Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Urtrampningslagret kan inte skära?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    4

    Urtrampningslagret kan inte skära?

    Dum fråga kanske.

    Men jag äger en 9000 cd-89 som urtrampningslager väsnas. Kan detta påverka övriga delar i kopplingen eller kan man stå ut med ljudet.

    Bilen mår i övrigt mycket bra, koppling och växellåda fungerar utmärkt.

    Undrar samtidigt om det finns nån i Skövde trakten som kan hjälpa mig att byta lagret...mot ersättning såklart.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 290
    När lagret skär ihop och stannar helt (lär inträffa ganska snart om det inte redan har gjort det) så är det troligt att lagret käkar på solfjädern när du trampar ur. Om man kör vidare utan att byta lager blir solfjädern kass, kopplingen slutar fungera och tryckplattan måste bytas ut. Även kolven i slavcylindern kan bli dålig om det slirar i den änden. Jag har nyligen bytt urtrampningslager på två ng 900 där även tryckplattan var kass pga. skurna lager.

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    När lagret skär ihop och stannar helt (lär inträffa ganska snart om det inte redan har gjort det) så är det troligt att lagret käkar på solfjädern när du trampar ur. Om man kör vidare utan att byta lager blir solfjädern kass, kopplingen slutar fungera och tryckplattan måste bytas ut. Även kolven i slavcylindern kan bli dålig om det slirar i den änden.
    Lär ju låta rätt mycket om lagret skurit helt och käkar solfjäder? Eller? Hade isär kopplingen på en polares bil i helgen, solfjädern var "äten" men lagret verkade helt. Orsak?

    Personligen så bryr jag mig inte så mycket om kopplingens delar (tryckplatta/lamell/lager) pajar, de byts ju med fördel som en enhet när man har plockat ner lådan. Däremot kan väl svänghjulet ta stryk om kopplingen rasar, vilket är värre...

    /David

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Jag har nyligen bytt kopplingen på min ng900 å verkstaden som fixa d sa att om urtrampningslagret e slut så ska man bya kopplingen samtidigt för dom brukar ta slut ganska samtidigt runt ca 18000 mil sa han iaf. Visserligen så va ju fjädrarna oxå slut i kopplingen för dom ramla ur när dom hade delat på allt.

  5. #5
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Jag har nyligen bytt kopplingen på min ng900 å verkstaden som fixa d sa att om urtrampningslagret e slut så ska man bya kopplingen samtidigt för dom brukar ta slut ganska samtidigt runt ca 18000 mil sa han iaf.
    Lika bra att byta allt när lådan ändå är nere. Det är ju lätt att byta själva kopplingen, det svåra och tidsödande är att komma åt den.

    /David

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    734
    Lånar tråden lite om det är ok.

    Har ett dåligt urtrampningslager på min og900 som väsnas lite och det vibrerar väldigt lätt i pedalen , men det jag tycker är konstigt är att ibland (dock inte ofta) så blir det helt tyst och kopplingen känns helt underbar och som att det inte vore nått motstånd (nästan) och den funkar som den ska då med men efter man kopplat nåra gånger blir det som innan igen.

    Lagret ska dock bytas inom kort men intressant och veta om nån vet varför lagret slutar att väsnas ibland?

    Mvh Danne
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

Liknande ämnen

  1. Urtrampningslagret pissar olja!
    Av Xalen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 23:07
  2. Meguiars i skövde/skara
    Av saab_4ever i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 15:34
  3. urtrampningslagret bara lossnar
    Av _manne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 23:17
  4. Vem har en stylad röd Saab 9-5 i Skara?
    Av ScottaN i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •