Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Tanka etanol.

  1. #1

    Tanka etanol.

    Har lite frågor här om etanol. Har varit inne på forumet på etanol.nu men har ej fått riktigt klarhet i vad som är bäst för min bil. Jag har en chippad 9-5 aero som är chippad i tavelsjö Umeå där han har ett eget chip där han också ställer in bränsletrycket(tror jag, jag är inte så haj på sådant här). Vad jag har förstått så ska bilen gå både bättre och billigare på en blandning av 30 procent etanol. Men efter 30 mils körning så började check engine att lysa. Jag undrar om jag ska ge upp etanol eller om det går att optimera bilen för att köra på E30. Det här har säkert diskuterats förut men jag tycker att man måste försöka få någon klarhet i detta med etanol.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518

  3. #3
    Står väll inget där om att köra på etanol konverterat eller inte. Står ju bara en massa om Biopowermotorn.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Kort sagt:
    Om du kör på etanol i din vanliga bensin motor så kommer du att förstöra din bil i längden. Då pratar vi inte om 10.000-20.000mil utan betydligt mindre sträckor.
    Samt att du skitar ned miljön något oerhört då din katalysator och box inte kommer fungera som den ska.

    Din tank, bränslerör, cylinderhuvud, BTR mm är inte anpassade för att kunna hantera etanol!

    Så kör inte på etanol om du INTE har en bil gjord för etanol, vilket du inte har idag...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Har läst på Statoils hemsida att dom har 5% etanol i vanlig blyfri bensin. Så frågan blir hur mycket etanol kan man blanda i innan det blir skadligt. Eller är Statoils blyfri 95 skadlig för min bil. Hur fungerar det med en racekatalysator tål den etanol? En fråga till kommer det att vara lika lätt att chiptrimma en Saab 9-5 biopower.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Enligt instruktionsboken till 9-5 går det köra på upp till en blandning till 10% sprit i tanken....
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    Här kan du läsa lite.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3429

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... light=saab

    som jag tycker så verkar många vara emot etanol av någon anledning eller så har dom aktier i opec.
    Jag kan köpa att viss gummi inte tål det men inget annat man kan ju köra en motor på gengas o då är det ju inget flytande inblandat utan bara gas o luft.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    Här kan du läsa lite.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3429

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... light=saab

    som jag tycker så verkar många vara emot etanol av någon anledning eller så har dom aktier i opec.
    Jag kan köpa att viss gummi inte tål det men inget annat man kan ju köra en motor på gengas o då är det ju inget flytande inblandat utan bara gas o luft.

    Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan tro att både Saab och folk med material/kemi utbildning står och ljuger.
    Vad är det som är svårt att förstå med att etanol är sprit, och sprit torkar ur olika material som plats, gummi, och vissa sorters stål.
    Man kanske kan gissa att "bilföretagen" själva börjat med att köra etanol på en standard motor och kommit fram till vad som inte hållt måttet/gick sönder, innan de började byta ut material och utverdera vilket kostar en massa pengar.
    Det som oroar mig är att det finns novisa som kör med etanol i sina tex. Saabar och tycker att det fungerar kanon i 3-4000mil. Sedan säljer de bilen till någon utan att säga något om att bilen gått på etanol.
    Sen när cylinderhuvudet går sönder, BTR slutar fungera, tanken spricker, bränsleledningarna är så dåliga att bilen är en brandfara osv. Så får Saab som bilföretag ta skiten från både press och allmänhet!!

    Något att tänka på kanske innan ni börjar labba.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    Här kan du läsa lite.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3429

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... light=saab

    som jag tycker så verkar många vara emot etanol av någon anledning eller så har dom aktier i opec.
    Jag kan köpa att viss gummi inte tål det men inget annat man kan ju köra en motor på gengas o då är det ju inget flytande inblandat utan bara gas o luft.

    Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan tro att både Saab och folk med material/kemi utbildning står och ljuger.
    Vad är det som är svårt att förstå med att etanol är sprit, och sprit torkar ur olika material som plats, gummi, och vissa sorters stål.
    Man kanske kan gissa att "bilföretagen" själva börjat med att köra etanol på en standard motor och kommit fram till vad som inte hållt måttet/gick sönder, innan de började byta ut material och utverdera vilket kostar en massa pengar.
    Det som oroar mig är att det finns novisa som kör med etanol i sina tex. Saabar och tycker att det fungerar kanon i 3-4000mil. Sedan säljer de bilen till någon utan att säga något om att bilen gått på etanol.
    Sen när cylinderhuvudet går sönder, BTR slutar fungera, tanken spricker, bränsleledningarna är så dåliga att bilen är en brandfara osv. Så får Saab som bilföretag ta skiten från både press och allmänhet!!

    Något att tänka på kanske innan ni börjar labba.

    Möjligt att man måste byta en massa grejor den som lever får se.
    Och ljuger det vet jag att dom gör för det har hänt förut menjag vet INGET o etanol just nu men andra grejor vet jag.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    Här kan du läsa lite.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3429

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... light=saab

    som jag tycker så verkar många vara emot etanol av någon anledning eller så har dom aktier i opec.
    Jag kan köpa att viss gummi inte tål det men inget annat man kan ju köra en motor på gengas o då är det ju inget flytande inblandat utan bara gas o luft.

    Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan tro att både Saab och folk med material/kemi utbildning står och ljuger.
    Vad är det som är svårt att förstå med att etanol är sprit, och sprit torkar ur olika material som plats, gummi, och vissa sorters stål.
    Man kanske kan gissa att "bilföretagen" själva börjat med att köra etanol på en standard motor och kommit fram till vad som inte hållt måttet/gick sönder, innan de började byta ut material och utverdera vilket kostar en massa pengar.
    Det som oroar mig är att det finns novisa som kör med etanol i sina tex. Saabar och tycker att det fungerar kanon i 3-4000mil. Sedan säljer de bilen till någon utan att säga något om att bilen gått på etanol.
    Sen när cylinderhuvudet går sönder, BTR slutar fungera, tanken spricker, bränsleledningarna är så dåliga att bilen är en brandfara osv. Så får Saab som bilföretag ta skiten från både press och allmänhet!!

    Något att tänka på kanske innan ni börjar labba.
    Om du nu vet att de sakerna går sönder så varför säger Bosch Motorsport att de inte går sönder?

    Tanken kommer inte att spricka, är bränsleledningarna dåliga så ska man väl inte köra med bilen, inte ens med bensin i tanken?

    Angående ventilsätet så säger Ford att de har bytt för att vara "safe".

    Vidare så är etanol väldigt snällt mot gummi och plast, snällare än fossilbränslet bensin. Bara kolla hos Hydroscan.

    Så just nu undrar iaf jag varför man byter ut så mycket saker, bränslepumpen byttes för att den bara skulle hålla runt 12000mil, spridarna skulle rosta inifrån, och varför de skulle göra det var för att det fanns syre i etanol, men inte börjar det rosta för det, sov nån på kemilektionerna eller...

    Jag kan bara se på min lekbil, den har fått agera testbil för E85, och alla säger att den skulle rasat för längesen, men den går som aldrig förr.
    Jag har mycket hög tändning, kompression och inte har mina ventilsäten försvunnit i omloppsbana, finns inga tecken på korrosion.

    Så ibland undrar man varför saker byts, jag tror att de vill vara extra säkra eller att de ska tro att sakerna går sönder så ingen privatperson försöker köra sin vanliga bil på E85.

    Men är det någon som har konkreta bevis så lägger jag mig, men har ännu inte fått några
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    Här kan du läsa lite.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3429

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... light=saab

    som jag tycker så verkar många vara emot etanol av någon anledning eller så har dom aktier i opec.
    Jag kan köpa att viss gummi inte tål det men inget annat man kan ju köra en motor på gengas o då är det ju inget flytande inblandat utan bara gas o luft.

    Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan tro att både Saab och folk med material/kemi utbildning står och ljuger.
    Vad är det som är svårt att förstå med att etanol är sprit, och sprit torkar ur olika material som plats, gummi, och vissa sorters stål.
    Man kanske kan gissa att "bilföretagen" själva börjat med att köra etanol på en standard motor och kommit fram till vad som inte hållt måttet/gick sönder, innan de började byta ut material och utverdera vilket kostar en massa pengar.
    Det som oroar mig är att det finns novisa som kör med etanol i sina tex. Saabar och tycker att det fungerar kanon i 3-4000mil. Sedan säljer de bilen till någon utan att säga något om att bilen gått på etanol.
    Sen när cylinderhuvudet går sönder, BTR slutar fungera, tanken spricker, bränsleledningarna är så dåliga att bilen är en brandfara osv. Så får Saab som bilföretag ta skiten från både press och allmänhet!!

    Något att tänka på kanske innan ni börjar labba.
    Om du nu vet att de sakerna går sönder så varför säger Bosch Motorsport att de inte går sönder?

    Tanken kommer inte att spricka, är bränsleledningarna dåliga så ska man väl inte köra med bilen, inte ens med bensin i tanken?

    Angående ventilsätet så säger Ford att de har bytt för att vara "safe".

    Vidare så är etanol väldigt snällt mot gummi och plast, snällare än fossilbränslet bensin. Bara kolla hos Hydroscan.

    Så just nu undrar iaf jag varför man byter ut så mycket saker, bränslepumpen byttes för att den bara skulle hålla runt 12000mil, spridarna skulle rosta inifrån, och varför de skulle göra det var för att det fanns syre i etanol, men inte börjar det rosta för det, sov nån på kemilektionerna eller...

    Jag kan bara se på min lekbil, den har fått agera testbil för E85, och alla säger att den skulle rasat för längesen, men den går som aldrig förr.
    Jag har mycket hög tändning, kompression och inte har mina ventilsäten försvunnit i omloppsbana, finns inga tecken på korrosion.

    Så ibland undrar man varför saker byts, jag tror att de vill vara extra säkra eller att de ska tro att sakerna går sönder så ingen privatperson försöker köra sin vanliga bil på E85.

    Men är det någon som har konkreta bevis så lägger jag mig, men har ännu inte fått några
    mycket bra skrivet

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Det är bara skitsnack det där att bilen tar stryk. Bensin är mycket mer "frätande" än etanol, så domedagsprofeterna borde nog akta sig för att hälla bensin i tanken på sin ögonsten! Jag har kört flera tusen mil med etanol och efter nedmontering av motorn kunde man bara konstatera att allt såg mycket bra ut. Inga sotavlagringar på kolvar och ventiler. Slangar, bränslefilter och pump hade inte tagit skada av etanolen. Enda skillnaden med etanol är att bilen går bättre, med renare förbränning. Självklart måste man ändra bränslemängden för att systemet ska fungera och kunna reglera, men det säger sig ju själv. Sedan är det inga problem på besktningen heller. Väldigt fina värden blir det
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Inget illa menat mot er som kör med och har bra erfarenheter av etanol, men hur kan ni vara så säkra på att det inte blir några problem? Att enstaka bilar gått några tusen mil utan problem är ju inte något vidare underlag. Att verkligen gå på djupet med problematiken kräver sannolikt kunskap, tid och utrustning som få har tillgång till. Det är ju kul att det verkar fungera, men allt är inte guld som glimmar.. Hur blir det i längden med hållbarhet och säkerhet? Hur är avgasvärden vid fullast, kallstart eller någon annan situation som är "lite" elakare än SBP's "testa-på-tomgång-med-varm-motor"?

    Vem vet, om förslaget att göra det möjligt att etanolkonvertera bilar blir verklighet kanske vi får facit på vad som behöver (eller bör) göras i form av ett "ombyggnadskit" från Saab. Tills dess har jag för egen del svårt att tro att Saab gjort ändringarna på 9-5 BioPower bara för skojs skull eller för att få ytterligare några delar att lagerhålla.

    Mvh,
    Mattias

  15. #15
    Har dom bytt katalysatorn i Biopowerversionen?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Ennet
    Inget illa menat mot er som kör med och har bra erfarenheter av etanol, men hur kan ni vara så säkra på att det inte blir några problem? Att enstaka bilar gått några tusen mil utan problem är ju inte något vidare underlag. Att verkligen gå på djupet med problematiken kräver sannolikt kunskap, tid och utrustning som få har tillgång till. Det är ju kul att det verkar fungera, men allt är inte guld som glimmar.. Hur blir det i längden med hållbarhet och säkerhet? Hur är avgasvärden vid fullast, kallstart eller någon annan situation som är "lite" elakare än SBP's "testa-på-tomgång-med-varm-motor"?
    Hur är avgasvärdena vid fullast, kallstart mm med bensindrift?
    Bättre eller sämre än vid etanoldrift?
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Stekarn
    Har dom bytt katalysatorn i Biopowerversionen?
    Bra fråga Stekarn.

    Bytte man tanken för att den gamla tanken skulle korrodera sönder om man hällde etanol i den? Eller bytte man tank av någon annan anledning? Amerikanska avdunstningskrav tex?
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Ennet
    Inget illa menat mot er som kör med och har bra erfarenheter av etanol, men hur kan ni vara så säkra på att det inte blir några problem? Att enstaka bilar gått några tusen mil utan problem är ju inte något vidare underlag. Att verkligen gå på djupet med problematiken kräver sannolikt kunskap, tid och utrustning som få har tillgång till. Det är ju kul att det verkar fungera, men allt är inte guld som glimmar.. Hur blir det i längden med hållbarhet och säkerhet? Hur är avgasvärden vid fullast, kallstart eller någon annan situation som är "lite" elakare än SBP's "testa-på-tomgång-med-varm-motor"?

    Vem vet, om förslaget att göra det möjligt att etanolkonvertera bilar blir verklighet kanske vi får facit på vad som behöver (eller bör) göras i form av ett "ombyggnadskit" från Saab. Tills dess har jag för egen del svårt att tro att Saab gjort ändringarna på 9-5 BioPower bara för skojs skull eller för att få ytterligare några delar att lagerhålla.

    Mvh,
    Mattias
    Det kan ju påpekas att moderna motorer måste klara utsläppskrav med start direkt ifrån kallstart varefter man genomgår en körcykel och avgaser samlas upp, blandas ut med luft och sedan mäts för att ge exakta svar. Mätresultat från bilprovningen säger egentligen inte mycket, de är mest tänkta för att ge utslag vid fel.

    Bosch Motorsport har inte heller sagt någonting om att det är OK att köra med etanol, vad de däremot har sagt är att garantierna inte gäller om man kör med etanol! Kan det vara så att de har en anledning till detta måntro, samt att man har viss utrustning speciellt avsett för etanol? Jag kan också påpeka att man inom motorsporten har bland annat olika tankmaterial beroende på bränsle. De racingteam som kör på etanol har dessutom noterat ett antal problem, bland annat med ventilsäten och misständningar.

    Det är mycket riktigt att Saab inte vill lägga till en massa artikelnummer då varje extra artikel medför extra kostnader. Att en artikel kostar ett par hundra tusen att lagerhålla per år är inget ovanligt. De delar som sitter där sitter mao där av en god anledning.

    Den utrustning som sitter i bilarna idag är dessutom anpassad och testad för den bensin som finns i dagsläget, och med framtida bensin tar man hänsyn till detta. Man har inte tagit med i beräkningarna att någon skulle slå etanol i bilen och köra, det är det varken konstruerat eller testat för.

    Mekanismerna bakom problemen som etanol orsakar är dessutom väl kända, likaså är dess resultat i praktiska tester.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Det kan ju påpekas att moderna motorer måste klara utsläppskrav med start direkt ifrån kallstart varefter man genomgår en körcykel och avgaser samlas upp, blandas ut med luft och sedan mäts för att ge exakta svar. Mätresultat från bilprovningen säger egentligen inte mycket, de är mest tänkta för att ge utslag vid fel.
    Har någon gjort dessa tester vid en "bonnkonverterad" E85-drift?

    Jag kan också påpeka att man inom motorsporten har bland annat olika tankmaterial beroende på bränsle.
    Vad för tankmaterial har man vid vanlig bensindrift och vad för tankmaterial har man vi E85-drift?

    De racingteam som kör på etanol har dessutom noterat ett antal problem, bland annat med ventilsäten och misständningar.
    Tydligen är problemen för tex GreenRally, www.greenrally.nu, inte större än att de vinner Supercupen.

    Den utrustning som sitter i bilarna idag är dessutom anpassad och testad för den bensin som finns i dagsläget, och med framtida bensin tar man hänsyn till detta. Man har inte tagit med i beräkningarna att någon skulle så etanol i bilen och köra, det är det varken konstruerat eller testat för.
    Att det är konstruerat och testat för bensin behöver inte betyda att det blir haveri med E85.

    Mekanismerna bakom problemen som etanol orsakar är dessutom väl kända, likaså är dess resultat i praktiska tester.
    Finns det några exempel på offentliga sådana tester? Uppenbarligen finns det ju många som kör med "bonnkonvertering".

    Det finns mängder av exempel på bilar som rasat trots att de körts på det bränsle de konstruerats att drivas med. SAAB har ju fått reparera mer än en motor trots att dessa varit både konstruerade för, testade och drivna med bensin.
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Det är bara skitsnack det där att bilen tar stryk. Bensin är mycket mer "frätande" än etanol, så domedagsprofeterna borde nog akta sig för att hälla bensin i tanken på sin ögonsten! Jag har kört flera tusen mil med etanol och efter nedmontering av motorn kunde man bara konstatera att allt såg mycket bra ut. Inga sotavlagringar på kolvar och ventiler. Slangar, bränslefilter och pump hade inte tagit skada av etanolen. Enda skillnaden med etanol är att bilen går bättre, med renare förbränning. Självklart måste man ändra bränslemängden för att systemet ska fungera och kunna reglera, men det säger sig ju själv. Sedan är det inga problem på besktningen heller. Väldigt fina värden blir det
    Du har inte tänkt på att det kanske är just därför man byter ventiler? För att det med etanol inte finns något sot som smörjer ventilerna?

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Tanka enbart etanol inför besiktning saab900
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 20:41
  2. ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!
    Av jon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:37
  3. Etanol.
    Av Fredrik J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •