Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 156

Ämne: Saab 9-3 V6 Aero, slö ??

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Man får ju beakta priset lite också, i sin prisklass så är den snabb! Jag skulle nog vilja påstå att Saab 9-3 Aero 2.8t v6 leder prestandaklassen i i sin grupp, dvs. den grupp som ligger strax under premium.
    Den får duktigt pisk 0-100 av en Impreza WRX, som är 30 tusen kronor billigare.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Man får ju beakta priset lite också, i sin prisklass så är den snabb! Jag skulle nog vilja påstå att Saab 9-3 Aero 2.8t v6 leder prestandaklassen i i sin grupp, dvs. den grupp som ligger strax under premium.
    Den får duktigt pisk 0-100 av en Impreza WRX, som är 30 tusen kronor billigare.
    Men åk 30 mil i en Impreza.... usch vilken upplevelse...
    Åker man däremot 30 mil i en 9-3 Aero så kan man likaväl ta 30 till när man ändå är i farten...

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Jag tror inte många väljer mellan en 9-3 SC Aero och en WRX... Dessutom så brukar de flesta Imprezor, original, vara duktigt trötta efter 140.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jag har fått nya framdäck på "min röde 9-3SS V6 Aero" mätarställningen är under 1000 mil.....
    "Jag tror att den accar rätt bra"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag har fått nya framdäck på "min röde 9-3SS V6 Aero" mätarställningen är under 1000 mil.....
    "Jag tror att den accar rätt bra"
    Eller så var de förra däcken P-Zero Rosso... Mina var nere på ca. 4 mm efter 700 mil.

    För att återgå till topic: låter som det är dags att åka ut och provköra en liten V6:a...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Man får ju beakta priset lite också, i sin prisklass så är den snabb! Jag skulle nog vilja påstå att Saab 9-3 Aero 2.8t v6 leder prestandaklassen i i sin grupp, dvs. den grupp som ligger strax under premium.
    Den får duktigt pisk 0-100 av en Impreza WRX, som är 30 tusen kronor billigare.
    Amen va.. Det är ju en otrolig skillnad på bil!
    Kvalitétskänsla, storlek, förfining m.m.
    Dessutom så är den ju fyrhjulsdriven!!

    Såklart den är snabbare 0-100 då! Men jag är ganska säker på att den får pisk på övriga hastighetsintervall.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag har fått nya framdäck på "min röde 9-3SS V6 Aero" mätarställningen är under 1000 mil.....
    "Jag tror att den accar rätt bra"
    Eller så var de förra däcken P-Zero Rosso... Mina var nere på ca. 4 mm efter 700 mil.

    För att återgå till topic: låter som det är dags att åka ut och provköra en liten V6:a...

    Mvh

    KK
    Ja, min tanke också, men NÄR släpps bilarna till handlarna?
    Hörde nå´t om att det var försenade för något "problem" ?

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag har fått nya framdäck på "min röde 9-3SS V6 Aero" mätarställningen är under 1000 mil.....
    "Jag tror att den accar rätt bra"
    Eller så var de förra däcken P-Zero Rosso... Mina var nere på ca. 4 mm efter 700 mil.

    För att återgå till topic: låter som det är dags att åka ut och provköra en liten V6:a...

    Mvh

    KK
    Ja, min tanke också, men NÄR släpps bilarna till handlarna?
    Hörde nå´t om att det var försenade för något "problem" ?

    Mvh
    Patrik 319
    Ja de verkade vara försenat. Min saabhandlare hade bara tristsa 1.8t o 2.0t inne. 2.8t skulle dröja ett hyffsat tag till.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    Jag fattar inte varför folk har fått för sig att den är försenad men det är väl så det fungerar med rykten...

    Min 2,8T levereras om ca 2 veckor, dvs 2 veckor tidigare än det först utsatta datumet.
    Satt dessutom och tomvarvade lite i en 2,8T igår då Saab här i stan fick in sin första, tyvärr kunde vi inte få provköra den.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Jag fattar inte varför folk har fått för sig att den är försenad men det är väl så det fungerar med rykten...

    Min 2,8T levereras om ca 2 veckor, dvs 2 veckor tidigare än det först utsatta datumet.
    Satt dessutom och tomvarvade lite i en 2,8T igår då Saab här i stan fick in sin första, tyvärr kunde vi inte få provköra den.
    Ok, men det var va de sa till mig.
    Kanske inte vågar släppa ut mig i en 2,8:a

    Grattis till din bil förresten, jag är inte ett dugg avis...

    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    [quoteatrik 319]
    Citat Ursprungligen postat av "D.J":1qf74zkq
    Jag fattar inte varför folk har fått för sig att den är försenad men det är väl så det fungerar med rykten...

    Min 2,8T levereras om ca 2 veckor, dvs 2 veckor tidigare än det först utsatta datumet.
    Satt dessutom och tomvarvade lite i en 2,8T igår då Saab här i stan fick in sin första, tyvärr kunde vi inte få provköra den.
    Ok, men det var va de sa till mig.
    Kanske inte vågar släppa ut mig i en 2,8:a

    Grattis till din bil förresten, jag är inte ett dugg avis...

    Patrik 319[/quote:1qf74zkq]

    Hehe

    Tackar, men inte behöver du ju skämmas för din bil heller!

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag har fått nya framdäck på "min röde 9-3SS V6 Aero" mätarställningen är under 1000 mil.....
    "Jag tror att den accar rätt bra"
    Eller så var de förra däcken P-Zero Rosso... Mina var nere på ca. 4 mm efter 700 mil.

    För att återgå till topic: låter som det är dags att åka ut och provköra en liten V6:a...

    Mvh

    KK

    Ja, min tanke också, men NÄR släpps bilarna till handlarna?
    Hörde nå´t om att det var försenade för något "problem" ?

    Mvh
    Patrik 319
    I Sundsvall har de en Aero för provkörning. Lånade den häromdagen, gick riktigt fint, dock var det automatlåda i den. Lyckades till och med få till ett rejs mot en Audi S6, kan ju säga att den killen var nog inte så nöjd när han inte skakade av Aeron med en enda meter mellan 100-190 uppemot 170 tog jag till och med in på honom. Vi drog från ca 40 km/h och från början stack han, delvis beroende på att han stämplade innan mig. Från 70-80 så gick det jämnt. Dock var de två personer i Audin.

    Nu vet jag att flera personer kommer att säga att det inte finns en chans att Aeron hänger på en S6, men jag vet hur det gick. Sedan kan ju tillägas att jag inte vet om bilen gick helt 100%.

    Kul var det i alla fall...
    900T -97 blev 9-5 Aero -00 som blev 9-3 SC Aero -06

    9-3 SportCombi Aero

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Är medveten om skillnaden i utväxling mellan olika årgångar av 9000 2.3T...
    Angående SS:n så tänkte jag inte så långt, kollade nu och tydligen finns nya Aeron endast med M6 eller A6, dvs bilen kördes inte på högsta växeln i testet...
    Lurendrejeri med andra ord!

    Fast ska jag vara ärligt så ser jag inte nån mening ALLS med att mäta vad en bil accelererar på högsta växeln.
    Den växel som ska vara en växel för låg förbrukning/ljudnivå och inte för att få bra acceleration.
    Intressantare vore ju tex 100-200km/h. Eller 50-150km/h på valfri växel.
    M.V.H.
    Fast jag håller inte med dig alls om att det inte skulle vara någon anledning alls att mäta vad en bil accelererar på högsta växeln. Jag ser det som ett mätvärde som alla andra. Hur intressant det är beror bara på vad bilen skall användas till.

    Jag förstår att det är rätt ointressant annat som ren kuriosa att mäta accelerationen på högsta växeln 70-300 på en F1-bil, då den i praktiken aldrig körs så, ja inte ens kan köras så.

    Men på alla vanliga bilar och mer eller mindre vassa gatbilar så är det väl rätt intressant att se hur bra bilen klarar acceleration på högsta växeln!?

    Ofta tjoar ju killar om att det är meningslöst och man får lätt intrycket att de aldrig gasar ens det minsta på högsta växeln, utan så fort det ska accelereras det minsta eller vid varje omkörning så skall det absolut alltid växlas ned!!??

    Men herregud, så kör ju inte folk. Normalt är att man växlar ned om situationen så kräver, eller bara för att det är kul.

    Om man då harvar runt i en BMW 330i och ska hänga på min Sierra i en omkörning från , så måste han i 330i dra fetjärnet och växla ner till typ trean och dra som en tok på växlarna. Själv ligger jag avslappat kvar på femman och trycker till lite så där halvdant på gasen och seglar om och och drar ändå ledigt ifrån denna 330i.

    Hade man då mätt upp accelerationen på högsta växeln på t ex. min Sierra och andra bilar så hade man ju kunna se vilken acceleration som faktisk kan presteras på just högsta växeln, och att den är så pass kraftig att få bilar oavsett pris kan hänga med eller slå den, ja i många fall inte ens fast de växlar ned.

    Detta innebär ju att man får en bra blid av vad bilen klarar under olika situationer och på olika växlar, sen är det ju bara upp till föraren att välja vad han har lust med för stunden, eller vad som krävs.

    Själv kör jag väldigt ofta om på fyran eller femman just för att det går så satans fort att köra om på det viset att det känns rätt onödigt att börja rota med växelspaken. Men ibland så kanske det kniper lite eller så växlar jag ned för att det är kul att dra ur den lite. Men baksidan är ju att den faktiskt kan vara lite lömsk på trean då det händer att den vill börja vifta på rumpan. Och är det blött som igår så är det förenat med livsfara att lattja med gaspedalen och laddtryck på alla växlar utom femman, på vilken det håller i hyfsat men kan tocksläppa även där från ca 70 och uppåt när laddtrycket kommer.


    Nä, fram för flera mätningar som täcker alla intervaller och sträckor man kan tänka sig, så får man ju en klarare bild över vad som kan presteras totalt sett.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #34
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Nä, det var inga P-Zero Rosso.
    Provkör bilen så kommer ni att märka att den går rätt skönt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Provkör bilen så kommer ni att märka att den går rätt skönt.
    Du menar så pass skönt att man med största sannolikhet inte skulle vilja ha en 9-5 BioPower som sin nästa tjänstebil?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Tony --> låter som att du skulle klara dig bra med en lite tyngre utväxling!
    Tycker iaf att högsta växel SKA vara en ren överväxel.
    Tycker att det ofta varvar för mycket i bilar när man ligger och "glider" på motorvägen.
    Men visst skadar det inte att jämföra men då inte för att jämföra bilars prestanda som sådan utan för att se vilka bilar man måste växla på ner el nåt..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av Björnen
    I Sundsvall har de en Aero för provkörning. Lånade den häromdagen, gick riktigt fint, dock var det automatlåda i den. Lyckades till och med få till ett rejs mot en Audi S6, kan ju säga att den killen var nog inte så nöjd när han inte skakade av Aeron med en enda meter mellan 100-190 uppemot 170 tog jag till och med in på honom. Vi drog från ca 40 km/h och från början stack han, delvis beroende på att han stämplade innan mig. Från 70-80 så gick det jämnt. Dock var de två personer i Audin.

    Nu vet jag att flera personer kommer att säga att det inte finns en chans att Aeron hänger på en S6, men jag vet hur det gick. Sedan kan ju tillägas att jag inte vet om bilen gick helt 100%.

    Kul var det i alla fall...
    När fick de in den? När jag var ner till S-vall i fredags hade de inte någon i alla fall så jag fick prova en 1.8t och det var ju föga upphetsande då det inte var någon större skillnad mot tidigare sedaner man kört... Jag fick dock följa med ner i garaget och titta på "chefens" nya aero som stod redo för leverans, en laserröd sak... Det är inte den de har som provkörningsbil nu va?

    Mvh
    /Martin

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    34
    Väntar på att provköra en Aero men vad jag fick för svar i GBG var att de skulle dyka upp runt v40. Lite trist. Vad jag också tycker är trist men som kanske inte hör hit är att den dricker en del soppa. Klart att man gasar mer om man har effekten men om man jämför lite mellan olika märken och effekt så ser det ut som att Saab:en suger i sig en del. Ni som kört, säkert så att ni inte tänkt på det, men stämmer förbrukningssiffrorna?

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Skurt
    Väntar på att provköra en Aero men vad jag fick för svar i GBG var att de skulle dyka upp runt v40. Lite trist.
    Skönt att man åkte ner till Swedish Open i Båstad redan första helgen i Juli och provkörde SC 2,8 Aero. V40 verkar ju inte klokt.
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    34
    Tycker inte heller att det är klokt för det gör illa nog att jag börjat snegla på andra märken. Har testat runt och kommit fram till en konkurent till Aeron. Nu måste jag testa för att bestämma mig och jag hoppas innerligt att den är lika bra som folk säger.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •