Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oil sludge-Vad behöver rengöras?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Oil sludge-Vad behöver rengöras?

    Hej!

    Om man skulle rengöra en B2x5-motor från allt vad oilsludge heter, vad är det allt som behöver rengöras? Det jag själv kommer på är:

    * Hela luftvägen från kobran till insug inkl. IC
    * Återcirkulationsröret
    * Oljetråg inkl. sil och ev. påfyllningsrör
    * Oljefällan och tillhörande slangar

    Nåt jag missat?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Du har ju säkerligen en del skit under ventilkåpan också, samt troligen en del trista avlagringar på kolvar t ex.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Du har ju säkerligen en del skit under ventilkåpan också, samt troligen en del trista avlagringar på kolvar t ex.
    Tack för svar, KK.

    Ventilkåpan är ren såvitt jag sett, dock kan det vara lite sot på kolvtopparna. Skall kollas!

    Nåt mer?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Mycket troligt att vevstakslagren är dåliga också.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Hur är det med kamkedja och den biten/sidan av motorn? Glidskenor och likande?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Mycket troligt att vevstakslagren är dåliga också.
    Har inte så stora problem såvitt jag vet, så jag tror inte att något därikring tagit skada ännu. Har aldrig varit ens i närheten av minimumnivå i olja.

    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Hur är det med kamkedja och den biten/sidan av motorn? Glidskenor och likande?
    Kamkedjan ska bytas ändå. Drev och sånt är fina, men det börjar blir dags för kedjan. Klarar säkert några tusen mil till, men det är väl läge att passa på... Är väl inget man behöver göra rent runt det, eller?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Kör med lite E85 i tanken en tid efter att du fått ihop motorn så försvinner sotavlagringarna på kolvarna.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Kör med lite E85 i tanken en tid efter att du fått ihop motorn så försvinner sotavlagringarna på kolvarna.
    Trodde det var en skröna... Är det fakta (egenhändigt eller av annan av dig känd person testat), eller?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    jag var ute i garaget och snackade med Edstrand häromkvällen. då var toppen inte på plats och hans etanolmonster visade sina fina kolvtoppar... dom var inte speciellt sotiga, dock kör ju inte Eden mkt mer än 3-4h med sina grejer.. hahaha. Jag vet ju inte om det skulle göra vanliga sotiga kolvar sotfria..... men dom som satt på plats var fräscha....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Kör med lite E85 i tanken en tid efter att du fått ihop motorn så försvinner sotavlagringarna på kolvarna.
    Trodde det var en skröna... Är det fakta (egenhändigt eller av annan av dig känd person testat), eller?

    Han har helt rätt att etanol har en rengörande effekt bigtime. MEN risken är att tanken bränslerören toppen och BTR mm tar skada. Så gör det INTE !

    Markus

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Kör med lite E85 i tanken en tid efter att du fått ihop motorn så försvinner sotavlagringarna på kolvarna.
    Trodde det var en skröna... Är det fakta (egenhändigt eller av annan av dig känd person testat), eller?

    Han har helt rätt att etanol har en rengörande effekt bigtime. MEN risken är att tanken bränslerören toppen och BTR mm tar skada. Så gör det INTE !

    Markus
    Ja, etanol renar bränslerören och allt på bränslesidan och kolvarna blir som nya!

    Tyvärr så har väl inte du testat att köra på E85? Låter ju som motorn ska sprängas

    Grejerna tar inte skada, inte under korta perioder, alltså under 10000mil

    Man har verkligen fått igenom sin skräckpropaganda, nästan som på Hitler tiden

    Och ja, jag har testat och kör på E85, byter man oljan lite oftare så är det inga nackdelar, än så länge, jag väntar med spänning.

    Znyper> Japp, det är sant, jag har testat och några kompisar. Se bara till att du inte kör för snålt, alltså tankar i för mycket E85.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Och ja, jag har testat och kör på E85, byter man oljan lite oftare så är det inga nackdelar, än så länge, jag väntar med spänning.

    Znyper> Japp, det är sant, jag har testat och några kompisar. Se bara till att du inte kör för snålt, alltså tankar i för mycket E85.
    Jag är helt med på ditt resonemang. Saker och ting tar skada av sprit, ja, men inte sjutton smälter den sönder packningar och slangar på nån månad?!

    Vad anser du vara lämplig inblandning för detta syfte? 15-20% i två tankar?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Och ja, jag har testat och kör på E85, byter man oljan lite oftare så är det inga nackdelar, än så länge, jag väntar med spänning.

    Znyper> Japp, det är sant, jag har testat och några kompisar. Se bara till att du inte kör för snålt, alltså tankar i för mycket E85.
    Jag är helt med på ditt resonemang. Saker och ting tar skada av sprit, ja, men inte sjutton smälter den sönder packningar och slangar på nån månad?!

    Vad anser du vara lämplig inblandning för detta syfte? 15-20% i två tankar?
    Börja med 15% och öka till max 25%, därefter kan inte T7 reglera lambdan, du märker det när CE lampan börjar lysa.

    Kör så en månad, det är absolut ingen fara, kan hända att bränslefiltret måste bytas pga att etanol löser upp gammalt klet i slangar osv, men det är ingen större fara det heller och eftersom du har en såpass ny bil tror inte jag de kommer inträffa.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Börja med 15% och öka till max 25%, därefter kan inte T7 reglera lambdan, du märker det när CE lampan börjar lysa.

    Kör så en månad, det är absolut ingen fara, kan hända att bränslefiltret måste bytas pga att etanol löser upp gammalt klet i slangar osv, men det är ingen större fara det heller och eftersom du har en såpass ny bil tror inte jag de kommer inträffa.
    Då tankar jag ca 10 liter E85 på 60 liters påfyllning (blir ~två sådana per månad) om jag känner det nödvändigt. Tack för tipset!

    Inget annat? Någon?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Oil sludge ??
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 01:15
  2. Turbobyte, vad ska rengöras?
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 12:54
  3. Oil Sludge
    Av mattias_wennberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 18:43
  4. Oil Sludge på og9-3 T7?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •