Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: hur stor IC i og900 utan kapa/synlig skillnad? (ej 9k)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173

    hur stor IC i og900 utan kapa/synlig skillnad? (ej 9k)

    hej
    vill ha tips på små men effektiva IC som kan tänkas passa og900 helt utan att kräva kapning.

    ska ladda under 0,9bar, egentligen borde jag klara mig med standard IC men jag vill gärna ha lite marginaler när sommaren kommer.

    og9-3 X-flow/"vanlig": går de i utan mod, någon som provat?
    evo6?

    vilka mer? 9000-IC går bort tyvärr, för stort.

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: vilken IC og900? (ej 9k)

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    hej
    vill ha tips på små men effektiva IC som kan tänkas passa og900 helt utan att kräva kapning.

    ska ladda under 0,9bar, egentligen borde jag klara mig med standard IC men jag vill gärna ha lite marginaler när sommaren kommer.

    og9-3 X-flow/"vanlig": går de i utan mod, någon som provat?
    evo6?

    vilka mer? 9000-IC går bort tyvärr, för stort.

    mvh
    Min åsikt är att 9k ICn inte är för stor men skit i det.

    En MIH evo IC passar väldigt bra, men dyr.
    Annars kan man sätta två orginal i serie, jag har så på bruksbilen. Det är säkert inte fullt så efektivt men det funkar.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    får evo6 IC'n plats bakom grillen utan att synas? var ligger de i pris?
    är den bättre än 9k?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    får evo6 IC'n plats bakom grillen utan att synas? var ligger de i pris?
    är den bättre än 9k?
    Ja den ska få plats.
    Priset tror jag ligger någonstans kring 12 -13000 kr har jag för mig.
    Den bottnar runt 450 hk.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    får evo6 IC'n plats bakom grillen utan att synas? var ligger de i pris?
    är den bättre än 9k?
    Ja den ska få plats.
    Priset tror jag ligger någonstans kring 12 -13000 kr har jag för mig.
    Den bottnar runt 450 hk.
    jag menade priset begagnad , vad kan en sådan kosta?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    953
    kör med en Ford Mondeo TDI -99 IC, X-flow, funkar hyfsat!
    Bilder finns på...
    http://www.900aero.com/main/tech_main_ic.htm

    Här är min nya...
    http://www.900aero.com/phpBB2/album_pic.php?pic_id=44
    svartlackade gavlar för den rätta "sleeper-looken".
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    953
    Sedan finns det ett annat alternativ... "charge cooler" vattenkyld laddluftkylare. En polare i England kör med en Lotus charge cooler.


    Han tar ut nu, 307bhp och 314 ft/lb's
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    545
    Vilken Ford mondeo sitter dessa på?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    TDI-99 om jag inte läste helt galet i Widdes inlägg.
    /Henrik

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Hur är det egentligen med dessa chargecoolers(vattenkylda IC:n), är dom effektiva?

    Tittade in på Rejsa.nu och där är det flera som håller på och lägger ner massvis med tid, möda och besvär på att fixa sådana. Det är till någon Bmw och nån VR6-turbo, är de verkligen bättre än luftkylda diton? Vattnet i dem måste ju cirkulera och kylas det med, är det inte bättre med normala IC:n?

    Angående Lotusen så ska dess chargecooler klara av att kyla ner inloppsluften till 60grader under max 15 sekunder, inte så effektiv...

    Vad har ni för åsikter/erfarenhetr om detta? Själv tycker jag att vanliga IC:n är geniala i sin enkelhet, finns ju inget som kan haverera om man jämför med ett vattenburet system.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905
    Nu kan jag inte hur det ser ut, utrymmes mässigt i 900 men en Cossie IC skulle annars klara kraven utan att kosta skjortan beggad.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576

    Re: vilken IC og900? (ej 9k)

    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Annars kan man sätta två orginal i serie, jag har så på bruksbilen. Det är säkert inte fullt så efektivt men det funkar.
    Rent flödesmässigt är det väl bättre att ha dom parallellt? Det ger ju större area, lägre lufthastighet och därigenom lägre tryckförlust, så det borde vara bättre. Därmed inte sagt att det i praktiken blir någon skillnad att tjafsa om, det kanske spelar lika så att säga...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    109

    ic

    har evo 6 intercooler, den passer ikke bak orginal fanger!!

    APC-meteret står alltid på rødt!

    Hvem er mats Damhäck?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    tack för era svar!
    widde> evoIC-installationen på din hemsida verkade snyggt gjord. i underkant sitter den med skruvar som man kan se på bilden, men i överkant, hur är det löst?

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Hur är det egentligen med dessa chargecoolers(vattenkylda IC:n), är dom effektiva?

    Tittade in på Rejsa.nu och där är det flera som håller på och lägger ner massvis med tid, möda och besvär på att fixa sådana. Det är till någon Bmw och nån VR6-turbo, är de verkligen bättre än luftkylda diton? Vattnet i dem måste ju cirkulera och kylas det med, är det inte bättre med normala IC:n?

    Angående Lotusen så ska dess chargecooler klara av att kyla ner inloppsluften till 60grader under max 15 sekunder, inte så effektiv...

    Vad har ni för åsikter/erfarenhetr om detta? Själv tycker jag att vanliga IC:n är geniala i sin enkelhet, finns ju inget som kan haverera om man jämför med ett vattenburet system.
    Kan bara svar för hur det funkar på större spisar typ Volvos stora dieslar.

    Där används bara vattenkylda LLK i nödfall alltså då det inte finns någon fartvind.
    Grävmaskiner, dumpers och bussar med mittmonterade motorer är några exempel som använder vattenkylda.
    Anledning till att inte alla motorer har de vattenkylda LLK:a är just den dåliga verkningsgraden...samt att man inte kan kyla ned tempen på luften mer än temperaturen som vattnet håller eller hur?
    Principen är ju densamma oavsett storlek på motorn så man kan tillämpa samma tankesätt även på bilmotorer.

    Vattenkylda LLK bör ses som "bättre än inget".

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Just VR6-turbon på rejsa ska sitta mittmonterad, så då valde polaren att köra med vattenväxlare.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vattenkylda LLK bör ses som "bättre än inget".
    Så de anses vara såpass dåliga inom den tyngre industrin? Märkligt att folk väljer att krångla med dessa. Läste om att de var oroliga för att laddluften skulle få för lång väg att gå med en normal frontmonterad IC med påföljden att spooluptiden skulle bli olidligt lång...Men med den hastigheten som luften har i systemet så är väl det lite löjligt att vara orolig för? Märkte inte av någon försämring i ketchupen då jag lade dit en större ic, fastän den rymmer garanterat dubbelt mer luft än original IC:n.

    Har någon andra erfarenheter av hur en IC som rymmer mer luft förändrar spooluptiden?


    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Just VR6-turbon på rejsa ska sitta mittmonterad, så då valde polaren att köra med vattenväxlare.
    Hmm, det förklarar ju lite. Handlar alltså om packningstekninska orsaker. Men vattnet måste han ju ändå leda fram till fronten och kyla , manligaste vore ju med ett par IC:n från Sierra cosworth som man skarvar tills den har bilens bredd och placerar på taket, manligt så det förslår!
    Finns en Ford-rallybil (RS200?) som har den lösningen, finns ju sämre bilar att kopiera
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    330
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vattenkylda LLK bör ses som "bättre än inget".
    Så de anses vara såpass dåliga inom den tyngre industrin? Märkligt att folk väljer att krångla med dessa. Läste om att de var oroliga för att laddluften skulle få för lång väg att gå med en normal frontmonterad IC med påföljden att spooluptiden skulle bli olidligt lång...Men med den hastigheten som luften har i systemet så är väl det lite löjligt att vara orolig för? Märkte inte av någon försämring i ketchupen då jag lade dit en större ic, fastän den rymmer garanterat dubbelt mer luft än original IC:n.

    Har någon andra erfarenheter av hur en IC som rymmer mer luft förändrar spooluptiden?


    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Just VR6-turbon på rejsa ska sitta mittmonterad, så då valde polaren att köra med vattenväxlare.
    Hmm, det förklarar ju lite. Handlar alltså om packningstekninska orsaker. Men vattnet måste han ju ändå leda fram till fronten och kyla , manligaste vore ju med ett par IC:n från Sierra cosworth som man skarvar tills den har bilens bredd och placerar på taket, manligt så det förslår!
    Finns en Ford-rallybil (RS200?) som har den lösningen, finns ju sämre bilar att kopiera
    Skall en vattenkyld LLK installation bli riktigt effektiv krävs ett separat kylsystem med vattenkylare och kylvätskepump. Installationen blir onödigt dyr om andra alternativ kan användas.

    Mvh Anders-1500

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Anders-1500
    Skall en vattenkyld LLK installation bli riktigt effektiv krävs ett separat kylsystem med vattenkylare och kylvätskepump.
    Givetvis.

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    ...Vattnet i dem måste ju cirkulera och kylas det med...
    Såsom JonTe påpekade så blir ju inloppsluften aldrig kallare än kylmediet, i dethär fallet vatten då. Men en normal IC så har man ju också nytta av den kylande fartvinden för att få ner tempen på inloppsluften, mer och mer fördelar med det gamla klassiska systemet ju mer man tänker på det. Vore det inte bättre och enklare med ordentlig vatteninsprutning än dessa invecklade chargecoolers?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    330
    [quote=Ken-1]
    Citat Ursprungligen postat av "Anders-1500":2qpco3j7
    Skall en vattenkyld LLK installation bli riktigt effektiv krävs ett separat kylsystem med vattenkylare och kylvätskepump.
    Givetvis.

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    ...Vattnet i dem måste ju cirkulera och kylas det med...
    Såsom JonTe påpekade så blir ju inloppsluften aldrig kallare än kylmediet, i dethär fallet vatten då. Men en normal IC så har man ju också nytta av den kylande fartvinden för att få ner tempen på inloppsluften, mer och mer fördelar med det gamla klassiska systemet ju mer man tänker på det. Vore det inte bättre och enklare med ordentlig vatteninsprutning än dessa invecklade chargecoolers?[/quote:2qpco3j7]

    Ett vattenkylt laddluftkylarsystem borde inte bli riktigt lika effektivt eftersom värmen överförs mellan olika medium fler gånger:

    Vanlig IC:
    Fartvind-Laddluft

    Vattenkylt IC system:
    Fartvind-vatten-laddluft

    Eller är jag ute och cyklar?

    Mvh Anders-1500

Liknande ämnen

  1. Plocka av Transimisons kåpa utan topp lyft 9-5 2.0t
    Av ReD- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 20:51
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:32
  3. x-flow= stor skillnad?
    Av SAAB örnie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 17:58
  4. Stor skillnad alu ic vs viggen?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •