Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131

    Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

    Bytte bromsbeläggen fram på min 900ng igår... Sen satte ja mig i bilen å pumpade på pedalen tills de kändes normalt (läst i Haynes), sen tog ja en liten åktur men då tog bromsarna bara när pedalen var nästan längst ner mot golvet... läste i Haynes att man skulle pumpa upp trycket å ja stod å pumpade som en galning, men de e fortfarande likadant.. va har ja gjort fel??? eller har ja missat nåt??
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

    Citat Ursprungligen postat av mr.dick
    Bytte bromsbeläggen fram på min 900ng igår... Sen satte ja mig i bilen å pumpade på pedalen tills de kändes normalt (läst i Haynes), sen tog ja en liten åktur men då tog bromsarna bara när pedalen var nästan längst ner mot golvet... läste i Haynes att man skulle pumpa upp trycket å ja stod å pumpade som en galning, men de e fortfarande likadant.. va har ja gjort fel??? eller har ja missat nåt??
    Du glömde kanske att lufta systemet.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131

    Re: Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Du glömde kanske att lufta systemet.
    Hehe så mycke kan ja om sånt hur gör man de då??
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

    [quote=mr.dick]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":35yaz4tv
    Du glömde kanske att lufta systemet.
    Hehe så mycke kan ja om sånt hur gör man de då??[/quote:35yaz4tv]


    Alt. 1

    Ta hjälp av en kompis.
    1. Se till att du har tillräckligt med olja i påfyllningsburken.
    2. Ta en sportdrycksflaska (eller likn.) som du sätter en smal slang på. Trä slangen på nippeln så oljan kommer i flaskan istället för på golvet när du luftar.
    3. Kompisen pumpar upp tryck i pedalen och håller sedan pedalen nedtryckt samtidigt som du öppnar nippeln vid hjulet (ett hjul i taget).
    När det slutar komma luft kan du stänga nippeln och kompisen kan släppa pedalen efter att du stängt ordentligt.
    4. Upprepa punkt tre vid samtliga hjul/bromsar.
    Håll koll på oljepåfyllnigsburken så inte oljan tar slut och fyll på vid behov. Tar oljan slut i burken kommer det in ny luft den vägen.

    Alt. 2
    Åk till Saab och be dom byta ut oljan. Fräsch olja är aldrig fel.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131
    okej, de lät ju inte helt omöjligt iaf.. tack
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Om han bara har bytt belägg utan att öppna bromssystemet någonstans ska väl inte en luftning vara nödvändig?

    Mvh
    /Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    462
    Medlem#
    6131
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Om han bara har bytt belägg utan att öppna bromssystemet någonstans ska väl inte en luftning vara nödvändig?
    *visslar* råka skruva av en slang så de läckte lite vätska, men bara pyttelite... trodde man skulle ha av den också, men de rann bara i typ 2 sek...
    Medlem #6131
    Bilen på: Garaget

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Om han bara har bytt belägg utan att öppna bromssystemet någonstans ska väl inte en luftning vara nödvändig?

    Mvh
    /Martin
    Det verkar behövas om man läser hans beskrivning.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och se till att inte bromsvätskan tar slut uppe i burken, det är skitviktigt, då måste du lufta ut all luft ända däruppifrån!! Inte så roligt

    Finns det inga luftverktyg att köpa på biltema eller nåt? Som är smidigare/lättare/snabbare än flasktricket ?

    /Rydde

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Jo de finns en liten slangbit som man sätter på nippeln, andra änden har en grunka med en backventil sen äre bara att pumpa.. Sen finns ju en annan variant som du kopplar på behållaren å sen trycksätter å på så vis trycker vätska genom systemet.. De bästa enligt mig är att skaffa en mojäng som kostar ca 700kr dyr men bra... Den funkar på så vis att du kopplar in en slang på nippeln, sen kopplar du mojängen till kompressorn som skapar ett undertryck.. Sen suger du ur vätskan och allt hamnar snyggt i en behållare...
    Mvh/adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  11. #11

    Re: Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp

    Citat Ursprungligen postat av mr.dick
    Bytte bromsbeläggen fram på min 900ng igår... Sen satte ja mig i bilen å pumpade på pedalen tills de kändes normalt (läst i Haynes), sen tog ja en liten åktur men då tog bromsarna bara när pedalen var nästan längst ner mot golvet... läste i Haynes att man skulle pumpa upp trycket å ja stod å pumpade som en galning, men de e fortfarande likadant.. va har ja gjort fel??? eller har ja missat nåt??
    Hej

    På alla mina Saabar hittills har jag varit tvungen att pumpa säker 10x det som är uppgett. Fortsätt att pumpa på du... Innan du ger dig på luftning.

    Mvh

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Finns det inga luftverktyg att köpa på biltema eller nåt? Som är smidigare/lättare/snabbare än flasktricket ?
    Mekonomen har/hade ett verktyg som jag själv tycker är överlägset alla andra.
    Det är en liten ejektorpump som sitter på en 1l behållare och som man sedan kopplar till tryckluften.
    Pumpen suger vätskan/luften nedifrån oken, det följer med en slang, men finns en bättre modell med anslutning för två nipplar så det enda man behöver göra är att stå och pytsa i lite ny vätska i beållaren under tiden.

    Kostar ~5-600:-

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    En sån vill jag ha

Liknande ämnen

  1. Byte bromsbelägg fram 9-5 Aero
    Av zemren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 22:40
  2. Byte bromsbelägg fram og9-3?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •