Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: har funderat på att köpa en 9-5:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    12

    har funderat på att köpa en 9-5:a

    TJA
    som sagt jag har funderat på o köpa en 9-5a men jag vet inte vilken motor alternativ man ska välja?2.0t eller 2.3t.

    och sen skulle jag vilja fråga om ryktena om att motorerna är dåliga är sanna?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    737
    svaret på motorerna får du via att söka... generellt kan man säga att en bil servad efter servicebok har du 8 års garanti på motorn. Bilar som går mer längre sträckor än korta har större chans att klara sig. det finns olika uppgraderingar för att minska problemet. Gillar du att köra så ska du välja 2,3t motorn eller aeromotorn. Är man rädd om sin 9-5:a så byter man olja en gång mellan verkstadsservicen så håller man livslängden ännu bättre på motorn. Skulle inte bilen vara servad efter servicebok så kolla efter en annan bil eller om du köper på firma se till att du får generösa garantier.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    12
    tack för svaret men det lätt lite för mycke skötsel för en nästan ny nybil.man kan nästan köpa något annat för dom pengarna.

    föresten varför tog saab bort turbo mätaren på vanliga 9-5?det ser tomt ut utan den?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    782
    Att byta olja mellan servicen är ju inget som bara saab behöver!! alla bilar mår ju bra av att byta oljan oftare än service intervallen.
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 170
    Medlem#
    8758

    Re: har funderat på att köpa en 9-5:a

    Citat Ursprungligen postat av xzenon
    och sen skulle jag vilja fråga om ryktena om att motorerna är dåliga är sanna?
    Min motor (inkl turbo) är orörd (frånsett normal service var 2000:e mil/6 månad) efter 28000 mil, så jag skulle nog med viss emfas säga att de inte är dåliga. Därmed inte sagt att vevhusventilationsproblemet inte existerar.

    Sammantaget med SAABs motorgaranti så har du snarast en lägre ekonomisk risk för motorn än jämförbara konkurrentmärken; andra tillverkares motorer går också sönder ibland...

    Jämfört med många andra bilar är de flesta problem som drabbar 9-5 billiga och enkla att lösa, de risar normalt inte så rost (och dåliga krocklagningar) är prioritet 1 när du ska leta efter problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av xzenon
    tack för svaret men det lätt lite för mycke skötsel för en nästan ny nybil.man kan nästan köpa något annat för dom pengarna.

    föresten varför tog saab bort turbo mätaren på vanliga 9-5?det ser tomt ut utan den?
    varför turbomätaren är borta kan bero på att det är en lättryckare du provkört? en fulltryckare har mätaren där om jag inte minns fel.
    nån som kör nyare bilar kan rätta mig om jag har fel.

    resonemanget köpa annat för dom pengarna är enligt mig felaktigt ex.
    köper man en ny ford ranger diesel så kan glödstiften gå sönder och delar ramlar ner i motorn som senare skär. Men finns folk som köper dom ändå,
    köper du en 9:5:a så får du bra garantier och du behöver inte serva oftare men man kan om man vill.. Jag är rädd om min 9000 som har en bra motor men för säkerhetsskull så byter jag olja varje 800 mil för ett motorras på min bil som inte har några garantier skulle inte vara så roligt hellre byta oljan lite oftare än att betala ett haveri på 30-40 tusen.

    Hade en kompis som köpte en skoda octavia 4x4 som motorn skar på men inte hör man att skoda gör dåliga motorer för det?!

    ta hand om bilen du köper och var noga med att serva vilken bil du än köper.. vill du ha en bil som bara fungerar så köp en lada niva.

    lycka till
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    12
    gäller garantin om man gör servicen hos någon annan än saab??

    anledningen till att jag oroar mig för motor problemen som 9-5 har var för att en kompis köpte en 9-5 2.0t -99 som han var tvungen o byta motor block(alla lagren hade gått sönder)på efter någon månad han hade köpt den. och nu har turbon gott sönderdet.

    men det kan ju vara så att han har bara otur med hans 9-5 behöver inte betyda att alla är så

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 170
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av xzenon
    gäller garantin om man gör servicen hos någon annan än saab??
    Ja. Se bara till att den görs i tid, max 2250 mil/15 mån mellan servicearna. Ska kanske påpekas att det bara gäller upp till M03 eftersom de senare modellerna inte ska ha några problem (Officiell version, verkligheten får utvisa om det stämmer).
    Citat Ursprungligen postat av xzenon
    anledningen till att jag oroar mig för motor problemen som 9-5 har var för att en kompis köpte en 9-5 2.0t -99 som han var tvungen o byta motor block(alla lagren hade gått sönder)på efter någon månad han hade köpt den. och nu har turbon gott sönderdet.
    Att lagrena går sönder spontant utan andra orsaker har jag aldrig hör talas om på otrimmade bilar, men om man däremot inte byter olja (ev även fyller på olja, huvudsakligen bilar med vevhusventilation version 3) så kan ju både det ena och det andra rasa. Eller om bilen har ett mindre lyckat trim, det är betydligt lättare att göra bort sig när man trimmar 9-5 än 9000.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    12
    aja jag vet inte hur ofta den föra ägaren byte olja men bilen var iallafall otrimmad.

    men 9-5 aero hade inte dom något fel på kolvarna eller något i den stilen?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 170
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av xzenon
    men 9-5 aero hade inte dom något fel på kolvarna eller något i den stilen?
    Det är nog en tolkningsfråga.

    Så länge man kör otrimmat, alla saker i motorn funkar som tänkt och man kör något annat än bara korta stäckor (som inte hinner värma upp oljan så man får ut kondensvattnet), så går inte kolvarna sönder. Men, kolvarna är av lågfriktionstyp (i likhet med många andra moderna motorer) så läckaget av avgaser ner i vevhuset är mycket högre än i tex 9000-motorn (B2x4), och detta belastar oljan mer. Om då avgaserna blir skitigare än normalt eller vevhusventilationen gått sönder och så blir det inget bra... Och den stora problemet är vad det är som är onormalt som kan få detta att hända.

    En lösning som många använt, speciellt på trimmade motorer, är att byta kolvar till smidda eller ekonomialternativet B2x4-kolvar, stakar och topplockspackning (kostar nästan bara arbete om man använder begagnat), dessa är inte är av lågfriktionstyp. Efter kolvbyte är motorn närmast att betrakta som skottsäker, vilket är mycket tilltalande, speciellt om man vill hålla på och exprimentera...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 447
    Jag köpte min 9-5 Aero -02 för ca 1 år och 2 månader sedan. Tycker att det är en kanonbil med många bra egenskaper.

    Bilen har rullat ca 2800 mil sedan dess och har inte dragit en droppe olja. Under denna tid har oljan blivit bytt 4 ggr alltså var 700:e mil. Tycker att det känns bra att byta olja ofta eftersom man vet att motorn mår bra av det.

    Kan i alla fall rekomendera byte var 1000:e mil oavsett vilken bil du köper.

    Angående motorval osv. så beror det på hur mycket bilen får kosta och vilken årsmodell du vill ha samt miltal på bilen. 9-5 Aero är såklart den trevligaste bilen och skiljer sig på några punkter mot de övriga.

    Bla. skiljer följande mellan Aero och de motorsvagare:

    * Högre effekt (230/250 hk beroende på årsmodell)
    * Större bromsar
    * Sportchassie (andra fjädrar/dämpare samt andra krängningshämmare
    * Sportavgassystem
    * Spoilerpaket med skjolar
    * -02 blev ESP standard på Aeron.
    * -02 fick Aero och Vector sportstolar

    Detta var ett par av de saker som skiljer Aero från de andra.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. för dom som funderat på en vattendimma på IC:n
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •