Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bygga BILLIG bildator / CarPC vad behövs??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131

    Bygga BILLIG bildator / CarPC vad behövs??

    ja har alldeles för många tankar (på saker ja inte kan ens en gång) i huvvet... har snackat ett tag om chippat Xbox å ha som "dator" i bilen, men nu har ja fått en gammal P3 som inte är mycket för världen, men ja hade tänkt bygga om den så ja kan ha den i bilen... nu är min fråga:

    Vad behövs?? Grundtanken är att den ska va skitbillig, grunddator har ja ju redan... Vet tyvärr inte för tillfället va de e för nån bara men
    Utöver datorn ja har nu så lägger ja MAX 2.000:-!!! Skärm fixar ja utöver de priset då...

    Hjälp mig snälla alla data-nördar
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    men om det är en p3a så lär modekortet vara hyffsat stort, kan bli svårt att bygga in

    Enklast är nog att köpa ett miniatx, de är extremt små och du kan få in dem i handskfacket.

    Att det blir dyrare går nog inte att undvika. Om du ända vill använda p3an så kanske utrymmet där reservhjulet ligger är ett alternativ.
    Segfirre Productions

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    150
    Jag är inte datanörd men kan hjälpa dig ändå.Ska du sätta in en sådan dator så gör det i bagaget.Därifrån kommer du behöva en omvandlare 230 till 12V.Den kostar ca 800 och uppåt.Problemet är att de blir varma och kan slå av.Sedan måste du ta ström från någonstans,rekommenderas att dra från batteriet direkt med säkring mellan,annars kan det uppstå konstiga fel om du "tjuvar" från någonstans.Men jag rekommenderar att du sparar lite pengar,går in på cartft.com och köper ett färdigt paket med skärm,GPS,dator och kablar.Enklast och billigast i längden.
    Pilot igen....
    Saab og 9-3 Steg 2

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Först måste du hitta någonstans att placera din nuvarande datorlåda, eller ska du bygga nya låda?
    Minimallådstorlek bestäms av hur stor moderkortet är, samt hur högt grafikkortet sticker upp. (öppna och titta)
    Nu vet du hur stor plats hela bygget tar, sen får du hitta det utrymmet i bilen...

    Alternativt till att köra med "12VDC -> 230VAC och befintligt nätagg",
    är att hitta ett datornätagg som klara ostabilisera 13.8VDC in. (Det borde nog finns sådana, eller?)

    Sen får du dra fram en strömkabel som klara några 10-tal ampere, typ 4mm2 eller kanske 6mm2.

    Ytterligare ett problem är att fixa ventilation till din låda så den inte går varm (tror att alla P3:or har inbyggd thermal-shutdown).

    Grädden på moset är att du troligen måste bygga "stödskenor/mothåll" för att hålla alla kort i lådan på plats vid lite mer inspirerad körning/grusväg.
    Annars ligger de nog lösa i botten av lådan eller på god väg dit, om du förlitar dig på den lilla lilla skruven som sitter i fästblecket.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131
    Tja, bygga egen låda e nog inte så svårt så de blir nog de isf... eftersom ja redan har en del grejer till själva datorn får ja ju bygga "runt" de... de låter som de får bli som mort säger, i reservhjuls-baljan...
    stödskenor å sånt e redan utfunderat, vill ju inte de ska paja direkt ventilation fixas också ganska lätt med två fläktar i locket över baljan som kommer..
    de e just sjävla data-biten som ja har svårt för...
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    En kompis i usa har en butik som säljer delar till bildatorer. Du kan kanske hitta några tips där. http://www.customcarputers.com/
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Bättre är att trycka in kallluft från ena änden och suga ut varmluft i den andra änden.
    Så man får en bra cirkulation av kall->varm-luft

    Det enda problemet är att fixa kraften då?

    Ev. så kan man få lite härliga gui/keyboard/mus/input problem?
    Min erfarenhet av pekdon i "oroliga" miljöer är att trackballs med STOR kula funkar.
    Så att din "scrub" kan köra datorn

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    För kraften så rekommenderar ja verkligen ett DC-DC aggregat anpassat för ändamålet! Då får du en lösning som klarar att du startar bilen utan att burken startar om! Dessutom kommer den sköta uppstart och nedstängning av burken på ett korrekt sätt.

    Som input har du lämpligast en pekskärm + ett trådlöst tangentbord som du kan stoppa ner i fickan på baksidan passagerarstolen

    Programvaran behöver inte va så hightech...har du en bra skärm så kan du köra windows precis som det är, annars kan du använda ett "front end" program som Road Runner eller mediaengine. Finns flera sånna.

    En bra skärm kostar en slant och undvik gärna de allra billiaste som Lilliput o liknande. Xenarc gör väldigt bra skärmar men LinItx säljer ett billigare alternativ som funkar riktigt bra. Kör själv med 8" modellen i 4:3 format.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av mort
    Enklast är nog att köpa ett miniatx, de är extremt små och du kan få in dem i handskfacket.
    http://www.garaget.org/show_ext.php?...70&image=52411

    Bästa lösningen (tycker jag) är att köpa ett M1 ATX-aggregat. Det är gjort för att användas med datorer i bilar. DOCK så lämnar de endast totalt 90 watt uteffekt. Så en miniITX-dator är att föredra av flera anledningar, inte bara storleken. MiniITX-datorerna mäter 17x17 cm, vill man slå på stort (litet? ) går man ner på NanoITX som endast mäter 12x12 cm!

    Kan rekommendera http://www.cartft.com för inköp av delar. Snabba leveranser och bra priser. Garantiärenden är också smidiga. Ljudkortet på mitt moderkort sa upp sig direkt. Händer tydligen på 1-2% av moderkorten, enligt Olivier som står bakom CarTFT.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Och så skaffar du ett sånt här chassie http://www.customcarputers.com/Voom%20PC%20Case.htm

    Kör själv med ett mini-ATX MII12000 + M1-atx men tänk på att om du ska köra ett usb-ljudkort så kan filmer hacka lite pga klen CPU. På det inbygda ljudkortet är det dock inga problem.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Du kan ju alltid titta på ett moderkort med inbyggd grafik för att slippa ett utstående grafikkort. skall du bara ´köra musik och sånt klarar du dig med det. Ett amd socket a med det ligger ju på 400:- nytt se t ex www.shg.biz
    En ny amd sempron 2500+ socket a ligger på runt 500:-, duger med råge. Sen ett 256 eller 400mb ddr-minne, kostar ca 210 resp 420:-Sedan är frågan vad du skall ha för disk, har inte någon erfarenhet av hur en vanlig 3,5" för hemmabruk håller. Annars finns det ju massor av beg diskar avsedda för bärbara på tradera, dessa är väl tåligare. Sen är det bara nätagget kvar, och en cd/dvd-rom vilket inte kostar några större summor. Med såpass lite prylar i datorn så bör du klara dig med ett 150w nätaggregat, du kan räkna på http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

    moderkort 400:-
    cpu 500:-
    minne 210/420:-
    nätagg 1-200:-
    hårddisk beror ju helt på storlek
    dvd-rom ~150-200

    Sen är det bara att snickra ihop en lämlig låda att stoppa i skuffen men några fläktar i osv.
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Fast med 2000:- i budget så får nog chassiet bli en hemmasnickrad plywoodlåda

    Bara det rackarns can-bus interfacet till min kostar 2300:-

    Känns som om jag snart köpt två av allt, enligt tesen fel-gör om-gör rätt.
    Lagomt när jag tror mig ha hittat det optimala och köpt det så hittar jag något bättre.
    Inne på mitt tredje WLAN kort, andra (4:e om man räknar dom vanliga som jag ska ha till min bärbara) GPS, 2:a ljudkort, 2:a bildkskärm, o.s.v.
    Inte för att något av det första valen har varit dåliga, men bara för att dom andra passar mig bättre.

    Så vad ni än gör om ni ska bygga carputer, tänk igenom erat behov och vad ni vill ha för finesser... det blir dyrt annars ;-)

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    tänk igenom erat behov och vad ni vill ha för finesser... det blir dyrt annars ;-)
    hehe kan tänka de nä, de blir nog till å ta en riktig funderare på detta efter alla dessa svar..
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

Liknande ämnen

  1. Bildator saab 900ng
    Av zimm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 21:50
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 20:29
  3. Vad behövs för att bygga om från900 till 9-3?
    Av Whellibaboa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 01:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •