Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bakhjulsinställning 9-5 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33

    Bakhjulsinställning 9-5 aero

    Hej, är ny på detta forum och hoppas på hjälp i denna fråga.
    På min 9-5 Aero slits bakhjulen på insidan kraftigt. Jag har ställt in toe-in enligt anvisad data men det hjälper inte. Återstår då cambervinkeln. Enligt uppgift finns det numera några mellanläggsbrickor att använda för camberinställningen, tidigare fanns ett värde, men man kunde inte justera.
    Har kollat med Saab verkstäder och de vill inte göra några justeringar då väghållningen skulle förändras katastrofalt. Då var det bättre att köpa en Skoda säger dom
    Jag skall mäta upp alla hjulvinklarna nästa vecka till att börja med och återkommer efter det.
    Är det någon som har erfarenheter av detta är jag tacksam om jag fick ta del av dem.
    Tack på förhand /kbe

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Kan inte säga att jag har erfarenhet av att ändra camberna positivt, men när jag ändrade min negativt fick jag betydligt bättre grepp i kurvorna. Jag har -2,3 fram och -2,7 bak. Visst sliter det lite däck, men vill man ha grepp får man lida pin.
    Jämfört med polarens sänkta BWM så sliter min knappt alls.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Har du kollat bussningarna bak då? Då dessa blir dåliga kan bilen tendera att slita just insidan på bakdäcken...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Hur är det med lufttrycket i däcken. Med 17" behöver du ha minst 2.7bar i bakhjulen för att 9-5orna inte ska slita innern. Med 18" min 3.0bar

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33
    Många svar, tack för det!

    Jag var nog lite snål med förklaringen. Bakhjulen slits på insidan men också på sätt som om toe-in är felaktigt ställda.

    Stoffe:
    Oj det var värst. Hur är toe-in ställda?

    Airflow:
    Bussningarna, ett nytt uppslag. Skall kolla dem också.

    gazer3312
    Jag har 2,5 bar. Kanske litet för litet då?

    Jag återkommer efter onsdagen då jag kollat alla värden.

    Mvh
    kbe

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av kbe
    Många svar, tack för det!

    Jag var nog lite snål med förklaringen. Bakhjulen slits på insidan men också på sätt som om toe-in är felaktigt ställda.

    Stoffe:
    Oj det var värst. Hur är toe-in ställda?

    Airflow:
    Bussningarna, ett nytt uppslag. Skall kolla dem också.

    gazer3312
    Jag har 2,5 bar. Kanske litet för litet då?

    Jag återkommer efter onsdagen då jag kollat alla värden.

    Mvh
    kbe
    Toe står enligt SAABs rekommendationer.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Har du kollat bussningarna bak då? Då dessa blir dåliga kan bilen tendera att slita just insidan på bakdäcken...
    Och även fram kan bli slitna av det.. då min slet däck bak insidan samt insidan fram på ena sidan.. blev bra när bussningarna byttes.. tyckte det lät lite konstigt men det blev ju bra så det var antagligen det!!

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33
    Ok, det blev en massa jobb med lyften i stället för att kolla hjulinställningarna i onsdags.
    Idag har jag i alla fall kollat alla inställningarna och det visade sig att för bakhjulen var Toe OK. Därimot stod camber otroligt fel -3,3 och -3,4 där det skall vara -1,1.
    Fram stod toe litet fel, men inget avgörande.
    Bussningarna var det inget fel på.
    Tyvärr går det ju inte att justera camber utan att använda shims. Har aldrig gjort det förr. Undrar om de finns med mått som går att översätta till behovet av justeringen? Är det någon här som gjort det tidigare?
    Jag tar gjärna emot tips och råd.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 270
    Hej

    Är din bil sänkt?? Höj trycket i bakdäcken till minst 2,8bar.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33
    Nej, den är inte sänkt.
    Däckstrycket är 2,5 fram och 2,7 bak.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Jag rekomenderar 3,0 bar fram och 2,9 bak. Kör med det på min 9-5 Aero och har inga problem med snedslitna däck.

    2,5 bar är lite för lite.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  12. #12
    Hur shimsar man?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    33
    Johan M:
    Märkligt att SAAB endast rekommenderar 2,2 Bar för 225/17 R17 och normal körning.
    Jag har märkt att det rekommenderade värdet var för lågt och därför justerat upp det, men jag har aldrig kontrollerat att det var rätt.
    Efter att jag är klar med alla hjulinställningar skall jag kontrollera ordentligt vilket tryck som är bäst.

    Öyvind. H:
    Hjulupphängningen är inte kostruerad för att justera cambervinkeln. Cambervinkeln anger hur mycket hjulen lutar inåt i överkant. För att utföra justering i sådana fall använder man speciella brickor som man lägger mellan hjuloket resp. hjulupphängningen. Antingen kan man lägga brickorna i överkant eller i underkant för att på det sättet ändra hjulvinkeln. I Mitt fall skall jag lägga brickor i överkant för att få hjulen att inte luta så mycket inåt.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 423
    Citat Ursprungligen postat av kbe
    För att utföra justering i sådana fall använder man speciella brickor som man lägger mellan hjuloket resp.
    Speedparts har denna variant:
    http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_magiccamber.shtml
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av kbe
    För att utföra justering i sådana fall använder man speciella brickor som man lägger mellan hjuloket resp.
    Speedparts har denna variant:
    http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_magiccamber.shtml
    Passar inte till bakvagnen.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av kbe
    Johan M:
    Märkligt att SAAB endast rekommenderar 2,2 Bar för 225/17 R17 och normal körning.
    Jag har märkt att det rekommenderade värdet var för lågt och därför justerat upp det, men jag har aldrig kontrollerat att det var rätt.
    Efter att jag är klar med alla hjulinställningar skall jag kontrollera ordentligt vilket tryck som är bäst.
    Det tryck som SAAB anger vid normal körning är inte det optimala trycket prestanda mässigt. Trycket som är angivet till 2.2 bar är för att komforten ska bli så bra som möjligt.

    Kolla istället vad det står för tryck vid maxlast och eller vid höga hastigheter (190 km/h).
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

Liknande ämnen

  1. Bakhjulsinställning 9-5? (HJÄLP!!!)
    Av 7 slix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •