Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: bra val ? 9000 -98 automat

  1. #1

    bra val ? 9000 -98 automat

    Tänkte kolla in en 9000 hos en bilhandlar årsmodell 98, den har ännu inte passerat 10000 mil, har för mig att det är en turbo. Det är en automat, en del får skrämselhicka, när man nämner automat. Eftersom jag är lite lat, kan jag tänka mig en slippa växla. Men kräver det ständiga verkstadsbesök, är jag tveksam eftersom jag normalt fixar det mesta själv.

    Frågan är om SAABs automatlådor har några kända fel?

    Är det en fyrstegs med överväxel, eller hur är dessa bygda?

    Tar de mer bränsle ?

    Är det några problem att dra husvagn ?

    Många frågor, och jag är tacksam om goda råd och tips. (Jag är på resa några dagar och kollar nog mejlen och denna sajt först på fredag.)
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Fyrstegs låda med lockup, ej ö.vxl.
    Inga speciella fel såvitt jag vet. Är väl en Aisin-Warnerlåda eller?
    Kolla oljan i vxllådan, ska vara röd och fin, inte lukta bränt. Provkör, växlingarna ska vara mjuka, ej hugga och rista i växlarna.
    Ska inte vara några problem att dra husvagn om man kör lite med huvudet.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    19
    Jag åker turboautomat -95 som gått mer än dubbla milen mot den du tittat på. Min växlar perfekt utan hugg och jag är jäkligt nöjd med den. Den är nog onekligen lite törstigare än en manuell (ligger runt litern blandad körning. Stadskörning vill jag inte veta...) men bra mycket bekvämare.
    Men...mycket individuella avvikelser existerar i hur lådor uppför sig så gör som inlägget ovan. (Känn ordentligt hur lådan växlar och kolla och lukta på oljan).
    Saab 9000 cse 2.3T
    Saab 9-5 Vector SportCombi

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Är väl en Aisin-Warnerlåda eller?
    9000 har ZF...

    Mvh

    /Martin

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Är väl en Aisin-Warnerlåda eller?
    9000 har ZF...

    Mvh

    /Martin
    Okej... ZF är ju bra lådor dom med!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Kan inte annat än att hålla med. Jag är också väldigt nöjd med min 9000 automat. Detta trots att jag egentligen inte är så förtjust i automat.

    Visst finns det nyare automater som är smidigare och mjukare i växlingarna, men konstruktionen har trots allt hängt med några år nu. Jag tycker den är helt ok.

    Vad gäller reparationer så verkar det inte vara några generalfel utan håller man bara ordning på olja och service så går dom mycket bra. Det enda som jag hört om som är lite vanligare fel än andra, är kontakten till växelväljaren som kan ibland kan bli problem med. Men det är ju ett lindrigt problem.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Min syster sålde nyss en 90:as 9000 med automat som gått drygt 37000 mil ,
    inte för att jag har erfarenheter av andra automatlådor, men denna växlade riktigt fint och inga som helst problem med den!
    Vet inte om den varit renoverad, men det skulle förvåna mig,
    den bilen var aldrig speciellt bra skött...

    För det är väl samma automatlådor på alla 9000?
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Jag har en 9000 CDE 2.3T -91 Automat som har gått 27000mil och den lådan går som en klocka ännu. Och det är ju så bekvämt

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Min erfarenhet är att en automatare är mer svårsåld.. Vill man trimma så skulle jag välja manuellt, pratade med olika mekaniker när jag hade min 9000T aut och risken för problem verkade större med aut.
    Men det är underbart att dra släp/husvagn med automat!
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  10. #10
    Intressanta goda råd kring 9000 automat. Verkar inte finnas några större problem med automat. Verkar inte hellre att den klagar över kraften i en 200 hk motor. Det som jag likväl har lite betänkligheter är kring att dra husvagn. Det är vad jag läst mig till en fyrstegs låda. När man drar en tung husvagn är det frågan om den klarar att dra under längre perioder i fyrans läge utan kanske lägga sig och mitt mellan lägen och hoppar mellan fyran och trean. Annars borde det vara fördel med automat och husvagn, eftersom det kan vara slitigt för kopplingen vid start och vid backning etc.

    Jag har ännu inte hunnit kolla in objektet, men jag tror att bilhandlaren vill ha lite mer än vad den är värd. Vi får se.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Väljer du en 200hk version av 2.3T så är det inga problem att dra en husvagn modell större på 4ans växel i någorlunda jämn terräng. Kör du runt 85 så ligger varvet på 2100-2200varv och ungefär i det registret ligger maxvridet. Man blir faktiskt förvånad av hur mycket den orkar på 4an trots släp och därför kan den ibland envist hända kvar på 4an trots att det börjar gå uppför. I sådana lägen gör det gott åt lådan att hjälpa till med en nerväxling till 3an i god tid "för hand".
    Skulle jag kånka land och rike runt med en husvagn skulle iaf JAG känna mig MYCKET lugnare om jag hade låtit installera en oljekylare till automaten.Det tror jag är välinvesterade pengar.


    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

Liknande ämnen

  1. 9000 automat? Nåt att ha?
    Av Wirf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 12:11
  2. 9000 aero automat
    Av Tias i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •