Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bas(steg) vill inte funka, Hjälp !!

  1. #1
    nejo
    Guest

    Bas(steg) vill inte funka, Hjälp !!

    Tjena

    skulle koppla in min stereo o bas o steg igår.. börja att dra sladdar osv o efter ett tag va allt klart.. så ja koppla in steget o basen.. men så ville det inte starta... prova med en annan remote-sladd funka ej.. prova att ta jord direkt från batteriet, gick ej, har ni nårra tips ?
    måste ha igång det tills ikväll... och om ja pajat remoten (inte troligt) så kan man göra på nått annat sätt?

    Uppskattar snabba svar

    //nejo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Bara en fundering men har du satt i säkringen i säkringshållaren? Små saker som är lätta att glömma!!

    Mvh Marcus!
    Marcus Lind

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    För att kolla om remoten är paj och du inte har tillgång till en voltmätare så kan du ju ta en liten sladd bit och sätta den mellan + och remote ingångarna på steget, om det då startar borde remote vara kass eller kabeln av någon stans. Man bör dock inte använda sig av denna metoden för vanlig drift eftersom steget aldrig stängs av då

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    har du skrapat bort färgen ordentligt där jord kabeln sitter då?
    Finns det ingen lampa som lyser när steget är igång då?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Flikar in med en fråga i denna tråd om det är okej för publicören. Jag monterade igår min nya stereo med lågnivå ingångar och allt, har alltså inte kvar original steget utan har köpt ett 2-vägs slutsteg. Jag drog alla kablarna riktigt snyggt och kopplade in till steget och stereon + batteriet, men fick ingen ström till steget.
    Kom då på att jag glömt remoten, men där är mitt frågetecken. Var är lättast att koppla remoten på stereosidan??? Finns ju ingen lös sladd på iso kablaget som det brukar göra, vilken är remote på original ISO kablaget???
    Läste också ovan vad Jagge hade skrivit om att testa remoten på slusteget, jag testade med en voltmätare och den visade 10,6V om jag inte minns fel - Låter det korrekt???
    Hoppas ni förstår mig.

    Mvh//Simon
    Saab og93 Aero -02

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    10.6 voltlåter lite lågt tycker jag. Om steget är utrustat med bra skyddskretsar så borde det stänga av vid så låg spänning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Flikar in med en fråga i denna tråd om det är okej för publicören. Jag monterade igår min nya stereo med lågnivå ingångar och allt, har alltså inte kvar original steget utan har köpt ett 2-vägs slutsteg. Jag drog alla kablarna riktigt snyggt och kopplade in till steget och stereon + batteriet, men fick ingen ström till steget.
    Kom då på att jag glömt remoten, men där är mitt frågetecken. Var är lättast att koppla remoten på stereosidan??? Finns ju ingen lös sladd på iso kablaget som det brukar göra, vilken är remote på original ISO kablaget???
    Läste också ovan vad Jagge hade skrivit om att testa remoten på slusteget, jag testade med en voltmätare och den visade 10,6V om jag inte minns fel - Låter det korrekt???
    Hoppas ni förstår mig.

    Mvh//Simon
    Till elantennen går det väl en remote ?

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av bazzen
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Flikar in med en fråga i denna tråd om det är okej för publicören. Jag monterade igår min nya stereo med lågnivå ingångar och allt, har alltså inte kvar original steget utan har köpt ett 2-vägs slutsteg. Jag drog alla kablarna riktigt snyggt och kopplade in till steget och stereon + batteriet, men fick ingen ström till steget.
    Kom då på att jag glömt remoten, men där är mitt frågetecken. Var är lättast att koppla remoten på stereosidan??? Finns ju ingen lös sladd på iso kablaget som det brukar göra, vilken är remote på original ISO kablaget???
    Läste också ovan vad Jagge hade skrivit om att testa remoten på slusteget, jag testade med en voltmätare och den visade 10,6V om jag inte minns fel - Låter det korrekt???
    Hoppas ni förstår mig.

    Mvh//Simon
    Till elantennen går det väl en remote ?

    / Anders
    Menar du då att remoten från slutsteget till stereon kan koppla in på antennens remote???

    Mvh//Simon
    Saab og93 Aero -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Så länge du har en signalström som går till steget så ska d hoppa igång alltså så ska d räcka med om du kopplar in denna till steget oxå om det ligger ström på hela tiden till den d vill säga. En annan idé e ju att du kopplar en direkt plus till remoten på steget å sätter en brytare inne i cupén d jobbiga då e väl å komma ihåg denna brytare varenda gång. D e ju bara å prova å sno lite signal från elantennens remote.

    Mvh Robin.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    [quote=Mr_united83]
    Citat Ursprungligen postat av bazzen
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_united83":1nk3e5f8
    Flikar in med en fråga i denna tråd om det är okej för publicören. Jag monterade igår min nya stereo med lågnivå ingångar och allt, har alltså inte kvar original steget utan har köpt ett 2-vägs slutsteg. Jag drog alla kablarna riktigt snyggt och kopplade in till steget och stereon + batteriet, men fick ingen ström till steget.
    Kom då på att jag glömt remoten, men där är mitt frågetecken. Var är lättast att koppla remoten på stereosidan??? Finns ju ingen lös sladd på iso kablaget som det brukar göra, vilken är remote på original ISO kablaget???
    Läste också ovan vad Jagge hade skrivit om att testa remoten på slusteget, jag testade med en voltmätare och den visade 10,6V om jag inte minns fel - Låter det korrekt???
    Hoppas ni förstår mig.

    Mvh//Simon
    Till elantennen går det väl en remote ?

    / Anders
    Menar du då att remoten från slutsteget till stereon kan koppla in på antennens remote???

    Mvh//Simon[/quote:1nk3e5f8]

    ja...

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Okej tack för tipsen men jag har ju dragit fram lågnivå kabeln med remoten till stereon, finns det ingen remote där fram isådanfall vilken sladd av alla på original ISO kablaget är det??? (Finns ju ingen fri som det bukar göra...har för mig blå/vit sladd, någon som är säker??)
    JAg trodde man skulle få POWER att lysa om man bara hade 12V + Ground inkopplat på steget...Remote sladdens betydelse???
    Dumma frågor kanske för er som kan, men nyfikan frågor för mig.

    Mvh//Simon
    Saab og93 Aero -02

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Okej tack för tipsen men jag har ju dragit fram lågnivå kabeln med remoten till stereon, finns det ingen remote där fram isådanfall vilken sladd av alla på original ISO kablaget är det??? (Finns ju ingen fri som det bukar göra...har för mig blå/vit sladd, någon som är säker??)
    JAg trodde man skulle få POWER att lysa om man bara hade 12V + Ground inkopplat på steget...Remote sladdens betydelse???
    Dumma frågor kanske för er som kan, men nyfikan frågor för mig.

    Mvh//Simon
    Ta en titt på Backes site där du bla hittar info om ISO men även detta & detta som handlar om remotestyrning.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    När du slår på stereon inne i cupén så skickas det en signalström via remotekabeln till slutsteget som säger att nu ska steget gå igång. Den signalen måste steget ha för att kunna slås på lr om man nu vill ha en konstant signal som går fram hela tiden så kan man ju koppla till en direkt + men då e steget påslaget jämt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Jag har bryggat remoten från elantennen till remoten till steget. Funkar bra. Oftast behöver stegens remote bara 5v för att aktiveras.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag har bryggat remoten från elantennen till remoten till steget. Funkar bra. Oftast behöver stegens remote bara 5v för att aktiveras.
    Så du menar att du har kopplat på en extra sladd via en brygga på remoten som går in i slutsteget och sedan upp till antennensremote, har jag förstått dig rätt??

    MVh//Simon
    Saab og93 Aero -02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Okej tack för tipsen men jag har ju dragit fram lågnivå kabeln med remoten till stereon, finns det ingen remote där fram isådanfall vilken sladd av alla på original ISO kablaget är det??? (Finns ju ingen fri som det bukar göra...har för mig blå/vit sladd, någon som är säker??)
    JAg trodde man skulle få POWER att lysa om man bara hade 12V + Ground inkopplat på steget...Remote sladdens betydelse???
    Dumma frågor kanske för er som kan, men nyfikan frågor för mig.

    Mvh//Simon
    Ta en titt på Backes site där du bla hittar info om ISO men även detta & detta som handlar om remotestyrning.

    Lycka till!
    Tack för denna underbara länksida, angående ISO sidan så måste det vara på den blå/vita - strömstyrningssladden jag kan brygga min remote kabel eller???

    Mvh//Simon
    Saab og93 Aero -02

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    remoten är väl den gröna i orginalkablaget?? iaf på 9000.

    annars e det väl bara att dra en egen kabel som remote...
    det har jag gjort, jag har två steg å en DSP som ska ha remote.

    //eyeball
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    remoten är väl den gröna i orginalkablaget?? iaf på 9000.

    annars e det väl bara att dra en egen kabel som remote...
    det har jag gjort, jag har två steg å en DSP som ska ha remote.

    //eyeball
    När man har mer änn 2 saker som ska ha remote signal så rekomenderas det att montera ett
    relä, direkt från remoten och sedan från relät till alla grejorna som ska ha lite ström.
    Detta gör man pga. en stereo har väldigt dåligt kapacitet i sin 12volts utgång, skulle man överbelasta så kan det lätt bli dyrt.
    om inte säkringen går sönder först med den sitter oftast inne i stereon.
    Men många tänker ett slutsteg drar ju inte mycket till remoten, nja det är ju rätt med med
    många små saker blir det lätt mycket.
    alla bäckar små som det brukar heta.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    remoten är väl den gröna i orginalkablaget?? iaf på 9000.

    annars e det väl bara att dra en egen kabel som remote...
    det har jag gjort, jag har två steg å en DSP som ska ha remote.

    //eyeball
    När man har mer änn 2 saker som ska ha remote signal så rekomenderas det att montera ett
    relä, direkt från remoten och sedan från relät till alla grejorna som ska ha lite ström.
    Detta gör man pga. en stereo har väldigt dåligt kapacitet i sin 12volts utgång, skulle man överbelasta så kan det lätt bli dyrt.
    om inte säkringen går sönder först med den sitter oftast inne i stereon.
    Men många tänker ett slutsteg drar ju inte mycket till remoten, nja det är ju rätt med med
    många små saker blir det lätt mycket.
    alla bäckar små som det brukar heta.
    Seiki jag har bara ett steg inkopplat, så jag behöver väl inget relä. Är det den gröna sladden som är remoten på ISO kablaget???

    Mvh//simon
    Saab og93 Aero -02

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Ingen som vet om det är den gröna som är remote eller om det är den blå/vita???

    MVh//Simon
    Saab og93 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -03 skyltbelysningen vill inte funka
    Av marcus429 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 14:01
  2. Nya stereon vill EJ funka men original funkar :/
    Av Qvist91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 06:39
  3. Torkar motor vill inte funka när det är kallt ute=(
    Av robban85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 12:35
  4. AS3 steg om inte vill spela!
    Av Grout. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 15:33
  5. Hjälp, SAABen vill inte
    Av Kjell L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •