Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vem skall betala ABS-givare?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Vem skall betala ABS-givare?

    Hej, vet inte om detta är rätt avdelning riktigt, men jag har fått växellådan bytt på min ng 900set, då pinjonglagret rasade.
    Verkastan ringde idag och sa att dom var klara. Till saken hör, att de sa att det slog i bromsarna vänster fram, även i pedalen, när man bromsade.
    De trodde ABS-givaren gått sönder då de skulle skruva lös subframe mm. Detta var tydligen normalt, då den var rejält fastrostad

    Frågan är: Skall de bekosta bytet av denna, eftersom de haft sönder den, eller ska jag göra det?
    Vad kan man begära av denna verkstad? Det är en OK-verkstad.

    Svar mottages gärna snabbt, då jag skall åka och hämta bilen imorrn med tåg.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Den som förstör betalar tycker jag.
    Heavy metal is the law.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av ravenlord
    Den som förstör betalar tycker jag.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Ja, jag tycker nog också, men om den inte gick att få lös utan att den gick sönder då, då hade ju jag ändå haft sönder den om jag hade gjort det själv...

    Jag vet inte riktigt vad man kan kräva.
    Nån som vet vad en sådan kostar föresten?

    Tack för svar iaf.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    När jag bytte lite delar på svenska bil, så förstörde de ena krängningshämmarbussningen. De hävdade att jag skulle betala för de var tvungna för att byta den del jag sagt till dem. Som den mes man är så pröjsade jag. Såhär i efterhand har jag insett att jag säkert kunde fått dem att betala om jag stått på mig. Har du ork, så kräv att de ska betala, men du får säkert tjafsa lite först.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Hmm, förstår inte vad dom ska på abs givaren och göra när dom ska ha loss subframen??

    //Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Hmm, förstår inte vad dom ska på abs givaren och göra när dom ska ha loss subframen??

    //Mathias
    Jag håller med dig, vad fan skulle de på den för
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Stå på dej.
    jag har haft ner subframen på ng900 flera gånger och inte fan lyckats träffa eller skada givaren till absen.
    skaffa referrenser ring andra firmor och fråga om det är valigt att dom går sönder.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Om den inte var sönder innan du lämnade in bilen.. och du kan bevisa att det var verkstaden som har haft sönder den, så är det verkstaden som ska kosta på sig att laga det som gått sönder.
    Om nu inte verkstaden går med på det så kan du ju alltid vissa din tacksamhet med att slå en piss i deraas brevlåda "inte att föredra men ändå"
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Det är faktiskt vanligt att de går sönder om man börja riva med den. De tidiga sitter i ett alu fästa som ärgar sönder.

    Har man tur får man bort givarn hel och kan köpa ett plastfäste som finns på Saab.

    Kan vart att de trodde att abs givarn va ivägen när drivaxeln skulle ur. Har då alufästet vällt/ärgat så kan den tagit emot!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    "You break, you pay".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    fråga varför dom inte lossa kontakt stycket om dom inte fick bort givar n

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Då ställer jag mig på andra sidan staketet med följande tankenöt:
    Om verkstaden sagt till dig att kostnaden för jobbet/materialet inkluderar en ny ABS-sensor eftersom de av erfarenhet vet att den brukar vara omöjlig att få loss utan att gå sönder, tycker ni det är bättre?
    Och då menar jag inte trådskaparens problem specifikt, utan mer allmänt eftersom det är ett vanligt problem i landets verkstäder. Alltså inget illa ment mot dig wesslan_theman.
    Det skulle alltså betyda att totalpriset för ett antal reparationer skulle gå upp med X-antal tusenlappar. Det är självklart mer lönsamt för verkstaden att göra som jag skrev eftersom de då kan slita bort den gamla med våld och inte behöver lägga tid på att först försöka få loss den gamla hel samt att de får förtjänsten på att sälja en ny.
    Faktum är ju trots allt det att oavsett vem som skulle utföra reparationen (t ex bilägaren själv) så skulle han åka på att betala för en ny sensor.

    Mvh Stoffe

  15. #15
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 95sqr
    fråga varför dom inte lossa kontakt stycket om dom inte fick bort givar n

    Detta ärende var nog det dummaste jag någonsin hört...............................


    Vilka rikspuckon... Självklart ska dom betala....!

    Som 95SQR säger.. Det händer OFTA när man ska sänka osv bilar att det inte går att lossa Givaren,,då får man lossa kontaktstycket...

    Men det största frågan är väl... VA I HELSKÅTTA hade dom där o göra..?????

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Då ställer jag mig på andra sidan staketet med följande tankenöt:
    Om verkstaden sagt till dig att kostnaden för jobbet/materialet inkluderar en ny ABS-sensor eftersom de av erfarenhet vet att den brukar vara omöjlig att få loss utan att gå sönder, tycker ni det är bättre?
    Och då menar jag inte trådskaparens problem specifikt, utan mer allmänt eftersom det är ett vanligt problem i landets verkstäder. Alltså inget illa ment mot dig wesslan_theman.
    Jag skulle säga att ordet fackmannamässigt är nyckelordet.

    Om det är så att de av erfarenhet vet att den brukar gå sönder så skall det flaggas innan man sätter igång, eftersom priset bör vara jämförbart med andra (eventuellt duktigare) verkstäder som klarar att göra ett fackmannamässigt jobb utan att ha sönder den. Jag vet inte riktigt omständigheterna här, men det finns en risk att jag skulle kunna bli lite upprörd över om verkstan sätter igång och har sönder saker på bilen som de tycker är nödvändigt utan att fråga mig om det är ok att göra på det viset först. Om det är något som råkade vara ett oväntat fel som måste åtgärdas så är det Ok ta extra betalat men det låter som det är tveksamt i det här fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2mxdkwoy
    Då ställer jag mig på andra sidan staketet med följande tankenöt:
    Om verkstaden sagt till dig att kostnaden för jobbet/materialet inkluderar en ny ABS-sensor eftersom de av erfarenhet vet att den brukar vara omöjlig att få loss utan att gå sönder, tycker ni det är bättre?
    Och då menar jag inte trådskaparens problem specifikt, utan mer allmänt eftersom det är ett vanligt problem i landets verkstäder. Alltså inget illa ment mot dig wesslan_theman.
    Jag skulle säga att ordet fackmannamässigt är nyckelordet.

    Om det är så att de av erfarenhet vet att den brukar gå sönder så skall det flaggas innan man sätter igång, eftersom priset bör vara jämförbart med andra (eventuellt duktigare) verkstäder som klarar att göra ett fackmannamässigt jobb utan att ha sönder den. Jag vet inte riktigt omständigheterna här, men det finns en risk att jag skulle kunna bli lite upprörd över om verkstan sätter igång och har sönder saker på bilen som de tycker är nödvändigt utan att fråga mig om det är ok att göra på det viset först. Om det är något som råkade vara ett oväntat fel som måste åtgärdas så är det Ok ta extra betalat men det låter som det är tveksamt i det här fallet.[/quote:2mxdkwoy]Jag spinner vidare här eftersom jag nyligen var ute för ett liknande fall på mitt jobb. Ett hjullager som skulle bytas på en S40 -99. Vi hade ingen anledning att misstänka att ABS-sensorn satt så pass fastrostad eftersom bilen inte var så sjukt gammal, varpå kostnadsförslaget för reparationen inte innefattade någon ny sensor.

    För att pressa ut lagret behövde sensorn demonteras, något som efter många svordomar och yrkeshemligeheter visade sig omöjligt. Sensor gick således till de sällare jaktmarkerna. Givetvis fanns ingen sensor hemma varpå kunden krävde lånebil och ny sensor kostnadsfritt.

    Självklart förstår jag kunden eftersom han helt plötsligt blev utan bil vid en tidpunkt han inte beräknat samtidigt som han skulle bli ett antal tusenlappar fattigare, lika oberäknat det.

    Men som jag tidigare skrev så hade han, om han försökt reparera själv suttit i precis samma sits, om inte värre, då han inte hade haft samma möjlighet till lånebil och eventuellt även svårare att ta sig till en reservdels ÅF och beställa en ny sensor, som han senare skulle ha lika svårt för att hämta.
    Till detta skall läggas att jag vid flertalet tillfällen fått in bilar från mindre verkstäder där bilägaren normalt sett är stamkund hos mig, men av okänd anledning vänt sig till billigare reparatör. Vid dessa tillfällen har bilarna utan vidare blivit ståendes flera dagar hos oss, utan speciellt stort intresse från den lilla verkstaden.
    Något som jag finner mycket märkligt då samma bilägare (när han lämnat bilen direkt hos mig för rep.) ringer flera gånger samma dag för att veta om bilen är klar trots att jag uttryckligen meddelat exakt när bilen beräknas vara klar och dessutom lovat ringa när den väl är det.
    Det är extremt sällsynt att en bil blir ståendes till nästa dag hos oss och i de fallen är kunderna oftast riktigt irriterade, trots att vi gjort allt i vår makt för att förhindra detsamma samt självklart erbjudit lånebil.

    Vad jag vill ha sagt med de senare raderna är att det förefaller helt okej att vem som helst låter deras bil stå och skräpa i flera dagar utan att ens höra av sig, medans det förväntas att en märkesverkstad skall laga felet innan det ens uppträder. Utöver detta skall märkesverkstaden självklart tillhandahålla fri lånebil/cykel, med fria mil och fri bensin, toalett, kaffe, morgon- och kvällstidning, förtur i den bokning/kö som inte tycks finnas, 50% rabatt på alla verkstadsbesök samt självklart skall alla eventuella fel som hittas vid en service ingå i det förutbestämda servicepriset, som ovan på allt är åt helvete för dyrt, ja rena skämtet faktiskt.

    Ni får ursäkta att jag driftade iväg lite där, men jag satt och funderade igenom min vardassituation på jobbet, varpå jag tog några exempel på krav som kunder genom åren ställt.

    Jag kan utan att blinka hålla med om att det är åt helvete för dyrt att serva på märkesverkstad, men det är som regel inte så stor del av de pengarna som blir vinst. Ni skulle bli förvånade över hur mycket onödiga kostnader som biltillverkarna lägger på sina verkstäder. Dessutom gör det höga priset att kunderna förväntar sig mer, t ex i form av utökade garantier och goodwill. Något som i slutändan bekostas av höjda verkstadspriser. Så är spiralen fulländad...

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Nu har jag köpt en beg. sensor på skroten för 300...

    Tror det är svårt att få ut nåt från verkstan, för bilen la av i sundsvall, jag bor i uppsala... Verkstan ligger i sundsvall... hade inte tid att vänta då jag åkte tåg i lördags för att hämta bilen och då fanns ingen mek på plats. Det är inte helt enkelt att få personalen i kassan att fatta vad man pratar om, dessutom hade meken som lagt kostnadsförslaget åkt till turkiet...

    jaja, blir till att byta själv på nåt vis, måste byta bussningar i framvagnen så jag tar det väl på samma gång...

    ps. är det nån som vet vad en Saabverkstad tar för byte av växellåda på en ng900? exkl. växellåda alltså.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag spinner vidare här eftersom jag nyligen var ute för ett liknande fall på mitt jobb. Ett hjullager som skulle bytas på en S40 -99. Vi hade ingen anledning att misstänka att ABS-sensorn satt så pass fastrostad eftersom bilen inte var så sjukt gammal, varpå kostnadsförslaget för reparationen inte innefattade någon ny sensor.

    För att pressa ut lagret behövde sensorn demonteras, något som efter många svordomar och yrkeshemligeheter visade sig omöjligt. Sensor gick således till de sällare jaktmarkerna. Givetvis fanns ingen sensor hemma varpå kunden krävde lånebil och ny sensor kostnadsfritt.

    Självklart förstår jag kunden eftersom han helt plötsligt blev utan bil vid en tidpunkt han inte beräknat samtidigt som han skulle bli ett antal tusenlappar fattigare, lika oberäknat det.
    Oväntade problem har jag inget problem med.

    Men den mek jag använt de senaste 13 åren vet jag skulle ringt och meddelat komplikationen, föreslagit en åtgärd och frågat kunden hur han ville fortsätta. Sedan blir det inga sura miner efteråt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Oväntade problem har jag inget problem med.

    Men den mek jag använt de senaste 13 åren vet jag skulle ringt och meddelat komplikationen, föreslagit en åtgärd och frågat kunden hur han ville fortsätta. Sedan blir det inga sura miner efteråt.
    Självklart måste man ringa och meddela problemet, men även om man gör det så förväntar sig alla att slippa betala eftersom det inte var de själva som förstörde grejen.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 12:44
  2. Ny bil, vem skall betala fordonsskatten?
    Av Sullano i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 12:17
  3. Vad skall jag betala för "min" bil? (9-5 Aero '01)
    Av Uky i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 20:26
  4. Vad skall man betala för en 99:a turbo -79?
    Av Mattias Andersson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:02
  5. Vad skall man betala för en 99:a turbo -79?
    Av Mattias Andersson i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •