Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: konstigt laddfel 900 2,0T 97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366

    konstigt laddfel 900 2,0T 97

    hej!
    jag har haft lite strul med laddtrycket det senaste...
    när jag precis fått steg 1 från BSR gick bilen som ett skott och laddade långt in på det röda.. (har ingen ricktig laddtrycksmätare)

    men nu för några veckor sedan la jag märke till att den inte ville ladda riktigt lika mycket.. ibland gick den bara till slutet på det gula och ibland ladda den som vanligt (in på det röda)

    Nu idag har jag kollat alla slangar (igen) och lyssnat efter pysljud.. även gått lös med startgas överallt, men inte märkt någonting...

    efter det tog jag loss slangen från MV som går till WG och körde lugnt lugnt och drog en ggn på 3:an för att se så jag fick upp bra laddtryck och det fick jag... efter det satte jag på slangen och då helt plötsligt ladda den precis som den gjort innan!!

    Men vad va felet???? skit någon stans som lossna? WG hängt sig??
    någon annan som haft samma "problem" för jag vill ju självklart veta vad det va så jag kan åtgärda felet...

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    kan va wg stången som kärvar på den axeltapp som går till själva wastegaten... plocka isär och putsa upp tapp och hål kan hjälpa, annars händer det ju att c anslutningen på MV täpps till av olja..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    kan va wg stången som kärvar på den axeltapp som går till själva wastegaten... plocka isär och putsa upp tapp och hål kan hjälpa, annars händer det ju att c anslutningen på MV täpps till av olja..
    ja när jag trimma bilen så hade vi problem med MV, då lånade jag tryckluften hos återförsäljaren och lite avfettning och sprutade i alla anslutningar på MV, efter det funka det bra... han sa även att VG:n kan bli lite trött efter ett tag, "så spänn den med en bricka och kolla om det fungerar bättre"

    men det låter ju inte helt fel det du säger.. ska ta och skruva isär den i helgen och titta.... finns det någon renoveringssats eller liknande man kan köpa till WG när jag ändå har den nere???

    MVH
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Finns det nån bra beskrivning för detta för oss riktiga nötter? Nån mekarbok som ni rekomenderar kasnke? Helst en med stora bilder, en sån där pekbok för barn under 3 år som man kan suga på sidorna utan att de pajjar..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Själva wastegaten sitter integrerad i avhashuset och där är det i sig inget som behövs göras. Däremot kan den klocka som styr wastegaten slappa till sig som sagt, men den förspänningen är justerbar på garret t25, det ska inte behövas några brickor. Justeringen görs på den stång som förbinder wg med tryckklockan. Det är ju där vi justerar det berömda grundladdtrycket, något som också kan vara bra att kontrollera. wg ska börja öppna vid 0,4-0,45bar, om man trycksätter direkt på tryckklockan.
    Ett varvs skruvande som förkortar stången genererar en tryckökning på 0,03bar på grundladdet. Till detta är det lämpligt att använda riktig mätutrustning; en fin-graderad tryckmätare som helst är kalibrerad nyligen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366
    Airflow

    vad exakt är det du menar att jag ska putsa upp och rengöra??
    ska jag in och skruva i WG eller är det klockan? kanske båda två?

    WH är väll inte så lätt att ge sig på eller??
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    nejnej, stången som går ut ur klockan är kopplad på en liten axeltapp på wg hävarmen. Det är denna axeltapp och hålet i tryckstångens ytterända som du ska se till så det inte kärvar. Fenomenent kan bli att när väl stången tryckts ut och öppnat wg, så nyper den fast på grund av rost och man får upp inte laddtrycket ordentligt vid nästa gaspådrag. Svårt att säga att just detta är felet, men det är iaf något som är gratis och enkelt att åtgärda varvid det kan vara rätt bra att börja med.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    nejnej, stången som går ut ur klockan är kopplad på en liten axeltapp på wg hävarmen. Det är denna axeltapp och hålet i tryckstångens ytterända som du ska se till så det inte kärvar. Fenomenent kan bli att när väl stången tryckts ut och öppnat wg, så nyper den fast på grund av rost och man får upp inte laddtrycket ordentligt vid nästa gaspådrag. Svårt att säga att just detta är felet, men det är iaf något som är gratis och enkelt att åtgärda varvid det kan vara rätt bra att börja med.
    nu förstår jag hur du menar Ska ta mig en titt på den imorgon!
    låter som det kan vara det som är felet för jag tycker den laddar väldigt olika.. tex kan den ladda bra på 2:an för att sedan inte ladda bra alls när jag drar ut den på 3:an!

    TACK!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    såhär kan det tydligen bli med en trasig DI kassett också, något som jag kan bekräfta.. Men man kan ju börja med sånt som är billigt istället för att gissa på det som är dyrast. Samma sak, rengöring av magnetventil kan vara nåt att kika på.
    Hoppas det löser sig!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366
    ja det är ju bara att hålla tummarna, köpa en ny DI-kasett är jag absolut inte sugen på... Hur kan man testa om DI-kasetten är kass då? får man felkoder eller måste man byta och se om det funkar bättre... känner ju tyvärr ingen i göteborg med en kasett så jag kan prova...

    får helt enkelt hoppas på att det är WG som strular
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    efterlys i så fall på efterlysning om någon i dina trakter skulle kunna tänka sig att låna ut, så löser det sig säkert. samma sak om du vill låna nån magnetventil.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    366
    Ja just det! ingen dum idé!
    satan va stor hjälp forumet har varit! finner ju svar på allt här inne! Man sparar många slantar på att ta sig tid att sitta och läsa/fråga här!

    bugar och bockar
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2.0T -05 låter konstigt
    Av Hottamale i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 08:28
  2. Konstigt fel på min 95-01!!
    Av vrid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 14:29
  3. TCS ANTILOCK & laddfel*hjälp*
    Av Turbofan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 18:21
  4. Min APC bär sig konstigt åt!!!!!!!
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •