Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Check Engine - Saab 900S 2,0 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159

    Check Engine - Saab 900S 2,0 -97

    Hallå där alla saab-fantaster.

    Jag är inte bara en nybliven medlem på erat forum utan också en ny SAAB-ägare.. Har två stycken kompisar som hänger här ganska ofta (Mafnus och Zengir) och det var väl kanske deras eviga tjöt om SAAB som fick mig att välja en, dock utan turbo.

    Nu till problemet. När vi hämtade bilen igår (Onsdag) så funkade den fint men hadde knappt någon bensin kvar så vi åkte och tankade, 95 oktanig blyfri bensin. Det första problemet vi stötte på var att vi inte fick upp det där jävla tankloket haha.. det visade sig senare att bilen inte var riktigt upplåst .
    Vi tankade, betalade och åkte iväg.. efter en sisådär 1 min så började Check Engine-lampan att lysa. Inte bra tänkte vi och tittade i handboken vad det betydde och där stog det att man kunde köra vidare fast med försämrad prestanda. Vi kollade också olja, kylarvätska och allt sådant man kan komma på i en sådan situation. Nåja vi åker väl tillbaka till bilhandlarn imorrn.

    Nu är läget följande: Bilen ska in till en saab-verkstad där dom ska kolla felkoderna och ev. åtgärda detta. Jag har provat att koppla loss batteriet utan framgång.

    Detta blev lite av en presentation av mig och mitt bilköp än själva problemet, men jag tänkte att någon har haft liknande problem eller vill spekulera så är ordet fritt.. Jag kommer att återkomma med felkoderna imorgon.
    En sak till också, bilen blir varm väldigt fort, det kanske är vanligt, tar ca 0.5 - 1 km så är mätaren i "mitten" av skalan och fläkten går igång. Med våran Audi går den i princip aldrig igång och tar kanske 5-6 km att få upp värmen till det optimala.

    Då tackar jag för mig och önskar en fortsatt trevlig kväll

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Hoppas du blir nöjd med bilen när felet är fixat, sen måste du komma på onsdagsträffarna oxå

    Här ser du hur man läser ut felkoder och tolkar dom:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=80314
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Hoppas du blir nöjd med bilen när felet är fixat, sen måste du komma på onsdagsträffarna oxå

    Här ser du hur man läser ut felkoder och tolkar dom:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=80314
    Jo, den har jag sett, men är inte så mycket för med att pilla, så dom får göra det på saab-verkstaden ist Antar att dom har en dator eller, hmm vad hette det nuigen, tech2?

    Angående onsdagsträffarna så kan jag inte se tjusningen med att åka och träffa folk och äta samt titta på bilar, men det har nog med mitt bilintresse att göra

    Btw, var det du som var med mig och zengir på systemet? Har för mig att han hette Marcus.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Btw, var det du som var med mig och zengir på systemet? Har för mig att han hette Marcus.
    Yes thats me men säg det inte till någon
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Btw, var det du som var med mig och zengir på systemet? Har för mig att han hette Marcus.
    Yes thats me men säg det inte till någon
    Ingen fara, det håller vi hemligt..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Vad tror ni om Check Engine-problemet då? Är det någolunda riskfritt att köra ändå? Bilen går förövrigt som den ska.. tror jag

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    Det SÄKRASTE är givetvis att få läst ut felkoder snarast möjligt. Dock som grundregel: går motorn rent o bra brukar det vara relativt safe.

    Betr. din höga temperatur, KANSKE knas på temperaturgivaren ?
    Detta är oxo en grejj som är enkel att kolla. Jag förutsätter att du själv kollat kylvätskenivån.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det SÄKRASTE är givetvis att få läst ut felkoder snarast möjligt. Dock som grundregel: går motorn rent o bra brukar det vara relativt safe.

    Betr. din höga temperatur, KANSKE knas på temperaturgivaren ?
    Detta är oxo en grejj som är enkel att kolla. Jag förutsätter att du själv kollat kylvätskenivån.
    ok, det låter ju bra, för den går ganska rent.. Tänkte bara utifall bilen skulle börja brinna eller något när jag kör den till verkstaden imorgon

    Kylvätskenivån är ok, tror att den låg lite över "KALT" markeringen, som det stog i instruktionsboken, som jag har lusläst för att bättra på min bilkunskap

    Edit: Hur kollar man temperaturgivaren? Det lär dom väl göra imorgon men jag tänkte bara om det fanns något enkelt sätt om problemet kommer tillbaka.
    Tack för svaret

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Drog ni åt tanklocket ordentligt?

    Dra locket minst tre "klick". Om inte locket sluter tätt, eller sitter för bra kan det bli konstigt tryck i tanken, och man kan få Check Engine.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Drog ni åt tanklocket ordentligt?

    Dra locket minst tre "klick". Om inte locket sluter tätt, eller sitter för bra kan det bli konstigt tryck i tanken, och man kan få Check Engine.
    Just det, glömde att nämna det
    Det var min far som tankade och jag betalatde men han drog åt den tills det hördes ett klick, så efter att ha sökt en del på forumet hittade jag någon som hade samma problem som jag när han hade tankat.
    Så jag gick ut och drog åt tanklocket tills det hördes 3 klick och sedan tog jag bort +polen på batteriet i ungefär 1 min.
    Men lampan lyste fortfarande. Kan det ha varit så att den inte riktigt nollades?

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    Finns inget samband mellan dåligt åtdraget tanklock o Check Engine på denna bilmodellen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Finns inget samband mellan dåligt åtdraget tanklock o Check Engine på denna bilmodellen.
    Ok, då var det uteslutet, hade varit enkelt om det bara hade varit det

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Dean: Ett råd är att lyssna på DrBoost, han är en av dom kunnigaste här inne och skall enligt rykten jobba på Saab
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Dean: Ett råd är att lyssna på DrBoost, han är en av dom kunnigaste här inne och skall enligt rykten jobba på Saab
    Självklart lyssnar jag, Alla på det här forumet har nog bättre koll på bilar än vad jag har, och jag uppskattar hjälpen väldigt mycket. Hoppas bara att den där lampan dör imorgon, hade varit skönt

    btw.. Såg bilen som du hade sålt till zengir... väldigt fin och fräsch.

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av dean
    btw.. Såg bilen som du hade sålt till zengir... väldigt fin och fräsch.
    *mummel* nästan så jag ångrar mig *mummel*
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Finns inget samband mellan dåligt åtdraget tanklock o Check Engine på denna bilmodellen.
    Där ser man!
    Jag böjer mig för Doktorns bättre vetande.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Hej allihopa.

    Nu har bilen varit på verkstad och killen som fixade den snackade något om bränlse och luft-slang. Jag blev ju inte mycket klokare av det men han fixade iaf problemet och nu lyser inte lampan längre!!

    Att den blir varm så fort vet jag inte om pappa frågade (jag var tvungen att jobba så pappa åkte dit med den) men det är iaf kvar om det nu är något problem.

    Sedan hör man hur acc´n brummar lite till och från, men det stör jag mig inte på speciellt mycket.
    Till sist; När man är uppe i 70-90 km/h och bromsar så skakar hela bilen, ibland även när man kör fort (100-120). Pappa föreslog obalanserade däck ev. dåliga bromsar (den fick en 2:a på handbromsen på senaste besiktningen som var i tisdags), Men om bromsarna var dåliga så skulle det väl ha visat sig på besiktnigen? Jag tror iaf på obalanserade däck.

    För övrigt är det en riktigt trevlig bil och jag är nöjd om den inte krånglar mer Rolig att köra, fastän det inte är en turbo i den

    Tack för alla svar

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Kan vara så att din höga tempratur har samband med Check Engine.
    Är nog så att det är fel på tempgivaren och då lagrar styrdonet en felkod om övergripande funktion. Med lite tur så är det bara det.
    Därför släcktes inte Check Engine när du nollade den, då styrdonet genast kände att det var fel på den, när du slog på tändningen.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    på min 9000 började check engine-lampan lysa varje gång soppan tog slut, vet inte säkert men det kan ju va när du hade lite bensin i tanken så lambdan registrera nåt fel o tände lampan.

    det e vad jag tror...
    VW Transporter

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    låter inte som obalanserade däck, då skulle det väl skaka när man kör åxå, kolla drivaxlarna/knutarna...det kollar dom inte så noga på besiktningen heller!
    kolla speciellt då om det läcker från packboxarna där axeln går in i växellådan!

    mvh
    VW Transporter

Liknande ämnen

  1. Check engine saab 9-5 -99
    Av Carlzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 03:26
  2. Check engine på saab 900 -97
    Av maskpask i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 15:20
  3. Saab 9-5 2.0t / CHECK ENGINE
    Av pernilla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 23:03
  4. Check Engine 900s -90 - *problemet löst*
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 22:15
  5. Hjälp!! Saab 900S -91 Check engine (Dålig gång i motor)
    Av Sannefjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •