Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: BILEN GÅR RYCKIT

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    37

    BILEN GÅR RYCKIT

    Tjena undrar om det är någon som vet vad det kan vara för fel på min bil , bilen är en saab 9-3 aero -01,
    bilen små rycker i bland, det kan bara komma så där bara, har bytt tändkassetten o tändstiften, o den går fortfarande inte bra, är det någon som har haft det problemet med era saabar????
    är

    tacksam för alla SERIÖSA svar

    mvh broman

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Påtal om seriösa svar så får du nog fler med en seriös rubrik.

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Påtal om seriösa svar så får du nog fler med en seriös rubrik.

    MVH Henrik


    OK fixat

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Det är bara att ställa dig i kön. Min 9-5a smårycker oxo. Min rycker vid jämn belastning, så ger du den en fullgasrepa så har jag inga problem och har bilen varit kall så tar det ca 5 mil innan det börjar.
    Jag har bytat:

    1. Tändstift
    2. Tändkassett
    3. Vevaxelgivare
    4. LMM

    och fortfarande ingen skillnad.
    Jag har lämnat över mitt problem på en kille som jobbar på ANA, så vi får se.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Det är bara att ställa dig i kön. Min 9-5a smårycker oxo. Min rycker vid jämn belastning, så ger du den en fullgasrepa så har jag inga problem och har bilen varit kall så tar det ca 5 mil innan det börjar.
    Jag har bytat:

    1. Tändstift
    2. Tändkassett
    3. Vevaxelgivare
    4. LMM

    och fortfarande ingen skillnad.
    Jag har lämnat över mitt problem på en kille som jobbar på ANA, så vi får se.


    min bil är EXAKT lika cp som din , på jämn gas går den inge bra men på full gas går den bra, har du lämnat in den på saab nu??tjena har du bytt alla de här grejerna??

    1. Tändstift
    2. Tändkassett
    3. Vevaxelgivare
    4. LMM

    och ingen skilnad??

    mvh broman

  6. #6
    spjällhuset kan det vara ! ganska vanligt på t7 att spjälhuset går sönder , det går att kolla om det är trasigt eller inte . ta bort tryckrör så att ni kan se ner på spjället och sen sitter det en vajer på höger sida tror jag kan va vänter med iaf så vrider ni på den samtidigt som ni ser på spjället och då ska spjället följa med , testa att vrida den och sen snabbt tibaka är den seg tillbaka så är spjället trasigt , sammt om ni vrider spjället sakta fram och tillbaka och spjället små rycker så är spjället trasigt !

    MVH Tobbe

  7. #7
    Tjenixen jag har ett liknande fel på min 900 2,0 t -95 Bilen går bra på jämn gas och ryckigt när man trycker på fast det kommer inte förräns i hastigheten 70 km/h och man trycker på har nya stift och nytt tändkasset vore hjälpsam för svar då bilen är såld men killen kommer om typ 2 helger och hämtar den och problemet har nyss uppståt

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Jag har haft samma problem att bilen går ryckigt vid jämn belastning fast vid full gas går den utmärkt. Det finns flera orsaker för det här men om bilen går extremt ryckigt kan man anta att det är bränslet som strular. Så jag bytte bränslefilter och prova hälla i spridarrengöring, ingen skillnad dock. Tog då isär gasspjälet och kolla alla vacum slangar. Kolla även BTR och tryckklockan på fördelaren att de fungera vilket de gjorde. Då köpte jag ett par röda spridare även en kille på forumet. Vips så var problemet borta. Var noga att kolla packningarna när vi tar bort spridarna från fuel railen så de verkligen håller tätt. Problemet kan sitta i någon av bränslepumparna även om det inte är spridarna som krånglar. Så nu har ni en del saker att felsöka
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Jag har haft samma problem att bilen går ryckigt vid jämn belastning fast vid full gas går den utmärkt. Det finns flera orsaker för det här men om bilen går extremt ryckigt kan man anta att det är bränslet som strular. Så jag bytte bränslefilter och prova hälla i spridarrengöring, ingen skillnad dock. Tog då isär gasspjälet och kolla alla vacum slangar. Kolla även BTR och tryckklockan på fördelaren att de fungera vilket de gjorde. Då köpte jag ett par röda spridare även en kille på forumet. Vips så var problemet borta. Var noga att kolla packningarna när vi tar bort spridarna från fuel railen så de verkligen håller tätt. Problemet kan sitta i någon av bränslepumparna även om det inte är spridarna som krånglar. Så nu har ni en del saker att felsöka

    Men kan det vara spridarna, spridarna ska ju vara till en sån bil ju min är helt orginal, då ska man väl inte behöva byta spridare??? vad kostar ett 4st röda spridare?

    mvh broman

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Jag har haft samma problem att bilen går ryckigt vid jämn belastning fast vid full gas går den utmärkt. Det finns flera orsaker för det här men om bilen går extremt ryckigt kan man anta att det är bränslet som strular. Så jag bytte bränslefilter och prova hälla i spridarrengöring, ingen skillnad dock. Tog då isär gasspjälet och kolla alla vacum slangar. Kolla även BTR och tryckklockan på fördelaren att de fungera vilket de gjorde. Då köpte jag ett par röda spridare även en kille på forumet. Vips så var problemet borta. Var noga att kolla packningarna när vi tar bort spridarna från fuel railen så de verkligen håller tätt. Problemet kan sitta i någon av bränslepumparna även om det inte är spridarna som krånglar. Så nu har ni en del saker att felsöka
    Jag tycker bara att det är konstigt att min bil går bra när man stampar på gasen, jag tycker den skulle även ryckt då om det var bränslerelaterat, men det är helt klart värt ett försök att testa byta spridarna.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    De grundläggande delarna för att motorn ska gå är ju bränsle o tändning. luft får man ju anta att han har eftersom den fungerar på fullgas. Har men bra tryck o en fin stråle från alla spridarna oavsett belastning är det något allvarligare som är fel tex brusten topplockspackning vilket gör att olja och/eller vatten förbränns i viss mån vilket gör att bilen går ojämnt. På nyare bilar kan lamda sonden ställa till med ett spratt så att få den kontrollerad skadar aldrig.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    173
    Hade det där fenomenet med min bil i sommar...det var bränslepumpen...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Danneh
    Hade det där fenomenet med min bil i sommar...det var bränslepumpen...
    Hur kollar man om det är bränslepumpen?.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Citat Ursprungligen postat av Danneh
    Hade det där fenomenet med min bil i sommar...det var bränslepumpen...
    Hur kollar man om det är bränslepumpen?.

    genom flödes test demont ledning före spridar brygga tvångs kör pump 30sek och då ska det komma minst 700ml bensin

    och demont retur ledning och se om det kommer samma mängd där
    och b-tryck ska va ca 3bar på tomgång

  15. #15

    Samma fel

    Hej!

    Har precis samma fel på min 9-5 2,3 Aut -99.
    Den rycker som bara den vid jämnt gasdrag. Släpper jag gasen så går den bra (naturligtvis). Drar jag på så släpper det. Men på jämnt drag så rycker den. Det har bara hänt mig de gånger jag åkt längre sträckor och inte alltid, men oftast. Dyker upp efter 4-5 mils körning.

    Har varit på saab och testat att byta Tändkassett och stift, men utan resultat. De har även kollat efter lufttrycksproblem, men inte hittat nåt. De körde Tech2-verktyget på den och såg inget onormalt.
    Ska lämna in den till tisdagen på saab så får vi se om de hittar nåt.

    Nån som har fått en lösning på problemet eller som vet vad det kan va???


    Tacksam för svar!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400

    Re: Samma fel

    .

    Nån som har fått en lösning på problemet eller som vet vad det kan va???


    det låter som spjällhus. har bytt några sådana. felet visar inga felkoder

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318

    Re: Samma fel

    Citat Ursprungligen postat av tomasbjorn
    Hej!

    Har precis samma fel på min 9-5 2,3 Aut -99.
    Den rycker som bara den vid jämnt gasdrag. Släpper jag gasen så går den bra (naturligtvis). Drar jag på så släpper det. Men på jämnt drag så rycker den. Det har bara hänt mig de gånger jag åkt längre sträckor och inte alltid, men oftast. Dyker upp efter 4-5 mils körning.

    Har varit på saab och testat att byta Tändkassett och stift, men utan resultat. De har även kollat efter lufttrycksproblem, men inte hittat nåt. De körde Tech2-verktyget på den och såg inget onormalt.
    Ska lämna in den till tisdagen på saab så får vi se om de hittar nåt.

    Nån som har fått en lösning på problemet eller som vet vad det kan va???


    Tacksam för svar!
    Exakt så som du beskriver uppför sig min 9-5a. Jag pratade med en kille idag på ANA och han tyckte man skulle göra en provkörning med TECH2 inkopplad för att komma fram till om felet var luftflödet eller bränsleproblem. Så det blir väl till att lämna in den på en verkstad.

    Skriv gärna vad Saab kom fram till efter du har haft den på verkstan.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  18. #18
    Japp!

    Jag hör av mig när jag vet... Förhoppningsvis tisdag. Kul å höra att jag inte är ensam med problemet iaf..

    Hade den på snabbtitt förra veckan och då körde de lite med tech2:an inkopplad med såg inget märkligt...

    Får väl se va de kommer fram till, meddelar då...

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    tror bilen protesterar mot att den bara får lite gas. en saab vill o måste tydligen köras på full gas
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    84
    skulle nog tipsa dig om att byta bränslefilter, det var det som var felet på min när min bil ryckte
    Engines, CHECK! Flightcontrol, CHECK! Ready For Takeoff

    http://www.garaget.org/?car=9872

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •