Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Radioknapparna i ratten "försvann" vid byte av SID OG9-5 -02

  1. #1

    Radioknapparna i ratten "försvann" vid byte av SID OG9-5 -02

    Helt plötsligt så gick det inte att styra radion (mellanmodellen) i vår 9-5 -02.

    Endast SEEK och plusknappen för ljudet (men den sänker ljudet i stället) fungerar, resten är helt döda.

    Samma dag hade jag fått SID2 utbytt på goodwill men jag har ett vagt minne att knapparna fungerade efter bytet.

    Är det någon som har erfarenhet av detta och som har någon idé var felet ligger?

    Inte f-n har SID med radion och knapparna i ratten att göra med varandra.

    Snälla hjälp - jag har vant mig för mycket vid knapparna på ratten
    9-5 2,3t SC -02

  2. #2

    Re: Radioknapparna i ratten "försvann"

    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Inte f-n ar SID med radion och knapparna i ratten att göra med varandra.
    Det har väldigt mycket med varandra att göra. Knapparna i ratten är kopplade så att de kortsluter olika motstånd och det är SID som mäter vilket motståndsvärde knapptryckningarna resulterar i. Vid knapptryckning aktiverar SID antingen signalhornet eller skickar ett meddelande till ljudanläggningen. Motståndens värden ändrades när det blev möjligt att växla automatlådan från ratten (två extra knappar) och om de monterade en SID avsedd för en sådan ratt så blir avkodningen av knapparna fel.

    På min hemsida hittar du information om hur knapparna fungerar: rattknappar. I mina tabeller kan man se att VOL+ med gamla ratten ger samma värde som VOL- på den nya ratten och att värdena för SEEK ligger nära gammal/ny.

    Det verkar helt klart som om de monterade fel SID. Åk tillbaks och be dem göra rätt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Radioknapparna i ratten "försvann"

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det verkar helt klart som om de monterade fel SID. Åk tillbaks och be dem göra rätt.
    Snackade med SAAB i dag, de kunde inte tro att de hade något samband alls och kunde inte förstå att det skulle vara någon skillnad mellan SID2 -02 och -03, när man läser på din hemsida så ser det ju solklart ut.

    Nu skulle han undersöka saken och återkomma.

    Tack för hjälpen.
    9-5 2,3t SC -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Det kan visst vara pga SIDen!

    Be dem fixa en ny SID för just din Årsmodell och inte en nyare.. Tror det kom en "ny" 03 där knapparna byttes.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Det kan visst vara pga SIDen!

    Be dem fixa en ny SID för just din Årsmodell och inte en nyare.. Tror det kom en "ny" 03 där knapparna byttes.

    /Marcus
    De ringde tillbaks och medgav att det kunde nog vara så att det var en för ny SID jag har fått trots allt.

    Annars har de varit jättetrevliga.

    Fick huven och bakluckan lackad utan kostnad och sedan ny SID, nya bakstötdämpare och expansionsventilen till ACC:n plus fyllning på Goodwill.
    9-5 2,3t SC -02

  6. #6
    Fick ny SID av årsmodell 2002 i dag, nu fungerar allt, tack vare STCS-forum.

    Tack för hjälpen.

    Bengt
    9-5 2,3t SC -02

Liknande ämnen

  1. Servicemeddelandet i SID försvann!
    Av Heinz_Keller i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 09:26
  2. Byte av emblem i ratten? OG9-3
    Av lol i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 18:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •