om att det bara var 95 oktan som innehöll etanol.

    här finns produktinformation om respektive bränsle

    Bensin
    http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.n..._bensindiesel?

    Etanol
    http://www.statoildetaljhandel.se/Fr...&viewid=204617

    V-power
    http://www.shell.com/home/Framework?...roduction.html
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    [Jag har en spricka i min IC som gör att bilen går lite ryckigt ibland, men med V-power märks det nästan inte alls. Klart mer förlåtande. Motorn går jämnare.
    Jag kommer knappast att tanka något annat i fortsättningen!


    Jag upplever exakt likadant med v-power
    Hellre gammal saab än ingen saab alls.
    Kör 9000 CSE 2,0t - 96

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Jian
    [Jag har en spricka i min IC som gör att bilen går lite ryckigt ibland, men med V-power märks det nästan inte alls. Klart mer förlåtande. Motorn går jämnare.
    Jag kommer knappast att tanka något annat i fortsättningen!


    Jag upplever exakt likadant med v-power
    Perfekt ! V-power lagar sprickor......

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Perfekt ! V-power lagar sprickor......


    Har faktiskt upplevt att det blivit lite skillnad med 99 vs 98 i min helt original 9000Aero. Lite mer klös helt enkelt. Men om det är värt det....njae, knappast.
    Däremot kommer jag nog tanka 99oktan inför varje banträff i min 900:a i fortsättningen. Bara för att ha lite extra marginal när man pressar bilen max varv efter varv.

    Mvh Magnus

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    18
    Jag började tanka v-power i min 9-5'a steg 2 för 3tankningar sen.

    Det jag har märk är följande:

    Bränsleförbrukningen gick från 0.91 till 0.80 (färddatorn påstår att bilen drar 0.78 ),
    då har jag inte ändrat körsätt på något vis. Samma sträcka (Stenungsund-Göteborg) till jobbet.

    Det känns som om motorn går "jämnare", känns som om den drar iväg goare.

    Om det e värt den extra kronan per liter.. vettifan. Drabbar ingen fattig.
    2002 Saab 9-5 SC 2.0t BSR Steg 2

Liknande ämnen

  1. 95 el 98oktan?
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 16:24
  2. varför 98oktan?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 11:15
  3. Nya Shell V-power på 99 oktan bra eller dåligt?
    Av Tomassjolin i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:51
  4. Shell nya bränsle
    Av swastikaeyes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •