Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Typ av kontaktdon på hajfenan

  1. #1

    Typ av kontaktdon på hajfenan

    Vad för kontaktdon sitter det på hajfenans kabelstump?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    41
    ingen alls har jag för mig. den kopplas endast då du har teleboxen i bilen, ska ligga bakom stereon och skramla någonstans!
    Saab 9-3 Aero -01.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av Syncmaster
    ingen alls har jag för mig. den kopplas endast då du har teleboxen i bilen, ska ligga bakom stereon och skramla någonstans!
    Visst finns det kontakt på hajfenan, men vad det är för kontakt vet jag inte. Den passar iaf inte ihop med "vanliga" kontakter.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  4. #4
    Finns lite olika typer i RF sammanhang, TNC, FME osv.. Tänkte köpa en hajfena med antenn i. Kabel och kontakter till resten tänkte jag själv göra.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Syncmaster
    ingen alls har jag för mig. den kopplas endast då du har teleboxen i bilen, ska ligga bakom stereon och skramla någonstans!
    Visst finns det kontakt på hajfenan, men vad det är för kontakt vet jag inte. Den passar iaf inte ihop med "vanliga" kontakter.
    Nej, det är ingen vanlig kontakt... Jag letade ett bra tag innan jag gav upp och klämde på en FME-kontakt istället. Alternativet är väl att köpa SAABs koaxsladd med monterade kontakter (antagligen rätt bra, jag misstänker att det är en specialare med extra låga förluster eftersom verkstadshandboken på något ställe och för någon modell säger att man ska lägga in den istället för den fördragna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Biltema har RG-58CU kabel. 3 meter för 39,90:- och 5 meter för 49,90:-
    På den sitter det FME kontakter. Det passar på ena sidan till antennsladden till mobilen, men hur det blir till Hajfenan vet jag inte än.


    Hur många meter behöver man?

  7. #7
    Kontakttypen heter SMB, men på SAAB ligger det dessutom en plasthylsa utanpå. Elfa SMB passar dock ändå. Dock nästan omöjligt att montera på koax RG174 själv. Bättre köpa kit på SAAB med antenn + förberedda kablar med SMB-SAAB i båda ändar. Sedan kan man löda ihop denna koax med en annan koax med FME. Om man gör det snyggt borde det inte bli några större ledningsförluster. Behövs ca 4 m i en sedan och drygt 5m i en kombi. Sedan har SAAB färdiga kablar också med FME, 5263132 till GSM och 5374400 el. -18 om man dessutom har GPS i hajfenan.

    /sniclas
    --- Chips é gott gott ---

  8. #8
    Antennkabeln som kommer ifrån telefonhållaren har en FME i andra änden så jag antar att den bara ska pluggas på Saabs kabelkit isåfall?

    Är det två kablar om man har GPS antenn i hajfenan?

  9. #9
    Kablarna med numren enligt ovan har FME i ena änden för anslutning till antennkabel från handsfree-hållare t.ex. Dyra grejer förstås och därför kan omlödning av 'kitet' med navigation hajfena+saabkablar bli klart billigare.

    Japp, två korta kabelsvansar på hajfenan med GPS+GSM inuti. En blå och en röd kontakthylsa men båda SMB i mitten.
    --- Chips é gott gott ---

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Kontakterna är troligen av typen FAKRA och blå och lila är standardfärgerna (kodade) för GSM & GPS. Detta är standardkontakter inom bilindustrin och troligen kommer väl fultema och liknande ha sådana kontakter och kablar om ett antal år... ...eller inte... hursomhelst så är dessa enkla och snabba att montera samt går inte att koppla fel.

    Frågan jag har är hur jag vet om antennen på en og9-3 har BÅDA kablarna så man vet om man kan koppla in GPS...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Kontakterna är troligen av typen FAKRA och blå och lila är standardfärgerna (kodade) för GSM & GPS. Detta är standardkontakter inom bilindustrin och troligen kommer väl fultema och liknande ha sådana kontakter och kablar om ett antal år... ...eller inte... hursomhelst så är dessa enkla och snabba att montera samt går inte att koppla fel.

    Frågan jag har är hur jag vet om antennen på en og9-3 har BÅDA kablarna så man vet om man kan koppla in GPS...
    Min bil skulle vara telefonförberedd och mycket riktigt gick där en kabel från hajfenan. Tyvärr fanns inte GPS-kontakten med. Du kan alltså räkna med att få byta antenn.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    GPS kabeln är mycket riktigt en FAKRA. Blå/Lila är nog kabeln också om jag inte minns fel.

    Har ett svagt minne av FAKRA Blue Code C.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Kontaktstift till kontaktdon, var köper man?
    Av benny900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 03:34
  2. [LÖST] Startproblem & olika kontaktdon NG9-3 B207L
    Av Jyffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 18:44
  3. Belysning sminkspegel och kontaktdon baklampor. 9-5SC -06
    Av Index i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 18:43
  4. [LÖST] Byta kontaktdon på gammal röd DI-kassett
    Av Roger #2378 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 09:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •