Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Adaptera 3"?

  1. #1

    Adaptera 3"?

    Hej!
    Har nu skaffat 3" avgas hela vägen med racekat.
    Nu undrar jag ifall man kan göra en adaption så programmet ställer in sig med 3"? Eller ialla fall så bilen går LITE bättre.

    Så slipper jag köpa steg3 program..

    Bilen i fråga är en 9-3 -98 185hk trionic5.

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Adaptera 3"?

    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    Hej!
    Har nu skaffat 3" avgas hela vägen med racekat.
    Nu undrar jag ifall man kan göra en adaption så programmet ställer in sig med 3"? Eller ialla fall så bilen går LITE bättre.

    Så slipper jag köpa steg3 program..

    Bilen i fråga är en 9-3 -98 185hk trionic5.
    Bilen adapterar kontinuerligt medans du kör, men om du vill skynda på processen så kan du köra som en biltjuv en 10-15 minuter så kommer den att hinna adaptera sig på den tiden.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Adaptera 3"?

    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    Hej!
    Så slipper jag köpa steg3 program..
    Den kommer inte ställa upp laddtrycket mycket bara för att du har grövre avgasrör. Det måste justeras mha modifierad styrbox.
    Så vill du har steg 3 prestanda måste du köpa steg 3 så att säga, det är inget bilen ställer in automatiskt.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Glöm inte heller att kolla GLT efter monteringen av 3".

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5

    Re: Adaptera 3"?

    [quote=wesslan_theman]
    Citat Ursprungligen postat av "elin_rrr":1nj7cepr
    Hej!
    Så slipper jag köpa steg3 program..
    Den kommer inte ställa upp laddtrycket mycket bara för att du har grövre avgasrör. Det måste justeras mha modifierad styrbox.
    Så vill du har steg 3 prestanda måste du köpa steg 3 så att säga, det är inget bilen ställer in automatiskt.

    //jon[/quote:1nj7cepr]

    De där är ju precis tvärtom vad stcs turbofaq säger:


    "Systemet lär sig att "-Tja det verkar som om tryckregleringen alltid får lägga till 0.15 bar för att det skall bli rätt, så det är väl lika bra att jag fixar det redan från början...". I och med att systemet lär sig, anpassar sig, säger man att det är adaptivt. Adaptionen har alltså syftet att kompensera för mer eller mindre konstanta avvikelser. Nästa gång siktar styrsystemet på 0.95bar när det vill ha 0.8bar. Antagligen blir det inte riktigt rätt denna gång heller, men en liten avvikelse är ingen match för regulatorfunktionen!"

    trycket kan ju öka beroende på avvikelser i systemet. 3" är ju en ganska så bra avvikelse?

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Adaptera 3"?

    [quote=elin_rrr][quote="wesslan_theman":17jrftc1]
    Citat Ursprungligen postat av "elin_rrr":17jrftc1
    Hej!
    Så slipper jag köpa steg3 program..
    Den kommer inte ställa upp laddtrycket mycket bara för att du har grövre avgasrör. Det måste justeras mha modifierad styrbox.
    Så vill du har steg 3 prestanda måste du köpa steg 3 så att säga, det är inget bilen ställer in automatiskt.

    //jon[/quote:17jrftc1]

    De där är ju precis tvärtom vad stcs turbofaq säger:


    "Systemet lär sig att "-Tja det verkar som om tryckregleringen alltid får lägga till 0.15 bar för att det skall bli rätt, så det är väl lika bra att jag fixar det redan från början...". I och med att systemet lär sig, anpassar sig, säger man att det är adaptivt. Adaptionen har alltså syftet att kompensera för mer eller mindre konstanta avvikelser. Nästa gång siktar styrsystemet på 0.95bar när det vill ha 0.8bar. Antagligen blir det inte riktigt rätt denna gång heller, men en liten avvikelse är ingen match för regulatorfunktionen!"

    trycket kan ju öka beroende på avvikelser i systemet. 3" är ju en ganska så bra avvikelse?[/quote:17jrftc1]Nej, nu får du inte tolka det på fel sätt. Systemet kan bara adaptera sig till en viss del. Det kan aldrig ändra tändning, laddtryck och bränsle på det vis som du önskar. Man inte förvänta sig Steg 3 prestanda bara genom att byta främre röret.
    Systemet är förprogrammerat för en viss effekt/vrid, med vissa marginaler. Genom att byta framröret så förbättrar du förutsättningarna vilket innebär att systemet kan plocka ut några få hästar/vrid mer än original utan att tumma på säkerthetsmarginalerna som SAAB satt upp.

    Alltså. För att får ut mer effekt än +-10 hk genom att byta framröret och göra en adaption så måste du ändra i programvaran (trimchip).

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Sen kan jag fylla på lite jag också. Det som glöms bort är väl oxå, att har du en aero programvara exempelvis så är bilens prestanda låst på just den effekten exempelvis 205hk/280nm i en 9-3aero og, den kan aldrig få nämnvärd högre effekt genom att byta avgassystem då den fortfarande är låst på samma effekt, dock kan den lättare uppnå den effekten, genom att du förbättrar bilens genomströmning,andning, förbränning, minskar motståndet med sportkat möjligvis? Svaret på din fråga är altså NEJ du kan aldrig i världen få steg 3 prestanda, inte ens steg 0.8 prestanda, du behöver en ny programvara i boxen som är steg 1-2-3+.

    mvh/mattias

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Enligt min erfarenhet med T5 ökar maxladd en aning efter byte till 3" DP, även efter injustering till korrekt grundladd. Det borde väl egentligen inte kunna inträffa men det var vad mätaren sade.

    Om inte annat borde den kunna hålla i laddet över ett något bredare register.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Tack för alla svar

    / elin

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    Sen kan jag fylla på lite jag också. Det som glöms bort är väl oxå, att har du en aero programvara exempelvis så är bilens prestanda låst på just den effekten exempelvis 205hk/280nm i en 9-3aero og, den kan aldrig få nämnvärd högre effekt genom att byta avgassystem då den fortfarande är låst på samma effekt, dock kan den lättare uppnå den effekten, genom att du förbättrar bilens genomströmning,andning, förbränning, minskar motståndet med sportkat möjligvis? Svaret på din fråga är altså NEJ du kan aldrig i världen få steg 3 prestanda, inte ens steg 0.8 prestanda, du behöver en ny programvara i boxen som är steg 1-2-3+.

    mvh/mattias
    Hur menar du att styrsystemet är låst på en viss effekt? Hur vet den t ex hur mycket 205 hk är? Att den är låst/begränsad till ett visst laddtryck och tändning är en sak, men effekten borde väl bli en helt annan ifall man förbättrar insug o avgasbiten?? Skulle iofs vart ganska kul ifall ECU'n hade en funktion för effektmätning
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    [quote=Günter]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Matte":3ro6w1cy
    Sen kan jag fylla på lite jag också. Det som glöms bort är väl oxå, att har du en aero programvara exempelvis så är bilens prestanda låst på just den effekten exempelvis 205hk/280nm i en 9-3aero og, den kan aldrig få nämnvärd högre effekt genom att byta avgassystem då den fortfarande är låst på samma effekt, dock kan den lättare uppnå den effekten, genom att du förbättrar bilens genomströmning,andning, förbränning, minskar motståndet med sportkat möjligvis? Svaret på din fråga är altså NEJ du kan aldrig i världen få steg 3 prestanda, inte ens steg 0.8 prestanda, du behöver en ny programvara i boxen som är steg 1-2-3+.

    mvh/mattias
    Hur menar du att styrsystemet är låst på en viss effekt? Hur vet den t ex hur mycket 205 hk är? Att den är låst/begränsad till ett visst laddtryck och tändning är en sak, men effekten borde väl bli en helt annan ifall man förbättrar insug o avgasbiten?? Skulle iofs vart ganska kul ifall ECU'n hade en funktion för effektmätning [/quote:3ro6w1cy]Vad han menar är att T7 jobbar med luftmassa, inte laddtryck. Vilket innebär att om styrsystemet begär in en viss luftmassa och den förbräns så blir resultatet en viss effekt. Om du förbättrar hårdvaran så att samma luftmängd kan förbrännas effektivare så kommer du att få aningens högre effekt. Men inte mycket eftersom luftmängen fortfarande är densamma. Skillnaden kommer att bli större med T5 eftersom det jobbar med laddtryck.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Hur menar du att styrsystemet är låst på en viss effekt? Hur vet den t ex hur mycket 205 hk är? Att den är låst/begränsad till ett visst laddtryck och tändning är en sak, men effekten borde väl bli en helt annan ifall man förbättrar insug o avgasbiten?? Skulle iofs vart ganska kul ifall ECU'n hade en funktion för effektmätning
    T7 är inte låst till ett visst laddtryck. Precis som Stoffe säger så styr T7 mot luftmassa, d v s om mottrycket sjunker eller fyllnadsgraden på annat sätt förbättras så kommer T7 att reglera genom att begära ett mindre laddtryck istället. T7:s laddtryck kan variera över ett ganska stort intervall, helt beroende på yttre förhållanden som lufttryck, yttertemp, bränslekvalitet m.m.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Fast nu var det väl tal om T5 och inte T7 Har ingen aning om ifall 9-3 -98 har T5 eller T7 men jag utgick ifrån det när det stod så.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    [quote=Stoffe #2959][quote="Günter":2bofjb0f]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Matte":2bofjb0f
    Sen kan jag fylla på lite jag också. Det som glöms bort är väl oxå, att har du en aero programvara exempelvis så är bilens prestanda låst på just den effekten exempelvis 205hk/280nm i en 9-3aero og, den kan aldrig få nämnvärd högre effekt genom att byta avgassystem då den fortfarande är låst på samma effekt, dock kan den lättare uppnå den effekten, genom att du förbättrar bilens genomströmning,andning, förbränning, minskar motståndet med sportkat möjligvis? Svaret på din fråga är altså NEJ du kan aldrig i världen få steg 3 prestanda, inte ens steg 0.8 prestanda, du behöver en ny programvara i boxen som är steg 1-2-3+.

    mvh/mattias
    Hur menar du att styrsystemet är låst på en viss effekt? Hur vet den t ex hur mycket 205 hk är? Att den är låst/begränsad till ett visst laddtryck och tändning är en sak, men effekten borde väl bli en helt annan ifall man förbättrar insug o avgasbiten?? Skulle iofs vart ganska kul ifall ECU'n hade en funktion för effektmätning [/quote:2bofjb0f]Vad han menar är att T7 jobbar med luftmassa, inte laddtryck. Vilket innebär att om styrsystemet begär in en viss luftmassa och den förbräns så blir resultatet en viss effekt. Om du förbättrar hårdvaran så att samma luftmängd kan förbrännas effektivare så kommer du att få aningens högre effekt. Men inte mycket eftersom luftmängen fortfarande är densamma. Skillnaden kommer att bli större med T5 eftersom det jobbar med laddtryck.

    Mvh Stoffe[/quote:2bofjb0f]

    Exakt. det du gör guntert är att underlättar motorns väg upp till effekten som den ska uppnå.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Fast nu var det väl tal om T5 och inte T7 Har ingen aning om ifall 9-3 -98 har T5 eller T7 men jag utgick ifrån det när det stod så.
    9-3 -98 då är de T5, samma som i 185hk och 200hk SportED bilen.

    Seriöst vet jag inte hur det är med T5orna då dom inte har någon "luftmassamätare" och ett annat Trionic system, jag vet bara T7, man blir så lätt förblindad på T7 då majoriteten av 9-3ägarna har ju T7 motorer, ursäkta mig, men så tänker jag

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    [quote=Turbo_Matte]
    Citat Ursprungligen postat av "Günter":2smo6lh0
    Fast nu var det väl tal om T5 och inte T7 Har ingen aning om ifall 9-3 -98 har T5 eller T7 men jag utgick ifrån det när det stod så.
    9-3 -98 då är de T5, samma som i 185hk och 200hk SportED bilen.

    Seriöst vet jag inte hur det är med T5orna då dom inte har någon "luftmassamätare" och ett annat Trionic system, jag vet bara T7, man blir så lätt förblindad på T7 då majoriteten av 9-3ägarna har ju T7 motorer, ursäkta mig, men så tänker jag [/quote:2smo6lh0]T5 jobbar med begärt laddtryck istället för luftmassa.
    Säg att T5 begär 0,8 bars laddtryck och vi förbättrar motorns andning, då kommer de 0,8 baren att resultera i en högre effekt än tidigare. Men som vanligt är det bara till en viss del som effekten kan öka utan att man ändrar på bränsle och tändning.

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    [quote=Stoffe #2959][quote="Turbo_Matte":3g8h4gwq]
    Citat Ursprungligen postat av "Günter":3g8h4gwq
    Fast nu var det väl tal om T5 och inte T7 Har ingen aning om ifall 9-3 -98 har T5 eller T7 men jag utgick ifrån det när det stod så.
    9-3 -98 då är de T5, samma som i 185hk och 200hk SportED bilen.

    Seriöst vet jag inte hur det är med T5orna då dom inte har någon "luftmassamätare" och ett annat Trionic system, jag vet bara T7, man blir så lätt förblindad på T7 då majoriteten av 9-3ägarna har ju T7 motorer, ursäkta mig, men så tänker jag [/quote:3g8h4gwq]T5 jobbar med begärt laddtryck istället för luftmassa.
    Säg att T5 begär 0,8 bars laddtryck och vi förbättrar motorns andning, då kommer de 0,8 baren att resultera i en högre effekt än tidigare. Men som vanligt är det bara till en viss del som effekten kan öka utan att man ändrar på bränsle och tändning.

    Mvh Stoffe[/quote:3g8h4gwq]

    Kanon mannen! nu har jag fått pejl på T5or också gött , ha en treliv helg.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •