Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: PROBLEM! SAAB 900R 2,0T -96

  1. #1

    PROBLEM! SAAB 900R 2,0T -96

    Hej.
    Ja har lite problem med min SAAB 900R -96 2,0T
    Idag när jag var på MCdonalds så skulle ja precis åka fram till luckan och då började det ryka nått så in i från motorn, hela rutan immade igen så jag åkte till närmaste mack 20 meter bort och stängde av och öppnade locket

    Bilen kokade och fick stå och kyla av sig lite.
    Olja fanns det bra med i motorn men tempmätaren i bilen gjorde inget utslag på att motorn var varm.

    Efter ett tag då allt vatten läckt ut så fyllde ja på nytt, startade bilen och såg hur nevån sjönk i behållaren, ja stängde av bilen igen och fyllde upp med vatten igen, startade bilen och åkte 200m hem.
    När jag kom hem så kokade bilen igen

    På tomgång så bubblar det i behållaren men inget läkage under bilen

    Vad är felet
    Varför gjorde inte tempmätaren utslag
    Är det toppen som gått
    Vad kostar ett byte av en sådan
    Hittat en på blocket:
    http://www.blocket.se/view/5599114.htm? ... c=1&city=0

    Värt å laga eller byta
    MVH Jonas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    låter nog som toppen gått om du givet vis inte hittade en stor pöl under bilen.
    antigen så tömmer den sej o oljan och då får du vit olja eller så in i cylindern och då får du vita avgaser.
    visserligen kan de ju vara turbon som rasat och suger i sej vattnet (mindre troligt) men har bilen kokat så åkte nog toppen ialla fall.

    att temp mätaren inte gjorde utslag berodde nog på att vatten nivån var under tempgivaren.
    de konstiga är att du inte fick ett meddelande om den låga vatten nivån på SIDen.

    jag skulle plana om toppen, en planad topp är starkare än en ny topp då denna har "sattsej". oftast är de inte själva toppen eller planadet av toppen som är den största utgiften utan de är oftast grejerna runt om kring. packning, bultar, kammkedja osv.
    e man inte så ducktig mek ska man nog lämna bort6 en sådanhär operation.
    mvh MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  3. #3
    Jag tackar för svaret, men efter mer kik ner i motorutrymmet så vet ja inte om det är toppen längre.

    Bilen ger inte ifrån sig några större mängder med avgas ut genam avgasröret.
    Tror att det kan vara vattenpumpen som kanske kan ha hängt in handuken, för visst är det så att motorn då blir väldigt varm innan vattnet i behållaren kommer upp i temp.
    Där kanske vi har problemet med tempmätaren??? eller

    Har oxkså tänkt på varför inte fläkten startade när motorn blev varm
    Kan det också ha med att motorn blir varm innan vattnet eller vad sitter givaren till den?

    Någon som har nått svar på detta?
    Kan det vara ett troligt fel det med vattenpumpen?
    Sitter vattenpumpen taskigt till?

    MYCKET TACKSAM FÖR SVAR
    MVH Jonas

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    De låter som om du har läckage på någon slang och bör åtgärdas innan du kör nått mer för du kan skada toppen och då blir de dyrare.
    Varför inte kylfläkten går igång beror på att de inte finns nått vatten att pumpa runt så att kylaren blir så varm att den behöver sätta igång.
    Fixa läckan så ska de blir bra och förhoppnings vis inga mer problem.
    Men håll koll på vätske nivån i expansions kärlet och hoppas att inget hände med toppen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Topplocksbyte ligger väl runt 5000-7000kr i runda slängar.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Kolla slangen som går från toppen till värmepaketet. Den går "alltid" sönder.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Nja, jag vill väl kanske höja ett varningens finger för teorin om att "toppen satt sig". När toppen slår sig så är det inte bara att plana anliggningsplanet mot blocket. Lagergångarna för kammarna har ju slagit sig de oxo..... Alltså, man bör nog slänga alltför skeva toppar !
    Det gäller alltså att kolla att den är OK att plana.

    Vidare, man försvagar ytan mot blocket genom planingen.
    Till sist, det gäller att VETA att inga sprickor ligger o ruvar på en hemlighet..... För att dyka upp som gubben i lådan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Kolla slangen som går från toppen till värmepaketet. Den går "alltid" sönder.
    Helt riktigt! hade de felet på min, rök vit som fan runt hela bilen de var slangen ifrån värmepaket till toppen....
    No Real Power!!
    Just Turbo Shit!!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    böjer mej för DR bosost kunskap, men man får väl lita på sin motor renoverare att han avråder en att försöka plana en banan.

    Hur var de var de en pöl under bilen?

    fick du ingen meddelande på SIDen om lågt vatten flöde.

    sen behöver inte bilen kokat om de är värmepakets slangen som gått sprutade en massa vatten på grenröet när jag sköt min och snacko om ång moln.
    slangen de pratas om är den med 90 graders böj som ansluter på kortsidan mot växelådan. kostar bara några hundra på saab är ett kit på båda slngar.
    MVH magnush
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  10. #10
    Nej det läcker ingenstans, inte en droppe under bilen...
    Det ända som gör så att vattnet i behållaren tar slut är att det kokar över eller att vattnet ångar bort...

    MVH Jonas

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    ja då är det ju inte säkert att det beror på toppen.. går inte kylfläkten samt att tempgivaren är ledsen blir resultatet inget annat...
    Har förövrigt kört konstant kok på en 16v topp i nån timma, utan skevhet så det är inte säkert att den blivit schnee.
    alternativt vattenpumpen står still.. Är inte de bladen gjorda i plast?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Varför tjafsar alla om toppen. Brukar ni byta den när toppackningen gått?
    99% säkerhet att bara toppackningen har gått, du får förbränningstrycket i kylsystem, och då kokar vattnet vid det ställe där packningen läcker, plus att trycket ifrån förbränning och kompression kommer rakt ut i kylsystemet så att vattet sprutar ut.
    Byt toppacking, kolla toppens skevhet(har för mig toppen MAX får planas 0,5mm så det kan du glömma om toppen fått sig en knäpp), byt locket till expansionskärlet, och varför inte passa på att byta termostaten när du ändå är igång.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Varför tjafsar alla om toppen. Brukar ni byta den när toppackningen gått?
    99% säkerhet att bara toppackningen har gått, du får förbränningstrycket i kylsystem, och då kokar vattnet vid det ställe där packningen läcker, plus att trycket ifrån förbränning och kompression kommer rakt ut i kylsystemet så att vattet sprutar ut.
    Byt toppacking, kolla toppens skevhet(har för mig toppen MAX får planas 0,5mm så det kan du glömma om toppen fått sig en knäpp), byt locket till expansionskärlet, och varför inte passa på att byta termostaten när du ändå är igång.
    Jag lägger du inte alla de slantar de kostar att byta packning + runtomring grejor utan att lägga några hundra på att plana av skiten i alla fall.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Skulle vara det sista jag gjorde på en turbomotor. Är toppen skev så ska den till återvinning.
    Höja kompen mår det inte bra av, och inte styrsystemet heller, då det inte är beräknat att ta hand om så mycket spikningar. Kan till och med ge Check Engine på T7, då dessa varnar för onormalt många knackningar, eller misständningar.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    men vad skulle lite höjning av kompen göra.
    de är ju de vi gör när vi höjerladdtrycket. ligger man på gränsen och har ett ladd på en 1,6 - 1,8 då skulle jag vara lite skeptisk.
    sen hanlar de ju inte om att plana för komphöjning som man gör på en sugis utan bara så att den blir plan.
    visserligen kan den ju inte vara hur skev som hälst.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Vad kan min 900R -96 va värd...
    Av jonne_M3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:14
  2. saab 900R -96..tänkte inhandlas..tips
    Av Erik Carlsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 12:08
  3. Importera 900R
    Av Travis i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •