Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Renovera motorn - Hjälp!

  1. #1

    Renovera motorn - Hjälp!

    Hej!

    Har läst att man gärna ska ha en fräsch motor innan man trimmar oså för att det ska hålla.
    Nu undrar jag vad man ska renovera? Vad för saker man ska byta?
    Läste nå om packboxar, ramlager? Kan nån säga vad man ska byta ut för att få en fräsch motor.. (kopplingen och låda är nyrenov.)


    / Elin

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Bilmodell-motor?

    En förnuftig sak vore ju att låta renovera toppen så att ventilerna håller tätt när de skall..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Det beror på vad du har för mål. Du har ju redan en bättre början än de flesta som trimmar; en fräsh låda + koppling. Såg i den andra tråden att du hade en 9-3 -98 185hk. Inte behöver du riva i motorn ifall den är fräsh och problemfri i övrigt. För att byta lager och packboxar som du nämde så måste motorn ur och skruvas i smådelar. En himla massa jobb!
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #4
    9-3 -98 185hk är det..

    Men har läst att folk skriver att man ska ha en fräsch motor innan man trimmar annars blir det ett "ras" och massa utgifter?

    Hur vet jag att min är fräsch? Ja den funkar bra, låter fint i motorn men den har ju ändå gått 15 000 mil..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187
    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    9-3 -98 185hk är det..

    Men har läst att folk skriver att man ska ha en fräsch motor innan man trimmar annars blir det ett "ras" och massa utgifter?

    Hur vet jag att min är fräsch? Ja den funkar bra, låter fint i motorn men den har ju ändå gått 15 000 mil..
    Tror inte du behöver oroa dig för din motor. Är de skött ordentligt och inte har några missljud så SKA det inte vara några problem

    Det man bör göra i innan man trimmar är att byta till fräsch olja, nya stift och att helt enkelt se till att allting är som det bör. Är man riktigt seriös så skruvar man åt alla slangklämmor som man kan komma åt, särskilt de som som är på insugningsslangar/rör mellan Turbo IC/IC spjällhus.
    Byta vakumslangar som kanske börjar bli dåliga är också en god ide.

    Lycka till
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Tror inte du behöver oroa dig för din motor. Är de skött ordentligt och inte har några missljud så SKA det inte vara några problem

    Det man bör göra i innan man trimmar är att byta till fräsch olja, nya stift och att helt enkelt se till att allting är som det bör. Är man riktigt seriös så skruvar man åt alla slangklämmor som man kan komma åt, särskilt de som som är på insugningsslangar/rör mellan Turbo IC/IC spjällhus.
    Byta vakumslangar som kanske börjar bli dåliga är också en god ide.

    Lycka till
    Vart skaffar jag nya vakumslangar? Finns det nån sida på nätet?

    Tack för alla råd!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    Tror inte du behöver oroa dig för din motor. Är de skött ordentligt och inte har några missljud så SKA det inte vara några problem

    Det man bör göra i innan man trimmar är att byta till fräsch olja, nya stift och att helt enkelt se till att allting är som det bör. Är man riktigt seriös så skruvar man åt alla slangklämmor som man kan komma åt, särskilt de som som är på insugningsslangar/rör mellan Turbo IC/IC spjällhus.
    Byta vakumslangar som kanske börjar bli dåliga är också en god ide.

    Lycka till
    Vart skaffar jag nya vakumslangar? Finns det nån sida på nätet?

    Tack för alla råd!
    Vakuumslang brukar finnas på de flesta mackar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    Tror inte du behöver oroa dig för din motor. Är de skött ordentligt och inte har några missljud så SKA det inte vara några problem

    Det man bör göra i innan man trimmar är att byta till fräsch olja, nya stift och att helt enkelt se till att allting är som det bör. Är man riktigt seriös så skruvar man åt alla slangklämmor som man kan komma åt, särskilt de som som är på insugningsslangar/rör mellan Turbo IC/IC spjällhus.
    Byta vakumslangar som kanske börjar bli dåliga är också en god ide.

    Lycka till
    Vart skaffar jag nya vakumslangar? Finns det nån sida på nätet?

    Tack för alla råd!
    Vakuumslang brukar finnas på de flesta mackar.
    Eller på Saab....
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    780
    Hur hårt skall det trimmas?

    Är det inte värre än säg ett steg 3 så är det nog ganska lugnt. Finns ju många som kör med steg3 och 20000mil+ utan problem.

    Ska du däremot plocka mycket effekt ur motorn, säg 400+ kan det nog vara värt att se över framförallt toppen, men även bottendelen med lager och liknande.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Renovera motorn saab 900 aero -84, Tips på firma eller nått?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:52
  3. Renovera motorn i Gävle
    Av Astro i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:07
  4. Fel på motorn Hjälp mig!
    Av Joni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •