Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 900:an svårtstartad när den är kall

  1. #1
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723

    900:an svårtstartad när den är kall

    Har en gammal 900, en GLi från 1984.

    Den tenderar att vara svårstartad när den är kall, behöver inte vara speciellt kallt ute bara att den inte varit startat på ett antal timmar t.ex.

    Vad kan orsaken till detta fel vara? Stift, tändkablar samt fördelare är hyfsat nyligen bytta.

    Finns det någonting som styr t.ex. soppaflödet när bilen är kall, en kallstartsventil..? Kan det var något sådant som spökar?

    Tilläggas bör att den alltid startar men det kan ta en del extra sekunder.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    tjena, har hjärnsläpp för tillfället och kommer inte på exakt benämning, men knossan som sitter i framkant på toppen som reglerar insprutningens styrtryck brukar vara boven vid detta uppträdande.

    Mät mellan stiften på kontakten där (2 stift), kan inget värde i huvet men är det oändligt så är förvärmaren kass.

    får du ett troligt värde här finns anledning att tro att något spruckit eller kärvar.

    Skruva isär och ta en titt, ganska enkelt eller om du har möjlighet byt rakt av!

    Lycka till

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Hmm knossan?

    Har tagit en bild så kanske de blir lättare att förklara. Är det den platta runda delen till vilken det går två (ca. 1-2cm i diameter) slangar?
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  4. #4
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    upp
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Vi kan anta att knossan heter styrtrycksventil på riktigt. Om man kikar på bilden så sitter den till vänster om den del du beskrev. Det går 2 svarta slangar till den, diam. ca. 7-8mm.

  6. #6
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Vi kan anta att knossan heter styrtrycksventil på riktigt. Om man kikar på bilden så sitter den till vänster om den del du beskrev. Det går 2 svarta slangar till den, diam. ca. 7-8mm.
    Till vänster? Det måste väl vara den delen jag menar väl, ser lite ut som ett ufo...
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  7. #7
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    upp
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  8. #8
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    där dom 2 rostigare anslutningarna du förmodligen har i motorummet sitter styrtrycksventilen

    dvs, nedanför termostathuset om man ser det till bilden,

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Annars kan man ju misstänka att termotidrelät är lite vaj. Den grejen som sitter ovanför termoventilen till EGR-ventilen. Har för mig att dina startsvårigheter är ganska vanliga och beror på att termotidventilen är lite snålt ställd. Kommer inte ihåg var jag läste detta men det var en engelsk hemsida. Du kan koppla en normalt öppen återfjädrande knapp i kupén parallellt med termotidrelät och på så vis prima motorn när du har lust för enklare starter.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    där dom 2 rostigare anslutningarna du förmodligen har i motorummet sitter styrtrycksventilen

    dvs, nedanför termostathuset om man ser det till bilden,
    Okej då är jag med, är det enklast att byta den här då eller vad gör man?
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  11. #11
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Annars kan man ju misstänka att termotidrelät är lite vaj. Den grejen som sitter ovanför termoventilen till EGR-ventilen. Har för mig att dina startsvårigheter är ganska vanliga och beror på att termotidventilen är lite snålt ställd. Kommer inte ihåg var jag läste detta men det var en engelsk hemsida. Du kan koppla en normalt öppen återfjädrande knapp i kupén parallellt med termotidrelät och på så vis prima motorn när du har lust för enklare starter.

    J.K Nilsson
    De stämmer att mina problem är vanligt förekommande, så fort bilen stått och blivit kall märker man av de.
    Vart exakt sitter den delen som du refererar till och hur kopplar jag en återfjädrande knappt till den?
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    De stämmer att mina problem är vanligt förekommande, så fort bilen stått och blivit kall märker man av de.
    Vart exakt sitter den delen som du refererar till och hur kopplar jag en återfjädrande knappt till den?
    den heter ju kallstarten o brukar man använda som extra spridare vid laddtryck på turbo bilarna( fast man märker inge skillnad när den går in)
    sitter ju uppe på gaspjället..att den bil inte vill starta är felet att du får ett högt styrtryck..som gör att din mängdskiva inte orkar lyfta med hjälp vanliga luftflödet som motorn har när du kör startmotorn(finns en bok som går igenom det systemet är den till (volvo B21))
    då hjälper det att starta den spidaren(kallstarten) men du har ett fel på ditt kallstartssytem nu o borde felsöka det..när start motorn går o tempen är under ? grader så leder den givare som sitter mellan insugsröret mot toppen spänning(+ kommer från startmotorn).som ska gå vidare till kallstarts ventilen.den funkar nog ej? fram med multimetern o mät om du får + spänning i kontakten på kallstarten o följ elkabeln till du hittar spänning när du kör start motorn.
    nu det trökiga mäta o köra start motorn sammtidigt .
    går att lossa kabeln på startmotorn o bara mäta mot den till man får 0 ohm..kanske inte så bra beskrivning men jag brukar hitta felet när jag mätt så här
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Annars kan man ju misstänka att termotidrelät är lite vaj. Den grejen som sitter ovanför termoventilen till EGR-ventilen. Har för mig att dina startsvårigheter är ganska vanliga och beror på att termotidventilen är lite snålt ställd. Kommer inte ihåg var jag läste detta men det var en engelsk hemsida. Du kan koppla en normalt öppen återfjädrande knapp i kupén parallellt med termotidrelät och på så vis prima motorn när du har lust för enklare starter.

    J.K Nilsson


    Sannolikheten att kallstartsventilen är felet är ganska liten av egna erfarenheter.

    1. Styrtrycksventilen

    2. Luftmassemätare, (ev, prova att dra bort vevhusventen från spjällhuset och plugga denna, det har förekommit fall då klockan i massmätarn inte öppnar helt pga av för högt luftflöde genom vevhuset vilket är resultatet av något slitna kolvringar.......= För lite soppa)

    En annan sak som förekommer är att någon/några spridare läcker och släpper in luft i systemet bakifrån, vilket resulterar i luftfickor i LMM och tillförseln vid startögonblicket blir något begränsad.

    Detta avhjälps i vissa fall genom att vrida på tändningen, slå av, vrida på, slå av osv. ett par gånger för att föra luftfickan in i returledningen och tiullbaka till bränsletanken.

    Hoppas detta går att läsa, blev mycket på samma gång....Heh

    3 EGR ventil, öppen eller stängd, hel eller kass?

    4 HÄR kan du kolla kallstartsventilen!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Tack för alla försölag, mycke blev de

    Men problemet uppenbarar sig endast när bilen är kall. Skulle jag stänga av den, vänta 15-30min och starta den igen skulle det inte vara några problem. Kan man inte utesluta några av era teorier i och med detta?
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Är motorn "fesljummen" eller "genomkall" när den är svårtstartad. Jag fick för mig att den var fesljummen likt mina startbekymmer på "den gammle"

    http://www.saab900classic.net/library.html

    http://www.thesaabsite.com/900old/8VCIS ... INGETC.htm

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är motorn "fesljummen" eller "genomkall" när den är svårtstartad. Jag fick för mig att den var fesljummen likt mina startbekymmer på "den gammle"

    http://www.saab900classic.net/library.html

    http://www.thesaabsite.com/900old/8VCIS ... INGETC.htm

    J.K Nilsson
    De är främst när den är genomkall
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är motorn "fesljummen" eller "genomkall" när den är svårtstartad. Jag fick för mig att den var fesljummen likt mina startbekymmer på "den gammle"

    http://www.saab900classic.net/library.html

    http://www.thesaabsite.com/900old/8VCIS ... INGETC.htm

    J.K Nilsson
    De är främst när den är genomkall
    Tag hjälp av kompis.

    Demontera två spridare och håll dessa över varsin flaska för att samla upp drivmedlet. Dra runt startmotorn och se om du får bränsledimma direkt eller om det tar ett par sekunders malande.

    Om du inte har en dimma direkt så börja felsök bränslesystemet enligt tidigare tips.

    Har du dimma direkt kolla om kallstartsventilen fungerar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Tack för tipset, ska göra detta.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

Liknande ämnen

  1. 9-3 Svårtstartad när motorn är varm
    Av mrpg99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 11:32
  2. Problem med 9-5 CE-lampa / svårtstartad
    Av Dakwin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 21:13
  3. Problem med svårtstartad OG-93!
    Av MaDmAz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 04:23
  4. Svårtstartad 9000i-89-2.0l
    Av Mangan! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •